Feedback
ella
NAR CAO nr. 90/3 spijkert de niet-recurrente resultaatsgebonden voordelen bij.
Losse berichten
Gepubliceerd op 03/12/2018

Situering

Sinds 2008 kan een werkgever een collectieve loonbonus, ook wel een cao 90 bonus genoemd, aan zijn werknemers betalen. Met die bonus beloont de werkgever op een fiscaal en sociaal interessante manier zijn werknemers voor het behalen van een vooraf vastgestelde, collectieve doelstelling :

 

  • geen gewone sociale zekerheidsbijdragen, wel een solidariteitsbijdrage van 33% ten laste van de werkgever en een persoonlijke solidariteitsbijdrage van 13,07%;
  • geen bedrijfsvoorheffing of belasting.

 

Het bonusplan dient steeds ingevoerd te worden met een cao of een toetredingsakte. Daarvoor moeten ze onder andere de spelregels van cao nr. 90 volgen.

 

 

Wijziging CAO nr. 90

De sociale partners passen de regeling van de niet-recurrente resultaatsgebonden voordelen op volgende punten aan :

 

  • de verplichte vermeldingen, geconcretiseerd in een nieuw standaardmodel, zowel via toetredingsakte als via cao;
  • de verscherping van de facultatieve procedure tot wijziging van de te behalen doelstellingen of niveau in het plan;
  • de basis wordt gelegd voor een verplicht elektronische standaardformulier en voor de  neerlegging via elektronische weg van de toetredingsakte en cao; ook "e-bonus" genoemd.

 

Inwerkingtreding op 1 januari 2019. De regeling van de e-bonus zal - in een latere fase - stapsgewijs ingevoerd worden. 

Wat betekent dit voor de werkgever?

De werkgever moet voor de invoering van een plan niet-recurrente resultaatsgebonden voordelen vanaf 1 januari 2019 een nieuw standaardformulier gebruiken.

Wat betekent dit voor de publieke sector?

De regeling rond resultaatsgebonden bonussen geldt enkel voor werkgevers onderworpen aan de CAO-wet. Het geldt dus maar voor een beperkt aantal overheidswerkgevers, zoals bijvoorbeeld de Commissie voor Bank, Financie- en Assurantiewezen en CREDIBE.   

 

Merk op dat autonome overheidsbedrijven een eigen systeem van resultaatsgebonden voordelen hebben met eigen procedures, modaliteiten en voorwaarden. CAO nr. 90 is voor hen niet van toepassing.

Bron:
NAR Collectieve arbeidsovereenkomst nr. 90/3 van 27 november 2018 tot wijziging van de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 90 van 20 december 2007 betreffende de niet-recurrente resultaatsgebonden voordelen; NAR Advies nr. 2.107 van 27 november 2018.

Juridische inhoud

1. Standaardformulier in nieuw jasje gestoken

Het standaardformulier, zowel bij de invoering via cao als via toetredingsakte, ondergaat enkele wijzigingen :

 

  • de onderneming moet voortaan verklaren dat de onderneming niet is overgegaan tot een procedure van inlichting en raadpleging met betrekking tot het collectief ontslag met sluiting van de onderneming als bedoeld in de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 24 van 2 oktober 1975 betreffende de procedure van inlichting en raadpleging van de werknemersvertegenwoordigers met betrekking tot het collectief ontslag. Vanaf 1 januari 2018 kan deze onderneming immers geen gebruik meer maken van het systeem van de niet-recurrente resultaatsgebonden voordelen.  

 

  • de clausule met betrekking tot de duur als opzeggingsbeding bij CAO of toetredingsakte van onbepaalde duur of met een verleningsbeding ondergaat een gedaantewisseling. De bepaling 'geldigheidsduur van het plan' wordt opgeheven. Deze bepaling zorgt voor verwarring met de duur van de toetredingsakte of CAO, die ze in de praktijk vaak overlapt.

 

  • de verklaring dat de cao een eerdere geregistreerde cao niet-recurrente resultaatsgebonden voordelen vervangt. De verklaring vult de huidige verklaring aan dat een bestaand stelsel van collectieve verloning (dus geen bestaand plan niet-recurrente resultaatsgebonden voordelen), dat voldoet aan bepaalde voorwaarden, wordt vervangen. 

 

Het nieuwe formulier van CAO en toetredingsakte kan weldra teruggevonden worden op de website van FOD Waso (www.meta.fgov.be) als in onze module modelcontracten. 

 

Het nieuwe formulier moet gebruikt worden vanaf 1 januari 2019.

2. Facultatieve mogelijkheid aanpassing doelstellingen of niveaus verduidelijkt

Het is mogelijk om de doelstellingen en de niveaus opgenomen in het plan te wijzigen. Dit is een facultatieve clausule of mogelijkheid in het plan. In dit geval, voorziet het plan uitdrukkelijk in een bijzondere wijzigingsprocedure.

 

Hierbij wordt een onderscheid gemaakt naargelang het plan wordt ingevoerd via CAO of toetredingsakte.

 

De wijziging van de doelstellingen is echter enkel mogelijk voor een plan ingevoerd via CAO.


De werkgever meldt een wijziging van de niveaus opgenomen in een toetredingsakte aan de voorzitter van het paritair comité en aan zijn werknemers; een wijziging van de doelstelling of niveau opgenomen in een cao aan de partijen die de overeenkomst hebben getekend. 

 

In beide gevallen deelt de werkgever de gewijzigde doelstellingen of niveaus ook mee aan de griffie van de Algemene Directie Collectieve Arbeidsbetrekkingen van de FOD Waso.

 

De huidige regeling voorziet geen tijdsbepaling of uiterlijk moment waarop de doelstellingen of niveaus uiterlijk moeten aangepast worden. Dit wordt nu geregeld.

Elke wijziging via deze procedure kan slechts betrekking hebben voor de toekomst. Zij kan geen betrekking hebben op een referteperiode die verlopen is of aan de gang is.

3. E-bonus

De basis wordt gecreëerd voor een verplicht gebruik van een elektronische standaardformulier en zelfs de elektronische neerlegging van de toetredingsakte en cao. De e-bonus genoemd. 

 

De onderneming stelt zijn plan via een elektronisch standaardformulier op, tekent met een elektronische handtekening en het plan, zowel akte als cao, worden automatisch neergelegd bij de griffie. In een eerste stadium zou dit enkel gelden voor de toetredingsakten. Op termijn ook voor de CAO's. Dit laatste is nog niet voor morgen. De wetgeving met betrekking tot de cao's moet nog aangepast moeten. Bovendien moeten ook aantal zaken van technische aard opgelost worden.

 

De e-bonus houdt een administratieve vereenvoudiging in zowel voor de overheid als de werkgever, zoals een snellere doorlooptijd van de goedkeuringsprocedure.

 

De regeling van de e-bonus zal - in een latere fase - stapsgewijs ingevoerd worden.

Oeps,

Onze excuses, er is iets fout gelopen.

Probeert u het later eens opnieuw.

Was deze informatie nuttig voor u?

Ja Nee

Welke van de volgende beschrijft jouw feedback het best?






Jouw feedback

De versie van de browser die U gebruikt is niet optimaal voor deze website. De meeste functies zullen niet goed werken. De versie die u gebruikt wordt ook niet meer ondersteund door Microsoft en hierdoor loopt u security risico’s. Om de veiligheid en privacy van uw data te kunnen blijven garanderen, raden wij aan om zo snel mogelijk naar Internet Explorer 11 te upgraden of de laatste versie van een andere browser te gebruiken.