Werkgevers en/of vennootschappen die gebruik willen maken van het bijzonder belastingstelsel van buitenlandse kaderleden moeten daartoe een aanvraagformulier indienen.
Op 10 maart 2022 verscheen het koninklijk besluit (KB) dat de inhoud en vorm van dat aanvraagformulier bepaalt.
Bijzonder belastingstelsel buitenlandse kaderleden
Vanaf 1 januari 2022 is een nieuwe fiscale regeling van toepassing voor buitenlandse kaderleden en onderzoekers die vanaf die datum in België tewerkgesteld zijn.
Om dit bijzondere belastingstelsel te kunnen toepassen, moet de werkgever of vennootschap het akkoord van de fiscale administratie aanvragen.
Aanvraagformulier
De overheid heeft nu via KB de inhoud en vorm van het aanvraagformulier vastgelegd.
Concreet bestaat dit uit :
- een attest waarbij de werknemer zich expliciet akkoord verklaart; en
- een aanvraagformulier dat de werkgever/vennootschap moet invullen.
Wanneer indienen?
Men moet deze aanvraag indienen binnen de 3 maanden, te rekenen vanaf de indiensttreding in België.
Ook in geval van verlenging zal de werkgever of vennootschap een (elektronische) aanvraag moeten indienen, en dit uiterlijk 3 maanden na het verstrijken van de eerste termijn van 5 jaar.
Let op!
In het kader van de overgangsregeling zullen er nog aparte aanvraagformulieren moeten opgesteld worden.
In afwachting van een elektronisch platform, moet men de aanvraag voorlopig nog via email bezorgen aan de bevoegde diensten.
Daartoe bestaat een apart e-mailadres: impatriates@minfin.fed.be .
Wat betekent dit voor de werkgever?
Werkgevers en/of vennootschappen die gebruik willen maken van het bijzonder belastingstelsel van buitenlandse kaderleden moeten daartoe het akkoord van de fiscale administratie aanvragen.
Onze consultants van Tax&Legal kunnen u helpen bij deze aanvraag. U kan hen bereiken via TaxConsulting@sdworx.com.