Feedback
ella
Tijdelijke werkloosheid - elektronische controlekaart op komst,
Uit het Belgisch Staatsblad van 20/07/2016
Gepubliceerd op 07/09/2016

Binnenkort (zodra het systeem bij de RVA operationeel is) kunnen de verplichtingen i.v.m. de controlekaart voor de werknemer, die tijdelijk werkloos wordt gesteld, via een elektronische toepassing nageleefd worden.

 

De werknemer zal de elektronische toepassing moeten gebruiken indien:

  • Ofwel de toepassing voor alle werknemers van de onderneming wordt voorzien in een cao of in het arbeidsreglement. De werkgever moet het bestaan van de regeling meedelen aan het werkloosheidsbureau bevoegd voor de maatschappelijke zetel van de onderneming.
  • Ofwel de toepassing in een individueel akkoord tussen werkgever en werknemer is voorzien.

 

Toch krijgt de werknemer de mogelijkheid om af te zien van het gebruik van het elektronisch systeem. De werknemer dient hiertoe een aanvraag tot herroeping in te dienen bij de RVA. Er zijn verschillende situaties mogelijk.

 

Inwerkingtreding

Met het oog op de toepassing van dit elektronisch systeem zijn vanaf 1 augustus 2016 de wettelijke regels aangepast. De RVA meldt echter dat systeem momenteel in voorbereiding is en dus nog niet operationeel is.

Bron:
KB van 12 juli 2016 tot wijziging van de art. 71, 71ter, 137 en 157 van het KB van 25 november 1991 houdende de werkloosheidsreglementering en tot wijziging van art.2 van het KB van 14 november 2011 tot uitvoering van de art. 49, 50 en 51 van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten, wat de mededelingen aan de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening betreft.

Context

Indien de werknemer tijdelijk werkloos wordt gesteld, moet de werkgever hem/haar een controleformulier tijdelijke werkloosheid C 3.2 A afleveren.

 

Het document geldt voor 1 maand. Loopt de tijdelijke werkloosheid over meerdere maanden, dan moet voor iedere maand een afzonderlijk C 3.2 A afgeleverd worden.

 

Verplichtingen van de werkgever

In principe moet de werkgever het papieren formulier overhandigen uit eigen beweging, uiterlijk de eerste effectieve werkloosheidsdag van elke maand. De werknemer moet in het bezit zijn van het controledocument vóór het normale aanvangsuur van de arbeid.

 

De werkgever moet het document opnemen in zijn validatieboek.

 

Na het verstrijken van de maand moet de werkgever, uit eigen beweging, een elektronische aangifte verrichten via de portaalsite van de sociale zekerheid www.socialsecurity.be (Scenario 5 ‘Maandelijkse aangifte van de uren tijdelijke werkloosheid of uren schorsing bedienden’) of via batch en aan de werknemer een print overhandigen van de elektronische aangifte. De werknemer kan de print van deze ASR, ter informatie, bewaren.

 

In de ASR (scenario 5) vermeldt de werkgever het aantal uren dat de werknemer in de maand tijdelijk werkloos is geweest

 

Verplichtingen van de werknemer

De werknemer moet het formulier gedurende de ganse maand bijhouden en invullen volgens de verstrekte richtlijnen.

 

  • Al de arbeidsprestaties voor rekening van de werkgever moeten worden vermeld in rooster 1 vóór de aanvang van de arbeid.

 

  • Al de arbeidsprestaties voor de werknemer zelf of voor een derde (zie volgend punt) moeten worden aangegeven in rooster 2.

 

De werknemer moet dit controleformulier bij zich houden tot op het einde van de maand en voorleggen aan iedere sociaal controleur op zijn verzoek.

 

Op het einde van de maand moet de werknemer het formulier ondertekenen en bij zijn uitbetalingsinstelling indienen.

 

Indien de werkgever het controleformulier niet overhandigt aan de werknemer moet de werknemer contact opnemen met het werkloosheidsbureau om een vervangend controleformulier te bekomen. 

 

Op het einde van de maand, moet de werknemer zijn controlekaart C3.2 A indienen bij zijn uitbetalingsinstelling (HVW, ACLVB, ACV, ABVV).

 

Recht op uitkeringen

Aan de hand van de controlekaart (afgeleverd door de werknemer) en de ASR (van de werkgever) kunnen de uitbetalingsinstelling en de RVA het aantal uitkeringen berekenen waarop de werknemer voor die maand recht heeft.

 

De werknemer zal in principe uitkeringen kunnen krijgen voor de dagen zonder arbeid en zonder loon, waarop hij arbeidsgeschikt is. Is hij ziek tijdens de periode van tijdelijke werkloosheid, dan wordt hij vergoed door het ziekenfonds. De werknemer moet wel een medisch getuigschrift opsturen naar zijn ziekenfonds binnen de 48 uren en de werkgever verwittigen van de ziektedagen.

Juridische inhoud

1. Elektronische controlekaart

Binnenkort (zodra het systeem bij de RVA operationeel is) zal de werknemer die tijdelijk werkloos wordt gesteld, zijn verplichtingen i.v.m. de controlekaart via een elektronische toepassing kunnen naleven.

 

De werknemer zal de elektronische toepassing moeten gebruiken indien:

  • Ofwel de toepassing voor alle werknemers van de onderneming wordt voorzien in een cao of in het arbeidsreglement. De werkgever moet het bestaan van de regeling meedelen aan het werkloosheidsbureau bevoegd voor de maatschappelijke zetel van de onderneming.
  • Ofwel de toepassing in een individueel akkoord tussen werkgever en werknemer is voorzien.

2. Voor welke werknemers?

De elektronische toepassing kan gebruikt worden ingeval van tijdelijke werklooheid wegens technische stoornis, slecht weer en economische redenen (arbeiders en bedienden).

 

Voor werknemers van het Paritair Comité van het Bouwbedrijf is de elektronische toepassing NIET toegankelijk.

3. Herroeping

De werknemer krijgt de mogelijkheid om af te zien van het gebruik van het elektronisch systeem. Hij dient hiertoe een aanvraag tot herroeping in te dienen bij de RVA.

 

Verschillende situaties zijn mogelijk:

  • Wordt het gebruik van de elektronische toepassing voorzien door een cao of arbeidsreglement, dan kan de werknemer het gebruik van het systeem enkel tijdelijk herroepen voor de lopende maand en de daarop volgende maand.

 

  • Wordt het gebruik van de elektronische toepassing geregeld via een individueel akkoord tussen partijen, dan kan de herroeping tijdelijk of van onbepaalde duur (volledig) zijn.

 

Bij een volledige herroeping verwittigt de RVA de werkgever. Op dat moment dient de werkgever opnieuw te starten met het afleveren van papieren controleformulieren aan zijn werknemer.

Bij een tijdelijke herroeping levert de RVA een vervangende controlekaart af. 

4. Inwerkingtreding

De vereisten wetteksten zijn aangepast met ingang van 1 augustus 2016. De RVA meldt dat het elektronisch systeem nog niet operationeel is.

 

Gevolgen voor de werkgever

Zolang het systeem niet operationeel is, wijzigt er nog niets en blijft de werkgever papieren controledocumenten afleveren aan de werknemers die hij tijdelijk werkloos stelt. 

 

Zodra de nieuwe elektronische toepassing operationeel wordt, zal de verplichting tot het afleveren van papieren controleformulieren in een aantal situaties kunnen verdwijnen. De RVA zal hierover communiceren. Op onze beurt zal SD Worx hierover op termijn de nodige informatie bezorgen.

Oeps,

Onze excuses, er is iets fout gelopen.

Probeert u het later eens opnieuw.

Was deze informatie nuttig voor u?

Ja Nee

Welke van de volgende beschrijft jouw feedback het best?






Jouw feedback

De versie van de browser die U gebruikt is niet optimaal voor deze website. De meeste functies zullen niet goed werken. De versie die u gebruikt wordt ook niet meer ondersteund door Microsoft en hierdoor loopt u security risico’s. Om de veiligheid en privacy van uw data te kunnen blijven garanderen, raden wij aan om zo snel mogelijk naar Internet Explorer 11 te upgraden of de laatste versie van een andere browser te gebruiken.