In de transportkalender worden de prestaties van de chauffeurs bijgehouden. Er wordt gewerkt met een flexibele arbeidsregeling in een referteperiode van 6 maanden.
Om met de transportkalender te kunnen werken, moet er aan een aantal voorwaarden voldaan zijn:
•de werknemer moet werken met een flexibele arbeidsregeling;
•de werknemer vervoert goederen (PC 140.03), geen personen;
•voor je dossier, groep, werknemer moeten de opties van de transportkalender voor de nieuwe arbeidsregeling ingezet worden.
Zie Instellingen transportkalender.
•de transportkalender moet beschikbaar zijn.
|
De transportkalender is enkel beschikbaar als:
•je hiervoor een afspraak hebt met jouw payrollconsulent én •het contract behoort tot een groep die de transportkalender gebruikt (PC 140.03) én •de huidige betaalperiode van het contract ligt na de begindatum van de afspraak én •de huidige betaalperiode van het contract ligt na de eerste referteperiode.
|
De startdatum van de eerste referteperiode kun je als volgt vinden:
1.Ga naar Instellingen. 2.Selecteer Transportkalender opties. 3.Op het tabblad Toekenning kun je de startdatum van de eerste referteperiode per groep nakijken. |
|
Opmerking
De afspraak wordt ingezet voor het hele dossier. Groepen of contracten die binnen een aangesloten dossier geen gebruik mogen of kunnen maken van de transportkalender, krijgen bij het openen van de Transportkalender een melding.
|
|
Belangrijk:
De kalendergegevens van een voltijdse werknemer die werkt in de transportsector, moet je raadplegen via Werknemers - Transportkalender.
De kalendergegevens van een deeltijdse werknemer die werkt in de transportsector, moet je raadplegen via Werknemers - Maandkalender.
Zie ook: De transportkalender raadplegen.
Meer informatie over de transportkalender
Je vindt in deze handleiding meer informatie over:
•de transportkalender raadplegen
•de transportkalender wijzigen
•de transportkalender stopzetten
•de Afhandeling van de referteperiode
•het Prestatiebladen
•de Tussentijdse uitbetaling van opgespaarde uren
•uren aanvullen in de transportkalender bij een negatief dagsaldo
•werken op feestdagen
•werken op zondagen
•werknemer gaat uit dienst
•werknemer wijzigt van werkschema
Weetjes
Wat is een ARAB-vergoeding?
Per aanwezigheidsuur (elk arbeidsuur en/of elk beschikbaarheidstijd) of een gedeelte ervan wordt aan de werknemer een ARAB-vergoeding toegekend.
Deze ARAB-vergoeding is een forfaitaire terugbetaling van kosten die het rijdend personeel moet maken, omdat zij geen gebruik kunnen maken van de sanitaire en andere nutsvoorzieningen van de werkgever.
De ARAB-vergoeding kan afgerond worden op dagbasis of op maandbasis. Je keuze moet je vastleggen via Instellingen - Transportkalender opties.
Zie: Instellingen transportkalender (tabblad Stuurinfo).
Het aantal ARAB-uren dat een werknemer gepresteerd heeft voor een bepaalde periode, kun je raadplegen via Werknemers - Maandkalender - tabblad Eenmalige bedragen.
Je kunt deze uren niet wijzigen in de maandkalender. Ze worden automatisch uitgerekend op basis van de gegevens in de transportkalender.
|
Wat zijn meeruren?
Meeruren overschrijden wel de contractuele arbeidsduur van het werkschema maar ze overschrijden niet de daggrens.
De daggrens in de transportsector is wettelijk vastgelegd op 12 uur. Zie: Instellingen transportkalender (tabblad Grenzen).
Meeruren geven normaal geen recht op een overloon (een toeslag op het vast loon). Voorbeeld bij recuperatie.
Uitzondering: Bij een tussentijdse uitbetaling (zonder behoud van recuperatie) en bij een afhandeling van de referteperiode (optie 50% toeslag op de uren in de teller) wordt wél een toeslag van 50% uitbetaald.
Bij de prestatie van een meeruur kan er gekozen worden tussen:
•betaling van het meeruur bij recuperatie
|
Bij de prestatie van het meeruur wordt de basis niet uitbetaald. De toeslag bij een meeruur bedraagt steeds 0%.
Alle meeruren (en overuren) bij een betaling bij recuperatie worden opgespaard in een teller (spaarpot) met nog te betalen recuperatie.
Je kunt deze teller raadplegen via Werknemers - Transportkalender - tabblad Teller - teller Te recupereren uren (nog te betalen).
Deze teller kan op verschillende manieren gebruikt worden:
•de werknemer heeft te weinig uren gewerkt maar moet wel voldoende loon ontvangen. De transportkalender wordt aangevuld met uren uit de teller. Deze uren worden betaald aan het gewoon vast loon. •de werknemer wenst uren te recupereren. Deze uren worden betaald aan het gewoon vast loon.
Te betalen recuperatie-uren hebben in de transportkalender in de kolom Code de waarde RCPB. •de werknemer wenst reeds een tussentijdse uitbetaling van de uren, de recuperatie van de uren wenst hij later te doen. Deze uren worden betaald aan het gewoon vast loon. •de werknemer wenst reeds een tussentijdse uitbetaling van de uren, hij wenst later geen recuperatie van de uren. Deze uren worden betaald met een toeslag van 50% bovenop de basis van 100%.
De werknemer kan deze optie kiezen voor maximaal 130 uren per kalenderjaar. Zie: Instellingen transportkalender (tabblad Grenzen) - optie Jaargrens uitbetaling zonder recuperatie. •er kunnen geen uren overgedragen worden naar een volgende referteperiode. Daarom gebeurt er op het einde van elke referteperiode een afhandeling van de referteperiode(afrekening). De uren die nog aanwezig zijn in de teller worden - afhankelijk van de gekozen optie - wel of niet met een toeslag uitbetaald. |
|
|
|
•betaling van het meeruur bij prestatie
|
De basis van het meeruur wordt onmiddellijk betaald bij prestatie. Dit meeruur geeft geen recht tot het uitbetalen van een toeslag.
Alle meeruren (en overuren) worden opgespaard in een teller (spaarpot) met onbetaalde/reeds betaalde recuperatie.
Je kunt deze teller raadplegen via Werknemers - Transportkalender - tabblad Teller - teller Te recupereren uren (reeds betaald).
Deze teller kan gebruikt worden als:
•de werknemer te weinig uren gewerkt heeft. De transportkalender wordt aangevuld met uren uit de teller. •de werknemer wenst uren te recupereren.
Onbetaalde/reeds betaalde recuperatie-uren hebben in de transportkalender in de kolom Code de waarde RCPO. •er kunnen geen uren overgedragen worden naar een volgende referteperiode. Daarom gebeurt er op het einde van elke referteperiode een afrekening. De uren die nog aanwezig zijn in de teller worden - enkel bij de optie: 50% toeslag - uitbetaald met een toeslag van 50%.
Zie: Instellingen transportkalender (tabblad Stuurinfo). Omdat deze uren reeds betaald zijn bij prestatie, zijn deze uren bij recuperatie of bij aanvulling van de transportkalender onbetaald.
Een tussentijdse uitbetaling is niet mogelijk omdat de uren reeds betaald zijn.
|
|
Opmerking
Een feestdag is geen meer- of overuur. Je moet als werkgever deze uren zelf bijhouden. Zie ook: Werken op feestdagen.
|
Wat zijn overuren?
Overuren overschrijden de daggrens waardoor er een recht ontstaat op overloon (een toeslag op het vast loon) en/of inhaalrust.
De daggrens in de transportsector is wettelijk vastgelegd op 12 uur. Zie: Instellingen transportkalender (tabblad Grenzen).
Overuren worden betaald met een toeslag van minstens 50% op het gewoon vast loon. Voorbeeld 1 uur aan 150%. (100% is de basis, 50% is de toeslag)
Bij de prestatie van een overuur kan er gekozen worden tussen:
•betaling van het overuur bij recuperatie
|
Bij de prestatie van het overuur wordt de toeslag reeds uitbetaald. De basis (het gewoon vast loon) wordt nog niet uitbetaald.
Het overuur wordt toegevoegd aan de teller (spaarpot) van te betalen recuperatie. Bij recuperatie van het overuur zal enkel nog de basis van 100% uitbetaald moeten worden.
Zodra het overuur toegevoegd is aan de teller van te betalen recuperatie, is er geen verschil meer tussen een overuur of een meeruur. We spreken dan alleen nog van meeruren.
Je kunt deze teller raadplegen via Werknemers - Transportkalender - tabblad Teller - teller Te recupereren uren (nog te betalen).
Deze teller kan op verschillende manieren gebruikt worden:
•de werknemer heeft te weinig uren gewerkt maar moet wel voldoende loon ontvangen. De transportkalender wordt aangevuld met uren uit de teller. Deze uren worden betaald aan het gewoon vast loon. •de werknemer wenst uren te recupereren. Deze uren worden betaald aan het gewoon vast loon.
Te betalen recuperatie-uren hebben in de transportkalender in de kolom Code de waarde RCPB. •de werknemer wenst reeds een tussentijdse uitbetaling van de uren, de recuperatie van de uren wenst hij later te doen. Deze uren worden betaald aan het gewoon vast loon. •de werknemer wenst reeds een tussentijdse uitbetaling van de uren, hij wenst later geen recuperatie van de uren. Deze uren worden betaald met een toeslag van 50% bovenop de basis van 100%.
De werknemer kan deze optie kiezen voor maximaal 130 uren per kalenderjaar. Zie: Instellingen transportkalender (tabblad Grenzen) - optie Jaargrens uitbetaling zonder recuperatie. •er kunnen geen uren overgedragen worden naar een volgende referteperiode. Daarom gebeurt er op het einde van elke referteperiode een afrekening. De uren die nog aanwezig zijn in de teller worden - afhankelijk van de gekozen optie - wel of niet met een toeslag uitbetaald. |
|
•betaling van het overuur bij prestatie
|
Het overuur wordt onmiddellijk betaald bij prestatie.
Alle meeruren en overuren worden opgespaard in een teller (spaarpot) met onbetaalde/reeds betaalde recuperatie.
Je kunt deze teller raadplegen via Werknemers - Transportkalender - tabblad Teller - teller Te recupereren uren (reeds betaald).
Deze teller kan gebruikt worden als:
•de werknemer te weinig uren gewerkt heeft. De transportkalender wordt aangevuld met uren uit de teller. •de werknemer wenst uren te recupereren.
Onbetaalde/reeds betaalde recuperatie-uren hebben in de transportkalender in de kolom Code de waarde RCPO. •er kunnen geen uren overgedragen worden naar een volgende referteperiode. Daarom gebeurt er op het einde van elke referteperiode een afrekening. De uren die nog aanwezig zijn in de teller worden - enkel bij de optie: 50% toeslag - uitbetaald met een toeslag van 50%.
Zie: Instellingen transportkalender (tabblad Stuurinfo). Omdat deze uren reeds betaald zijn bij prestatie, zijn deze uren bij recuperatie of bij aanvulling van de transportkalender onbetaald.
Een tussentijdse uitbetaling is niet mogelijk omdat de uren reeds betaald zijn.
|
|
Opmerking
Een feestdag is geen meer- of overuur. Je moet als werkgever deze uren zelf bijhouden.
|
Bestaan er ook minuren?
Ja, er bestaan ook minuren. Dit is het tegenovergestelde van meeruren of overuren.
Als een werknemer minder uren presteert dan de contractuele arbeidsduur van het werkschema, heeft de werknemer minuren.
Om de werknemer zijn loon te garanderen worden deze minuren aangevuld met opgespaarde uren.
Voor meer informatie, zie Uren aanvullen in de transportkalender.
|
Is inhaalrust hetzelfde als recuperatie?
Ja, inhaalrust is hetzelfde als recuperatie van over- of meeruren.
Inhaalrust is het recht om betaald afwezig te zijn van het werk.
Normaal heb je per overuur recht op 1 uur inhaalrust.
|
Wanneer spreken we over een flexibele arbeidsregeling in de transportsector?
We spreken over een flexibele arbeidsregeling in de transportsector als:
•de werknemer over een referteperiode van 6 maanden een gemiddelde arbeidsduur van 38, 39 of 40 uur per week heeft (afhankelijk van het werkschema) •uren die te veel gepresteerd worden later kunnen gerecupereerd worden. •uren die te weinig gepresteerd worden kunnen aangevuld worden. |
Was deze informatie nuttig?
ja |
neen