Feedback
ella
Wijzigingen aan verschillende fiscale bepalingen.
Uit de wandelgangen van de overheid
Gepubliceerd op 14/11/2018

De regering werkt momenteel aan een wetsontwerp waarin verschillende fiscale regelgevingen worden aangepast.

  • HR Rail wordt uitgesloten voor de vermindering van doorstorting bedrijfsvoorheffing;

  • de vermindering van doorstorting van bedrijfsvoorheffing in het kader van werken in onroerende staat wordt aangepast;

  • sociale werkplaatsen mogen toch IPA-korting toepassen;

  • ook vrijwillige ambulanciers die geen brandweerman zijn kunnen een belastingvrije vergoeding ontvangen, zoals een ambulancier-brandweerman;

  • het bedrag aan niet-recurrente resultaatsgebonden voordelen dat fiscaal een vrijstelling geniet, wordt aangepast aan het bedrag dat op sociaal vlak een vrijstelling geniet;

  • de toeslag voor personen ten laste wordt in overeenstemming gebracht met het gelijkheidsbeginsel;

  • er komen twee bijkomende situaties waarin de werkgever een vermindering van doorstorting van bedrijfsvoorheffing kan genieten: de binnenvaart en de e-commerce;

  • er komt een verhoging van het maximaal aantal overuren waarvoor een vrijstelling van doorstorting van bedrijfsvoorheffing kan gevraagd worden. 

 

Momenteel buigt de Raad van State zich over de teksten. Nadien zal ook het parlement de teksten moeten goedkeuren, alvorens deze regelgevingen in voege kunnen treden. Wij volgen dit verder op en houden u op de hoogte.

 

Intro

De regering werkt momenteel aan een wetsontwerp dat wijzigingen aanbrengt aan diverse fiscale regelgevingen. Hiermee wil de regering de wetgeving aanpassen aan de huidige realiteit of bepaalde nodige correcties aanbrengen aan reeds bestaande wetgevingen.

 

De hieronder beschreven wijzigingen zijn nog ver van definitief. Eerst zal de Raad van State zijn advies hierover geven. Nadien zal ook het parlement zijn goedkeuring moeten uitspreken, en pas dan worden deze wijzigingen effectief wet.

 

Juridische inhoud

1. Aanpassing aan de huidige werkwijze bij het Spoor

Aangezien de NMBS en Infrabel voor de openbare dienstverlening die zij verzorgen reeds worden gesubsidieerd door de overheid, werd overeengekomen dat zij niet kunnen genieten van een vrijstelling van doorstorting van bedrijfsvoorheffing. De vermindering van doorstorting van bedrijfsvoorheffing is een tussenkomst vanwege de overheid in de loonkosten van een onderneming. Deze tussenkomst zit reeds vervat in de dotatie aan de NMBS en Infrabel.

 

Momenteel is het voltallige personeel van de NMBS en Infrabel in dienst van de HR Rail. Het is dan ook duidelijk dat HR Rail eveneens dient uitgesloten te worden voor de niet-commerciële activiteiten, die zij in opdracht van NMBS en Infrabel verzorgen. De regering wenst de wetgeving in die zin aan te passen.

 

2. Vermindering doorstorting bedrijfsvoorheffing voor werken in onroerende staat

Met de wet van 26 maart 2018 werd het begrip ploegenarbeid, in het kader van de vermindering van doorstorting van bedrijfsvoorheffing, uitgebreid. De ondernemingen waarvan de werknemers, in een ploeg van 2 personen, werken in onroerende staat uitvoeren op locatie kunnen recht hebben op een vermindering van doorstorting van bedrijfsvoorheffing.

 

De wetgeving bracht echter geen antwoord op een aantal vragen. Met de wijzigingen die momenteel op tafel liggen, worden volgende openstaande vragen beantwoord:

  • De "gewone" vermindering van doorstorting van bedrijfsvoorheffing in het kader van ploegen- en nachtarbeid en de vermindering van doorstorting van bedrijfsvoorheffing in het kader van een volcontinu arbeidssysteem mag niet gecumuleerd worden met een een vermindering doorstorting van bedrijfsvoorheffing in het kader van werken in onroerende staat.

  • Het begrip "bruto uurloon" wordt verduidelijkt.

  • Alle leden van de ploeg moeten het minimale uurloon ontvangen, opdat de werknemers van deze ploeg recht kunnen hebben op deze maatregel. Door dit ontwerp zal niet langer de volledige ploeg zijn recht op de vrijstelling verliezen, wanneer de personen die minder verdienen dan het minimum studenten of leerlingen in een stelsel van duaal leren zijn.

  • En als laatste zal dit ontwerp ook de discussie betreffende de indexering van het minimale bedrag oplossen.

 

Binnenkort bezorgen wij u een nieuw overzicht van alle voorwaarden van deze maatregel.

 

3. IPA-korting ook voor beschutte werkplaatsen en sociale werkplaatsen

Door een ongelukkige verwijzing naar een wettekst werden de sociale werkplaatsen uitgesloten van de IPA-korting.

De IPA korting is een vrijstelling doorstorting bedrijfsvoorheffing die momenteel enkel nog geldt voor KMO's (0,12%) en voor de non-profit sector (1%, of voor de KMO's in deze sector 1,12%).  

 

Het ontwerp zet deze fout retroactief vanaf 1 januari 2016 recht.

 

4. Van belasting vrijgestelde vergoeding ook voor vrijwillige ambulanciers?

Vrijwillige ambulanciers die ook brandweerman zijn, kunnen genieten van een vrijgestelde vergoeding van maximum 4.560 EUR (aanslagjaar 2019). De andere vrijwillige hulpverlener-ambulanciers die aan de slag zijn bij de Dienst 100/112 kunnen tot op heden deze belastingvrijstelling niet genieten. De regering wenst dit verschil op heffen.

 

5. Fiscaal basisbedrag niet-recurrente resultaatsgebonden voordelen aangepast

Niet-recurrente resultaatsgebonden voordelen zijn fiscaal vrijgesteld tot 2.755 EUR (niet-geïndexeerd). Dit bedrag stemt overeen met het vrijgesteld bedrag voor sociale zekerheidsbijdragen van 3.169 EUR (niet-geïndexeerd) verminderd met de solidariteitsbijdragen van 13.07% (3.169 – 414,19 = 2.754,81 EUR).

 

Het sociale en fiscale basisbedrag indexeert op dezelfde manier. Het is echter niet uitgesloten dat het geïndexeerde sociale bedrag verminderd met de solidariteitsbijdragen een paar cent hoger is dan het geïndexeerde fiscaal vrijgesteld bedrag. Gevolg : het bekomen bedrag na aftrek van de solidariteitsbijdrage kan op fiscaal vlak niet volledig worden vrijgesteld wegens een miniem verschil. Men wil dit mogelijks probleem voorkomen door het fiscale basisbedrag van de vrijstelling met één euro te verhogen naar 2.756 EUR.

 

De verhoging gaat in vanaf aanslagjaar 2020 (inkomsten 2019).

 

6. De toeslag personen ten laste wordt in overeenstemming gebracht met het gelijkheidsbeginsel.

Bij gehuwden en wettelijk samenwonenden, waarbij de regels van de gemeenschapelijke aanslag gelden, wordt, bij personen ten laste, in principe, de belastingvrije som verhoogd bij de echtgenoot met het hoogste gezamelijke inkomen.

 

Dit bracht ongewild ongelijkheid en discriminatie tussen gezinnen met zich mee. Gezinnen waarbij de partner met het hoogste gezamelijk inkomen geen of weinig belastingen betaalde in België, bijvoorbeeld bij een splittaxatie, konden geen gebruik maken van deze belastingvermindering.

 

Sinds aanslagjaar 2018 wijst de fiscus de toeslagen voor de personen ten laste toe aan de andere echtgenoot, wanneer dit leidt tot een lagere belasting op niveau van de belasting Staat.

 

Aangezien dit in sommige gevallen echter nog steeds leidt tot een hogere uiteindelijke eindbelasting, wenst de regering een bijkomend evaluatie niveau in te voeren. De fiscus zal de situatie ook bekijken op niveau van bedrag van de aanslag, het uiteindelijk bedrag aan belastingen. 

Het bedrag van de aanslag berekend in de situatie waarbij de toeslag toegevoegd wordt bij de ene echtgenoot vergelijkt de fiscus met het bedrag van de aanslag in de situatie waarbij de toeslag wordt gevoegd bij de andere echtgenoot. De situatie waarbij men het laagste bedrag van de aanslag verkrijgt, is de situatie die weerhouden wordt.

 

7. Twee bijkomende situatie waarin een werkgever een korting doorstorting van bedrijfsvoorheffing kan krijgen.

Om de jobcreatie te bevorderen in de sector van de binnenvaart en de e-commerce wenst de regering ook de werkgevers in deze sectoren te ondersteunen door een vermindering van doorstorting van bedrijfsvoorheffing toe te staan.

 

Voor de bedrijven actief binnen de e-commerce wenst de regering de definitie van nachtarbeid uit te breiden zodat ook de activiteiten tussen 20u en 24u, de uren waarop deze ondernemingen de hoogste bedrijvigheid hebben, in elk geval meetellen voor de bepaling van de korting.

 

Voor bedrijven die werken volgens de arbeidsregeling vermeld in de CAO van de systeemvaart, wenst de regering de definitie van ploegenarbeid uit te breiden opdat deze werkgevers van de vermindering van doorstorting van bedrijfsvoorheffing in het kader van ploegenarbeid kunnen genieten.

 

Voordat beide regelingen ingevoerd worden, moet de Europese Commissie nog bevestigen dat dit geen verboden staatsteun uitmaakt.

 

8. Verhoging maximaal aantal overuren waarvoor de vrijstelling van doorstorting van bedrijfsvoorheffing in het kader van overuren geldt.

Momenteel kan een werkgever een vrijstelling doorstorting van bedrijfsvoorheffing krijgen voor:

  • de eerste 360 overuren binnen de horecasector;
  • de eerste 180 overuren binnen de bouwsector;
  • de eerste 130 overuren binnen alle andere sectoren.

 

De wetgever werkt aan een wettekst waarbij de grens voor de werkgevers in alle sectoren, behalve de horecasector opgetrokken wordt naar 180 overuren.

 

Inwerkingtreding wordt voorzien op 1/1/2019.

 

Oeps,

Onze excuses, er is iets fout gelopen.

Probeert u het later eens opnieuw.

Was deze informatie nuttig voor u?

Ja Nee

Welke van de volgende beschrijft jouw feedback het best?






Jouw feedback

De versie van de browser die U gebruikt is niet optimaal voor deze website. De meeste functies zullen niet goed werken. De versie die u gebruikt wordt ook niet meer ondersteund door Microsoft en hierdoor loopt u security risico’s. Om de veiligheid en privacy van uw data te kunnen blijven garanderen, raden wij aan om zo snel mogelijk naar Internet Explorer 11 te upgraden of de laatste versie van een andere browser te gebruiken.