Feedback
ella
Deeltijdse werknemers eenvoudiger tewerkstellen
Losse berichten
Gepubliceerd op 17/01/2017

De ontwerpteksten van de wet betreffende werkbaar en wendbaar werk (de zogenaamde ‘wet Peeters’) circuleren al een hele tijd. 

 

Met een aantal maatregelen wil minister van Werk Kris Peeters het arbeidsrecht moderniseren en innoveren. 

 

Na advies van de Raad van State en de Nationale Arbeidsraad is de ontwerpwet stilaan in een eindfase gekomen. De tekst is begin januari ingediend in de Kamer. De parlementsleden buigen zich nu over de ontwerpteksten. 

 

Vanaf 1 februari 2017 wordt de wet grotendeels van kracht.

 

Eén van de maatregelen tot meer wendbaar werk is de vereenvoudiging van de formaliteiten voor deeltijdse arbeid.

 

Deze bepalingen focussen zich op: 

  • de afschaffing van de verplichting om alle deeltijdse uurroosters op te nemen in het arbeidsreglement;
  • de bewaring van een afschrift of uittreksel van de deeltijdse arbeidsovereenkomst op elektronische wijze;
  • de bekendmaking van de uurroosters aan de werknemer en de aanplakking voor het begin van de arbeidsdag ervan in één enkel, eventueel elektronisch, bericht;
  • de afschaffing van het afwijkingsregister indien een systeem van tijdsopvolging voorhanden is.

 

De huidige ontwerptekst bevat in vergelijking met de versie zoals ze eind oktober in de ministerraad was goedgekeurd geen wijzigingen.

 

Voor een uitgebreide bespreking van deze maatregelen, verwijzen we naar de nieuwsbrief van 9 november 2016.


Opgelet!

Deze bespreking is gebaseerd op ontwerpteksten. Amendementen zijn dus nog steeds mogelijk waardoor de regeling zoals hier beschreven nog kan wijzigen. Deze bespreking geldt tevens onder voorbehoud van publicatie in het Belgisch Staatsblad.

Wat betekent dit voor de werkgever?

De administratieve lasten van de werkgever in het kader van een deeltijdse tewerkstelling zullen gevoelig verlichten.

Wat betekent dit voor de publieke sector?

De besproken wijzigingen hebben eveneens betrekking op de publieke sector. Volledigheidshalve vermelden we dat publiekrechtelijke werkgevers enkel ten aanzien van hun deeltijds contractuele personeelsleden de verplichting hebben om afwijkingen op de deeltijdse werkroosters afzonderlijk te registeren. Ten aanzien van deeltijds statutaire personeelsleden geldt deze verplichting niet.

Bron:
Wetsontwerp 2247 betreffende werkbaar en wendbaar werk, http://www.dekamer.be/FLWB/PDF/54/2247/54K2247001.pdf

Juridische inhoud

1. Deeltijdse uurroosters in het arbeidsreglement

Het arbeidsreglement moet o.a. verplicht het volgende vermelden:

 

- de aanvang en het einde van de gewone arbeidsdag;

- het tijdstip en de duur van de pauzes;

- de dagen van regelmatige onderbreking van het werk.

 

Voor deeltijds tewerkgestelde werknemers moet de werkgever die vermeldingen nu nog afzonderlijk voor iedere deeltijdse arbeidsregeling opnemen.

 

Het wetsontwerp schrapt deze verplichting.

 

Voor deeltijdse werknemers tewerkgesteld met een variabel uurrooster moet de werkgever voortaan een algemeen tijdskader voorzien waarbinnen deze deeltijdse werknemer kan werken (bvb. van maandag tot vrijdag en steeds tussen 8u en 18u).

2. Bekendmaking variabele uurroosters

Momenteel deelt de werkgever de variabele uurroosters aan deeltijds tewerkgestelde werknemers mee door aanplakking ervan in de lokalen van de werkgever.

 

Het is mogelijk om een andere manier te voorzien in een cao of het arbeidsreglement.

 

Het wetsontwerp voorziet dat élke werkgever zelf bepaalt hoe hij aan zijn werknemer het variabele uurrooster meedeelt.

 

Hij moet er wel voor zorgen dat de mededeling schriftelijk gebeurt.

 

Dit betekent dat het gebruik van intranet, e-mail (en zelfs sms) mogelijk wordt, ook zonder dat deze mogelijkheid voorzien is in een cao of het arbeidsreglement.

 

De werkgever moet dit bericht bewaren gedurende een jaar.

 

Het bericht zal ook de aanplakking van de uurroosters telkens vóór het begin van de arbeidsdag ten behoeve van het Toezicht Sociale Wetten vervangen.

 

We gaan dus van twee verschillende berichten, waarvan minstens één een (ouderwetse) aanplakking vereist, naar één, eventueel elektronisch, bericht.

3. Bewaring afschrift deeltijdse arbeidsovereenkomst

De werkgever moet een afschrift of uittreksel van de deeltijdse arbeidsovereenkomst bewaren op de plaats waar het arbeidsreglement kan geraadpleegd worden.

 

Binnenkort is het wettelijk mogelijk om dit op elektronische manier te bewaren.

 

De werkgever moet dus niet meer met kopieën of papieren documenten werken.

 

Hij kan bijvoorbeeld een gescand exemplaar van de originele arbeidsovereenkomst gebruiken.

4. Prestaties buiten deeltijds uurrooster

Indien een deeltijdse werknemer uren presteert die niet binnen het overeengekomen deeltijds uurrooster vallen, moet de werkgever deze uren apart registreren.

 

De werkgever gebruikt hiervoor een papieren afwijkingsregister of een apparaat dat afwijkingen registreert maar dat nog steeds een blad met de gegevens onmiddellijk moet kunnen afdrukken.

 

In beide gevallen veronderstelt dit nog steeds het gebruik van papier.

 

De wet voert een systeem van tijdsopvolging in dat per dag het begin en einde van de prestaties en de rustpauzes vermeldt, zonder dat nog gebruik moet worden gemaakt van papier.

 

Opmerking

 

Sommige prestaties van deeltijdse werknemers buiten hun uurrooster worden gelijkgesteld met overuren.

 

Hiervoor moet overloon betaald worden.

 

Dit geldt zelfs indien de prestaties de "normale" overloongrenzen (9u/dag en 40u/week of lagere grenzen bij cao) niet overschrijden.

 

Voor een beperkt aantal van deze bijkomende prestaties moet echter toch geen overloon betaald worden, het zogenaamde "krediet".

 

Volgens een advies van de NAR van 7 december 2016, dat gevoegd is bij het wetsontwerp, zal een KB de grenzen van dit krediet voor de deeltijdse werknemer die werkt met een gemiddelde wekelijkse arbeidsduur wijzigen.

 

Deze grens zal stijgen van 3u naar 3u en 14 minuten per week en de maximale grens van 39 kredieturen zal worden geschrapt.

 

Deeltijdse werknemers met een variabele wekelijkse arbeidsduur zullen dus meer uren kunnen presteren buiten hun uurrooster zonder dat hiervoor overloon verschuldigd is.  

5. Vanaf wanneer?

Al deze bepalingen zullen pas in werking treden ten vroegste op 1 september 2017 indien de wet in februari wordt gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Tot die datum blijven de huidige verplichtingen bestaan.

Gevolgen voor de werkgever

De administratieve last van de werkgever in het kader van een deeltijdse tewerkstelling zal gevoelig verlichten.

 

Voortaan zal de werkgever niet meer alle mogelijke deeltijdse uurroosters moeten opnemen in het arbeidsreglement.

 

Indien een werkgever al variabele uurroosters toepast in zijn onderneming, heeft hij  nog 6 maanden de tijd na het van kracht worden van de nieuwe wettelijke bepalingen om zijn arbeidsreglement aan te passen.

 

Bekendmaking van variabele deeltijdse uurroosters kan eenvoudiger en elektronisch.

 

Een afschrift of uittreksel van een deeltijdse arbeidsovereenkomst op elektronische wijze bewaren wordt expliciet wettelijk mogelijk gemaakt.

 

Registreren van afwijkingen op het deeltijds uurrooster tenslotte veronderstelt geen (verplicht) gebruik van papier meer.

Oeps,

Onze excuses, er is iets fout gelopen.

Probeert u het later eens opnieuw.

Was deze informatie nuttig voor u?

Ja Nee

Welke van de volgende beschrijft jouw feedback het best?






Jouw feedback

De versie van de browser die U gebruikt is niet optimaal voor deze website. De meeste functies zullen niet goed werken. De versie die u gebruikt wordt ook niet meer ondersteund door Microsoft en hierdoor loopt u security risico’s. Om de veiligheid en privacy van uw data te kunnen blijven garanderen, raden wij aan om zo snel mogelijk naar Internet Explorer 11 te upgraden of de laatste versie van een andere browser te gebruiken.