Feedback
ella
Meer transparantie over aanvullende pensioenen
Uit het Belgisch Staatsblad van 02/02/2023
Gepubliceerd op 03/02/2023

Een nieuwe wetgeving wil de informatie over de aanvullende pensioenen (de zogenaamde 'tweede pijler') transparanter, uniformer en digitaler te maken. Het bestaande portaal van de overheid mypension.be krijgt daarbij een nog belangrijker rol dan nu.

 

Informatieverplichting

 

Een pensioentoezegging loopt via een langetermijncyclus.

Een werknemer wordt aangesloten bij een pensioenplan en bouwt gedurende jaren rechten op. Pas op het moment van pensionering ontvangt hij een uitkering.

 

De wet voorziet een informatieverplichting op een aantal momenten, meestal door de pensioeninstelling. De pensioeninstelling is de verzekeringsonderneming of het pensioenfonds waar het pensioenplan beheerd wordt.

 

Uit onderzoek blijkt dat veel werknemers de vaak technische informatie die ze ontvangen, slechts beperkt begrijpen. De informatie verschilt naargelang het aanvullend pensioenplan beheerd wordt door een verzekeringsinstelling of een pensioenfonds. Bovendien werkt elke instelling met een eigen model.

 

Momenteel zijn er informatieverplichtingen in de periode waarin het pensioen wordt opgebouwd, en bij pensionering. Dit wordt nu uitgebreid tot een bijkomende, algemene informatieplicht bij aansluiting. Ook informatie naar rentegenieters wordt uitdrukkelijk ingeschreven in de Wet Aanvullende Pensioenen (WAP).

 

Aangezien een werkgever voor het beheer van zijn aanvullend pensioenplan steeds een beroep moet doen op een externe pensioeninstelling, lichten we hier enkel de grote lijnen toe.

 

Jaarlijkse pensioenfiche wordt pensioenoverzicht

 

Het pensioenoverzicht informeert de aangeslotene over de opgebouwde reserves. Kort gesteld is dat het aanvullend pensioen dat al opgebouwd is. Het overzicht wordt jaarlijks aan elke aangesloten werknemer bezorgd. 

 

De huidige pensioenfiche wordt algemeen herdoopt tot pensioenoverzicht.

 

  • Opmaak

De opmaak van het overzicht én de informatie voor elke aangeslotene gebeuren op gestandaardiseerde wijze door Sigedis en niet langer meer door elke pensioeninstelling afzonderlijk.

 

Ook voor andere informatie die pensioeninstellingen ter beschikking stellen, kan mypension.be worden gebruikt als een portaal, bijvoorbeeld voor het transparantieverslag. Pensioeninstellingen kunnen dan eenvoudig doorverwijzen naar mypension.be. De inwerkingtreding hiervan is voorzien vanaf 1 januari 2024.

 

  • Digitaal wordt de regel

Sigedis informeert alle aangeslotenen over hun pensioenrechten via de website www.mypension.be en/of hun beveiligde elektronische brievenbus van de sociale zekerheid (e-Box) indien ze daar geregistreerd zijn. Vanaf 1 januari 2024 wordt dit de algemene werkwijze.

 

Sigedis bezorgt de pensioeninstellingen tevens de melding of de betrokkene per mail werd geïnformeerd. Elke pensioeninstelling bezorgt de aangeslotenen die nog geen mailnotificaties van Sigedis hebben ontvangen, alsnog een pensioenoverzicht. Op die manier ontvangen alle actieve aangeslotenen hun jaarlijks pensioenoverzicht.

 

Informatie bij pensionering

 

Vandaag bestaat er een dubbele informatieverplichting bij pensionering:

  • de inrichter (dat is de werkgever of het sectoraal fonds) moet de aangeslotene twee maanden vóór de pensionering op de hoogte brengen van het recht om het kapitaal om te zetten in een rente;
  • de pensioeninstelling (dus de verzekeraar of het pensioenfonds) moet de aangeslotene bij pensionering informeren over zijn rechten en mogelijke betalingswijzen.

 

Deze dubbele informatieverplichting wordt samengevoegd tot één enkele informatieverplichting voor de pensioeninstelling. De verplichting voor de werkgever of het sectorfonds valt dus weg. De informatieverstrekking gebeurt hier ook zo veel mogelijk op digitale wijze.

 

Informatie bij aansluiting

 

Op dit ogenblik bevat de WAP geen uitdrukkelijke en algemene informatieverplichting ten aanzien van nieuwe of potentiële aangeslotenen. Vanaf 2025 komt die er wel.

 

De informatie bij aansluiting heeft onder andere betrekking op:

  • de aard van de pensioentoezegging of -overeenkomst (type vaste prestaties, vaste bijdragen, cash balance of een combinatie hiervan), net als een uitleg wat deze types van toezegging inhouden;
  • een omschrijving van wat beloofd wordt: bijvoorbeeld uitleg over de formule bij een pensioentoezegging van het type vaste prestaties;
  • wie de bijdragen betaalt;
  • de wijze waarop de pensioentoezegging of -overeenkomst wordt beheerd;

 

Het ogenblik waarop de informatie moet gebeuren, verschilt:

  • bij automatische aansluiting volstaat het dat de pensioeninstelling de betrokken informatie ter beschikking stelt zodra de werknemer aangesloten is;
  • wanneer er een keuze is tot al dan niet aansluiting moet de betrokkene vóór de aansluiting alle noodzakelijke informatie ontvangen opdat hij met kennis van zaken een beslissing kan nemen over bijvoorbeeld de opties bij de uitbetaling van het aanvullend pensioen, een keuze tussen verschillende mogelijke overlijdensdekkingen, ….

Wat betekent dit voor de werkgever?

De informatie over een aanvullend pensioen zal binnenkort transparanter, meer uniform en hoofdzakelijk digitaal verlopen. De pensioeninstelling (verzekeringsinstelling of pensioenfonds) neemt deze informatieplicht voor haar rekening, tenzij de inrichter (werkgever of sectoraal fonds) ze zelf vervult.

 

Deze nieuwe wet houdt dan ook in principe geen bijkomende verplichtingen in voor de werkgever.  Contacteer uw pensioeninstelling wanneer u hierover meer details wenst.

Bron:
Wet van 26 december 2022 tot wijziging van verscheidene bepalingen ter versterking van de transparantie in het kader van de tweede pensioenpijler, p. 18497.

Oeps,

Onze excuses, er is iets fout gelopen.

Probeert u het later eens opnieuw.

Was deze informatie nuttig voor u?

Ja Nee

Welke van de volgende beschrijft jouw feedback het best?






Jouw feedback

De versie van de browser die U gebruikt is niet optimaal voor deze website. De meeste functies zullen niet goed werken. De versie die u gebruikt wordt ook niet meer ondersteund door Microsoft en hierdoor loopt u security risico’s. Om de veiligheid en privacy van uw data te kunnen blijven garanderen, raden wij aan om zo snel mogelijk naar Internet Explorer 11 te upgraden of de laatste versie van een andere browser te gebruiken.