Het krediet aan fiscaal voordelige overuren verhoogt naar 280 uren voor werknemers die tewerkgesteld zijn bij werkgevers:
die hoofdzakelijk wegenwerken uitvoeren, met uitsluiting van het aanleggen van ondergrondse leidingen en kabels, of spoorwegwerken en
aan wie de overheid oplegt om in het weekend, op feestdagen of ’s nachts te werken.
En op voorwaarde
dat die werkgevers gebruik maken bij de uitvoering van hun werk bedoeld elektronisch aanwezigheidsregistratiesysteem;
én in de mate dat die werknemers daadwerkelijk wegenwerken of spoorwegwerken waarvoor de overheid oplegt om in het weekend, op feestdagen of ‘s nachts te werken hebben uitgevoerd tijdens de overuren.
De verhoging geldt zowel voor de vrijstelling van doorstorting van bedrijfsvoorheffing overuren in hoofde van de werkgever als voor de belastingvermindering overuren voor de werknemer.
We berekenen de vrijstelling of belastingvermindering door een percentage toe te passen op de brutobezoldigingen die als berekeningsgrondslag dienden voor de berekening van de overwerktoeslag.
Het gaat hier over het brutoloon vóór aftrek van sociale bijdragen. De eigenlijke overwerktoeslag is niet inbegrepen.
Wettelijke overloontoeslag | Voordeel WG | Voordeel WN |
50% toeslag | 41,25% | 57,75% |
100% (zon- en feestdagen) | 41,25% | 57,75% |
20% (bouw - KB 213) | 32,19% | 66,81% |
De regering komt hiermee tegemoet aan de uitdagingen waarmee de sector zich geconfronteerd ziet en aan de vraag van de sociale partners uit de bouwsector.
In tegenstelling tot de momenteel lopende tijdelijke algemene verhoging van 130 naar 180 uren in het kader van het interprofessioneel akkoord 2023-2024 die nog loopt tot 30 juni 2025, is deze verhoging permanent.
Voorwaarde elektronische aanwezigheidsregistratie
De verhoging is gekoppeld aan de naleving van de elektronische aanwezigheidsregistratie of checkin@work.
Bij werken in onroerende staat is de aanwezigheidsregistratie verplicht voor plaatsen waar werken worden uitgevoerd waarvan het totale bedrag exclusief btw gelijk is aan of hoger is dan 500.000 EUR.
Voorwaarde alle overuren gekoppeld aan de infrastructuurwerken
Het krediet van 280 uur is enkel maar van toepassing indien ALLE fiscaal gunstige overuren betrekking hebben op de uitvoering van wegenwerken of spoorwegwerken.
Een KB zal nog de wijze verduidelijken waarop dit bewijs moet worden geleverd .
Het verhoogde krediet is niet van toepassing indien een deel van het overwerk betrekking heeft op andere economische activiteiten dan het verrichten van wegenwerken of spoorwegwerken, ook niet als deze activiteiten betrekking hebben op de eerste 130 overuren.
Uitzondering op deze regel : voor de werknemers zelf, op het moment van hun belastingaangifte.
De belastingvermindering overuren wordt steeds herrekend op het moment van de aangifte. De toepassingsvoorwaarden worden, in voorkomende geval, beoordeeld over meerdere werkgevers heen. Het feit dat een werknemer van werkgever of sector verandert tijdens een belastbaar tijdperk mag niet beletten dat men voor het overwerk dat men effectief heeft gepresteerd bij de uitvoering van wegenwerken of spoorwegwerken niet langer in aanmerking zou komen voor de verhoging.
Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking op de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin deze wet in het Belgisch Staatsblad verschijnt en is van toepassing op het overwerk dat vanaf die datum wordt gepresteerd.
Algemene verhoging tot 220 u voor bouwsector komt er niet
In 2021 had de regering ook het voornemen, op vraag van de bouwsector, om algemeen het aantal fiscaal voordelige overuren in de bouwsector te verhogen van 180 naar 220 uren.
In tegenstelling tot de verhoging voor infrastuurwerken zoals hierboven toegelicht, is een algemene verhoging in strijd met de Europese staatssteunregels. Deze verhoging gaat dan ook niet door.
Opgelet!
Deze bespreking is gebaseerd op ontwerpteksten. Deze bespreking geldt tevens onder voorbehoud van publicatie in het Belgisch Staatsblad.