Feedback
ella
Principieel akkoord over mobiliteitsbudget
Uit de wandelgangen van de overheid
Gepubliceerd op 03/07/2017

In de schoot van de federale regering bereikte men afgelopen vrijdag een principieel akkoord over het mobiliteitsbudget volgens het principe cash for car.

Werknemers die nu over een bedrijfswagen beschikken, kunnen deze binnenkort inleveren in ruil voor een extra bedrag in cash. Weliswaar op voorwaarde dat de werkgever ermee instemt.

Het akkoord moet nog verder uitgewerkt en besproken worden op de ministerraad en voor advies passeren bij de Raad van State. Verwacht wordt dat deze maatregel ten vroegste in voege zal zijn vanaf 1 januari 2018.

Bron:
Pers

Juridische inhoud

1. Dubbele keuzevrijheid

Het mobiliteitsbudget gaat uit van een dubbele keuzevrijheid.

Het initiatief gaat uit van de werkgever. Hij beslist of zijn werknemers de mogelijkheid krijgen hun bedrijfswagen in te leveren in ruil voor extra cash.
De werknemer beslist vrij om al dan niet op het aanbod van de werkgever in te gaan.

2. Voor wie?

Niet alle werkgevers en werknemers komen in aanmerking.

De werkgever moet bijvoorbeeld gedurende minstens 3 jaar een systeem van bedrijfswagens hanteren ten aanzien van zijn werknemers.
Voor nieuwe werkgevers wordt een uitzondering op deze regel voorzien.

Een werknemer komt maar in aanmerking voor de omruiling mits hij in de voorbije 3 jaar minstens 12 maanden ononderbroken het genot had van een bedrijfswagen. Daarvan zijn minstens 3 maanden ononderbroken onmiddellijk voorafgaand aan de aanvraag.

Bij wijziging van werkgever gelden enkele bijzondere regels.
Zo mag de werknemer als het ware een rugzakje meenemen en dit verder opvullen tot 12 maanden bij de nieuwe werkgever.
Wie al een mobiliteitsbudget genoot bij de vorige werkgever, kan dit gewoon verderzetten bij de nieuwe werkgever.

3. Hoeveel?

De grootte van het mobiliteitsbudget wordt afgestemd op de waarde van de wagen die men inruilt.

Standaard wordt het mobiliteitsbudget op jaarbasis berekend volgens de formule:
cataloguswaarde x 6/7 x 20%.

Voor werknemers die een eigen bijdrage betaalden voor het gebruik van de bedrijfswagen, moet de cataloguswaarde verminderd worden met deze eigen bijdrage.

Wie een bedrijfswagen met tankkaart ter beschikking had, ziet zijn mobiliteitsbudget verhoogd met 20%.

4. Statuut mobiliteitsbudget

Om de budgetneutraliteit zoveel als mogelijk te garanderen, krijgt het mobiliteitsbudget hetzelfde (para)fiscaal statuut als de ingeleverde bedrijfswagen.

Het bedrag is dus niet onderworpen aan de gewone RSZ-bijdragen; de werkgever betaalt wel een solidariteitsbijdrage.

De werknemer betaalt belastingen op een bedrag dat gelijk is aan het belastbare voordeel van alle aard van de ingeleverde wagen op het moment van de inlevering.
Op basis dus van de formule cataloguswaarde x degressiviteitscoëfficiënt x 6/7 x CO2-coëfficiënt.

Merk op dat het bedrag van het mobiliteitsbudget geen rekening houdt met de verminderde waarde van de wagen op het moment van inlevering.
De belastbare basis doet dat wel; een werknemer heeft er dus alle belang bij te kiezen voor omruiling bij een oudere wagen.

Merk bovendien op dat het bedrag van het mobiliteitsbudget verhoogt indien er een tankkaart in het spel is. Deze verhoging geldt echter niet bij de bepaling van de belastbare basis.

5. Evolutie mobiliteitsbudget

Er wordt gezocht naar een indexatiemechanisme om het mobiliteitsbudget te kunnen aanpassen in functie van de koopkracht. Het initiatief daartoe legt de regering bij de sociale partners.

6. Timing

Het bereikte akkoord moet nog in teksten gegoten  worden. Er volgt nog een bespreking in de Ministerraad. Ook de Raad van State moet nog advies uitbrengen.

Verwacht wordt dat de regeling ten vroegste in werking zal treden vanaf 1 januari 2018.

Wij houden de vinger aan de pols en komen zo snel als mogelijk meer in detail terug op deze invulling van het mobiliteitsbudget.

Oeps,

Onze excuses, er is iets fout gelopen.

Probeert u het later eens opnieuw.

Was deze informatie nuttig voor u?

Ja Nee

Welke van de volgende beschrijft jouw feedback het best?






Jouw feedback

De versie van de browser die U gebruikt is niet optimaal voor deze website. De meeste functies zullen niet goed werken. De versie die u gebruikt wordt ook niet meer ondersteund door Microsoft en hierdoor loopt u security risico’s. Om de veiligheid en privacy van uw data te kunnen blijven garanderen, raden wij aan om zo snel mogelijk naar Internet Explorer 11 te upgraden of de laatste versie van een andere browser te gebruiken.