Feedback
ella
Akkoord 2018 - 2020 voor de Waalse private non-profit instellingen.
CAO-informatie 02/05/2019
Gepubliceerd op 06/05/2019

Op 2 mei 2019 is het Waalse Non-Profit Akkoord voor de private sector ondertekend.
De belangrijkste maatregelen uit het Akkoord:

 

1. Werknemers in paritair comité 327.03 (Paritair Comité voor de beschutte werkplaatsen van het Waalse Gewest en van de Duitstalige Gemeenschap):

 

  • De toekenning van 2 bijkomende vakantiedagen, met vervangende tewerkstelling. Een eventueel saldo kan omgezet worden in een verhoging van de eindejaarspremie.

 

2. Alle overige non-profit sectoren:

 

  • De verhoging van de eindejaarspremie vanaf 2019:
    De verhoging van de eindejaarspremie wordt uitbetaald via een voorschot. Het bedrag van de verhoging zelf, zal door het betrokken paritair comité vastgesteld worden in de loop van de komende maanden.

 

  • De financiering van het sociaal overleg:
    • Verhoging van de syndicale premie;
    • Financiering van werkgeversorganisaties in kader van maatregelen/initiatieven/prioriteiten, die verband houden met kaderpersoneel in instellingen.

 

De verschillende paritaire comités zullen de komende maanden verder onderhandelen en dit Non-Profit Akkoord via collectieve arbeidsovereenkomsten verder uitvoeren.

Wat betekent dit voor de werkgever?

Dit Non-Profit Akkoord bevat een aantal maatregelen: verhoging eindejaarspremie, bijkomende vakantiedagen (PC 327.03) en een financiële steun voor het sociaal overleg. Deze maatregelen zullen nu verder uitgevoerd worden door de verschillende paritaire comités, via collectieve arbeidsovereenkomsten. Wij volgen deze sectorale evolutie voor u op en houden u op de hoogte van verder gevolg. Voorlopig kennen we nog geen concrete gevolgen voor de betrokken sectoren.

Bron:
Waalse Overheid Accord Cadre Tripartite Wallon 2018 - 2020 Pour Le Secteur Non Marchand Privé
Inhoudstafel
Juridische inhoud HistoriekHet laatste Non Profit Akkoord (NPA) in Wallonië dateert van 2010 - 2011. De aanloop naar een nieuw akkoord duurde lang. Eerst kregen de sociale partners meer duidelijkheid van de Waalse overheid over de beschikbare budgetten voor de jaren 2018 – 2019 – 2020, waarna ze in de loop van 2018 vorm hebben gegeven aan de inhoud van het NPA. Vóór de sociale partners de inhoud van het NPA hebben bepaald, heeft AVIQ (Agence pour une vie de qualité) een volledig overzicht (kadaster) opgesteld van de tewerkstelling binnen de non-profit sector in Wallonië, met een onderverdeling tussen de publieke en de private instellingen. In december 2018 is inhoudelijk een akkoord bereikt, ondermeer over: De mogelijkheid om binnen paritair comité 327.03 twee bijkomende vakantiedagen (mét vervangende tewerkstelling) toe te kennen om aan de hoge werkdruk tegemoet te komen;De financiële ondersteuning van representatieve werkgevers – en werknemersorganen om het sociaal overleg te stimuleren. Door het gebrek aan akkoord voor het jaar 2018, heeft de Waalse regering beslist om het budget voorzien voor dat jaar over te hevelen naar het jaar 2019. De Waalse regering heeft op 14 maart 2019 een akkoord bereikt over de verdeling van de beschikbare budgetten, in 2019 en 2020, voor de non-profit instellingen. De budgetten werden onderverdeeld naargelang de instelling publiek dan wel privaat is. Ook voor de betrokken overheidsinstellingen (AVIQ, DGO5 en DGO6) werden budgetten bepaald. Tot slot werd ook per betrokken sector een specifiek budget bepaald (PC 330.00, 332.00, 318.01, 319.02, 327.03, 329.02 ). Het Non-Profit Akkoord is op 2 mei 2019 ondertekend. De verschillende paritaire comités zullen de komende maanden onderhandelen en dit NPA via collectieve arbeidsovereenkomsten verder uitvoeren.  Maatregelen voor de private non-profit sector 1. welke sectoren zijn betrokken? P.C. 318.01, P.C. 319.02, P.C. 327.03, P.C. 329.02, P.C. 330.00, P.C. 332.00. 2. Werknemers in paritair comité 327.03 Er worden 2 bijkomende vakantiedagen toegekend, met vervangende tewerkstelling. De sociale partners kunnen nog onderhandelen over het aantal vakantiedagen en de opnamemodaliteiten in functie van de mogelijkheden. Een eventueel saldo (niet toegekende vakantiedagen) wordt omgezet in een verhoging van de eindejaarspremie. 3. Alle overige non-profit sectoren Voor alle overige werknemers uit het kadaster van de non-profit sector opgesteld door AVIQ, is er een akkoord over: De verhoging van de eindejaarspremie vanaf 2019:De eindejaarspremie wordt verhoogd. Elk paritair comité moet nog bepalen hoeveel de verhoging zal bedragen. De financiering dekt de totale kost van deze verhoging (inclusief de patronale lasten).  De verhoging wordt in principe door een voorschot betaald, voor eind maart. Het betrokken paritair comité kan ook een ander betalingsmoment voorzien (bijvoorbeeld samen met de bestaande eindejaarspremie). Dit zal zeker het geval zijn voor 2019,Het betrokken paritair comité bepaalt het bedrag van dat voorschot.De financiering van het sociaal overleg: Verhoging van de syndicale premie;Financiering van werkgeversvertegenwoordigers in kader van maatregelen/initiatieven/prioriteiten die verband houden met kaderpersoneel in instellingen. AVIQ en Service Public de Wallonie staan samen in voor de verdeling van de budgetten per sector, rekening houdend met het kadaster van de tewerkstelling in de non-profit. Dit kadaster zal jaarlijks door deze diensten geactualiseerd worden. Wordt verder nog vastgesteld in verband met de (maatregelen voor) private non-profit instellingen: Het kadaster van de tewerkstelling in de non-profit sector moet jaarlijks bijgewerkt en gevalideerd worden door de werkgevers. De gegevens van het kadaster moeten door de werkgevers en de betrokken werkgeversorganisaties/vakbonden gevalideerd worden, om te verzekeren dat de gegevens van het kadaster van jaar n-1 kunnen dienen voor de tegemoetkomingen die in jaar n uitbetaald moeten worden;Bijkomende/nieuwe tewerkstellingen ten opzichte van het kadaster van tewerkstelling openen meteen recht op financiering van de maatregelen die in het akkoord zijn opgenomen;Van zodra de verstrekkingen in het kader van de ‘assurance autonomie’ in kaart zijn gebracht, zullen de werknemers in de sector van de thuishulp ook onder het NPA vallen (erkend door AVIQ of werkzaam in gezinshulp);Het kadaster houdt voor PC 319.02 ook rekening met tewerkstellingen die door een buitenlandse overheid worden gefinancierd en toegestaan.De Waalse regering verbindt er zich toe alle nodige regelgeving aan te passen voor 31/12/2019 ingevolge de collectieve arbeidsovereenkomsten die genomen zullen worden in uitvoering van dit NPA;Van zodra de budgetten per sector duidelijk en zeker zijn, zullen de paritaire comités de nodige collectieve arbeidsovereenkomst afsluiten, en deze correct uitvoeren;Voor PC 318.01 zal er een verduidelijking moeten komen in verband met het recht op de eindejaarspremie op het moment dat de ‘aides familiales’ zullen overgaan van het arbeiders – naar het bediendenstatuut.

Juridische inhoud

 

Historiek

Het laatste Non Profit Akkoord (NPA) in Wallonië dateert van 2010 - 2011. De aanloop naar een nieuw akkoord duurde lang. Eerst kregen de sociale partners meer duidelijkheid van de Waalse overheid over de beschikbare budgetten voor de jaren 2018 – 2019 – 2020, waarna ze in de loop van 2018 vorm hebben gegeven aan de inhoud van het NPA.

 

Vóór de sociale partners de inhoud van het NPA hebben bepaald, heeft AVIQ (Agence pour une vie de qualité) een volledig overzicht (kadaster) opgesteld van de tewerkstelling binnen de non-profit sector in Wallonië, met een onderverdeling tussen de publieke en de private instellingen.

 

In december 2018 is inhoudelijk een akkoord bereikt, ondermeer over: 

  • De mogelijkheid om binnen paritair comité 327.03 twee bijkomende vakantiedagen (mét vervangende tewerkstelling) toe te kennen om aan de hoge werkdruk tegemoet te komen;
  • De financiële ondersteuning van representatieve werkgevers – en werknemersorganen om het sociaal overleg te stimuleren.

 

Door het gebrek aan akkoord voor het jaar 2018, heeft de Waalse regering beslist om het budget voorzien voor dat jaar over te hevelen naar het jaar 2019.

 

De Waalse regering heeft op 14 maart 2019 een akkoord bereikt over de verdeling van de beschikbare budgetten, in 2019 en 2020, voor de non-profit instellingen.
De budgetten werden onderverdeeld naargelang de instelling publiek dan wel privaat is. Ook voor de betrokken overheidsinstellingen (AVIQ, DGO5 en DGO6) werden budgetten bepaald. Tot slot werd ook per betrokken sector een specifiek budget bepaald (PC 330.00, 332.00, 318.01, 319.02, 327.03, 329.02 ).

 

Het Non-Profit Akkoord is op 2 mei 2019 ondertekend.


De verschillende paritaire comités zullen de komende maanden onderhandelen en dit NPA via collectieve arbeidsovereenkomsten verder uitvoeren.

 

Maatregelen voor de private non-profit sector

 

1. welke sectoren zijn betrokken?

 

P.C. 318.01, P.C. 319.02, P.C. 327.03, P.C. 329.02, P.C. 330.00, P.C. 332.00.

 

2. Werknemers in paritair comité 327.03

 

Er worden 2 bijkomende vakantiedagen toegekend, met vervangende tewerkstelling. De sociale partners kunnen nog onderhandelen over het aantal vakantiedagen en de opnamemodaliteiten in functie van de mogelijkheden. Een eventueel saldo (niet toegekende vakantiedagen) wordt omgezet in een verhoging van de eindejaarspremie.

 

3. Alle overige non-profit sectoren

 

Voor alle overige werknemers uit het kadaster van de non-profit sector opgesteld door AVIQ, is er een akkoord over:

 

  • De verhoging van de eindejaarspremie vanaf 2019:

De eindejaarspremie wordt verhoogd. Elk paritair comité moet nog bepalen hoeveel de verhoging zal bedragen. De financiering dekt de totale kost van deze verhoging (inclusief de patronale lasten). 
De verhoging wordt in principe door een voorschot betaald, voor eind maart. Het betrokken paritair comité kan ook een ander betalingsmoment voorzien (bijvoorbeeld samen met de bestaande eindejaarspremie). Dit zal zeker het geval zijn voor 2019,
Het betrokken paritair comité bepaalt het bedrag van dat voorschot.

  • De financiering van het sociaal overleg:

 

    • Verhoging van de syndicale premie;
    • Financiering van werkgeversvertegenwoordigers in kader van maatregelen/initiatieven/prioriteiten die verband houden met kaderpersoneel in instellingen.

 

AVIQ en Service Public de Wallonie staan samen in voor de verdeling van de budgetten per sector, rekening houdend met het kadaster van de tewerkstelling in de non-profit. Dit kadaster zal jaarlijks door deze diensten geactualiseerd worden.

 

Wordt verder nog vastgesteld in verband met de (maatregelen voor) private non-profit instellingen:

 

  • Het kadaster van de tewerkstelling in de non-profit sector moet jaarlijks bijgewerkt en gevalideerd worden door de werkgevers. De gegevens van het kadaster moeten door de werkgevers en de betrokken werkgeversorganisaties/vakbonden gevalideerd worden, om te verzekeren dat de gegevens van het kadaster van jaar n-1 kunnen dienen voor de tegemoetkomingen die in jaar n uitbetaald moeten worden;
  • Bijkomende/nieuwe tewerkstellingen ten opzichte van het kadaster van tewerkstelling openen meteen recht op financiering van de maatregelen die in het akkoord zijn opgenomen;
  • Van zodra de verstrekkingen in het kader van de ‘assurance autonomie’ in kaart zijn gebracht, zullen de werknemers in de sector van de thuishulp ook onder het NPA vallen (erkend door AVIQ of werkzaam in gezinshulp);
  • Het kadaster houdt voor PC 319.02 ook rekening met tewerkstellingen die door een buitenlandse overheid worden gefinancierd en toegestaan.
  • De Waalse regering verbindt er zich toe alle nodige regelgeving aan te passen voor 31/12/2019 ingevolge de collectieve arbeidsovereenkomsten die genomen zullen worden in uitvoering van dit NPA;
  • Van zodra de budgetten per sector duidelijk en zeker zijn, zullen de paritaire comités de nodige collectieve arbeidsovereenkomst afsluiten, en deze correct uitvoeren;
  • Voor PC 318.01 zal er een verduidelijking moeten komen in verband met het recht op de eindejaarspremie op het moment dat de ‘aides familiales’ zullen overgaan van het arbeiders – naar het bediendenstatuut.

 

Oeps,

Onze excuses, er is iets fout gelopen.

Probeert u het later eens opnieuw.

Was deze informatie nuttig voor u?

Ja Nee

Welke van de volgende beschrijft jouw feedback het best?






Jouw feedback

De versie van de browser die U gebruikt is niet optimaal voor deze website. De meeste functies zullen niet goed werken. De versie die u gebruikt wordt ook niet meer ondersteund door Microsoft en hierdoor loopt u security risico’s. Om de veiligheid en privacy van uw data te kunnen blijven garanderen, raden wij aan om zo snel mogelijk naar Internet Explorer 11 te upgraden of de laatste versie van een andere browser te gebruiken.