Feedback
ella
Impact WLTP voor bedrijfswagens: RSZ en fiscus hakken knoop door
Losse berichten 26/09/2018
Gepubliceerd op 24/10/2018

Wat is WLTP?

 

WLTP geldt vanaf 1 september 2018 als norm om de CO2-uitstoot en het verbruik van alle nieuwe wagens te bepalen.

 

WLTP staat voor Worldwide harmonised Light vehicles Test Procedure. De resultaten van deze nieuwe testprocedure sluiten nauwer aan bij de realiteit dan die volgens de tot nu toe gebruikte methode (NEDC of New European Driving Cycle).

De verbruiks- en uitstootcijfers zullen daardoor stijgen.

 

In een eerste fase delen de constructeurs niet enkel de CO2-uitstoot volgens de WLTP-methode mee, maar gebeurt ook nog een verplichte omrekening naar de NEDC-waarde (NEDC 2.0).

Het gelijkvormigheidsattest van de wagens vermeldt beide waarden.

 

Gevolgen WLTP voor bedrijfswagens

 

Met WLTP stijgt de CO2-uitstoot met gemiddeld 20 à 25 procent. De uitstoot omgerekend naar NEDC 2.0 mildert dat effect een beetje.

 

RSZ en fiscus zullen voor nieuwe bedrijfswagens de CO2-uitstoot volgens NEDC 2.0 hanteren voor de berekening van de CO2-solidariteitsbijdrage, het belastbaar voordeel van alle aard en de aftrekbaarheid van autokosten in de vennootschapsbelasting.

 

Deze overgangsperiode loopt tot einde 2020. Vanaf 2021 wordt de CO2-uitstoot volgens WLTP de norm.

Wat betekent dit voor de werkgever?

Onder invloed van WLTP worden nieuwe bedrijfswagens duurder.

 

Het verdient dan ook aanbeveling om uw mobiliteitsbeleid onder de loep te nemen. Zo kan u de federale alternatieven voor de bedrijfswagen - de mobiliteitsvergoeding (of cash for car) en het in de steigers staande mobiliteitsbudget - mee in overweging nemen.

Of nagaan in welke mate de bedrijfswagen kan vervangen/aangevuld worden met een mobiliteitsbudget, samengesteld volgens de systematiek van flexibel verlonen.

 

Ook uw car policy verdient een kritische blik. Zeker wanneer u de wagenkeuze koppelt aan een maximale CO2-waarde.

WLTP jaagt de verbruiks- en uitstootcijfers de hoogte in. Zonder aanpassing van de car policy dreigen heel wat wagens uit de selectie te vallen.

 

Onze consultants kunnen u hierbij met raad en daad bijstaan. Voor advies en begeleiding kan u dan ook terecht bij kmo_consultancy-legal@sdworx.com of LegalConsulting@sdworx.com.

Bron:
RSZ - directie reglementering - mail van 26 september 2018.
Nota FEBIAC betreffende inschrijving en fiscaliteit van lichte voertuigen van 16 augustus 2018.

Juridische inhoud

1. WLTP

1.1. Wat is WLTP?

WLTP is een wereldwijd geharmoniseerde testprocedure om de CO2-uitstoot en het verbruik van personenwagens en lichte bedrijfsvoertuigen te bepalen.

 

De nieuwe procedure is gebaseerd op reële rijomstandigheden en houdt niet enkel rekening met de standaarduitrusting van een wagen, maar ook met alle uitrustingsopties.

 

De resultaten van deze nieuwe testprocedure zullen daardoor nauwer aansluiten bij de realiteit dan die volgens de oude NEDC-methode, die dateert van 1971.

 

De verbruiks- en uitstootcijfers zullen daardoor toenemen.

1.2. Tijdslijn

1 september 2017 geldt als mijlpaal voor nieuwe wagenmodellen.

De CO2-uitstoot van nieuwe modellen die vanaf dan geproduceerd/gecommercialiseerd worden, wordt bepaald volgens de WLTP-methode.

 

Een tweede mijlpaal is 1 september 2018.
Vanaf die datum worden alle nieuwe wagens (oude en nieuwe modellen) getest volgens WLTP. 

1.3. Gevolgen voor autofiscaliteit in het algemeen

In België is de belastingdruk op voertuigen, onder meer afhankelijk van de CO2-uitstoot.

 

Denken we daarbij op gewestelijk niveau aan de belasting op inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting (JVB).

 

Op federaal vlak beïnvloedt de CO2-uitstoot de (para)fiscale behandeling van bedrijfswagens via de CO2-solidariteitsbijdrage, het belastbaar voordeel van alle aard en de aftrekbeperking van autokosten in de vennootschapsbelasting.

2. CO2-uitstoot en bedrijfswagens

2.1. CO2-solidariteitsbijdrage

2.2. Belastbaar voordeel van alle aard

2.3. Aftrekbeperking autokosten

3. WLTP en NEDC 2.0

De wetgever bepaalde dat de cijfers gemeten volgens WLTP in een eerste fase moeten meegedeeld worden, samen met een omrekening naar NEDC-waarden.

 

De Europese Commissie werkte daartoe een correlatie-techniek uit die bindend is voor alle constructeurs.

 

Deze omzet-oefening resulteert in de NEDC 2.0, die het zware effect van WLTP moet verzachten.

 

Voor nieuwe wagens vermeldt het gelijkvormigheidsattest (of COC) beide waarden:

  • WLTP: terug te vinden onder item 49.4

  • NEDC 2.0 (gecorreleerde NEDC): terug te vinden onder item 49.1.

4. Welke norm voor bedrijfswagens?

Een hogere CO2-uitstoot heeft dus tot gevolg dat een bedrijfswagen duurder wordt voor werknemer én werkgever.

 

Maar welke norm zal gelden voor de (para)fiscale behandeling van de bedrijfswagen?

 

RSZ en fiscus hakten recent de knoop door.

 

Tot het einde van 2020 zal men voor nieuwe wagens (waarvoor beide waarden vermeld staan op het COC) rekening houden met de CO2-uitstoot volgens NEDC 2.0.

 

Vanaf 2021 wordt deze vervangen door de corresponderende WLTP-waarde.

 

Klein detail.

Volgens beide instanties moeten we ons baseren op de CO2-uitstoot vermeld op het inschrijvingsbewijs.

 

Probleem is dat het inschrijvingsbewijs deze WLTP- en NEDC 2.0-waarden niet altijd vermeldt. 

 

Het gelijkvormigheidsattest zal bijgevolg als referentiepunt gelden. De instructies moeten nog in die zin aangepast worden.

 

 

Voor alle duidelijkheid.

Voor oudere wagens wijzigt er niets. De uitstoot gemeten volgens de oude NEDC-methode blijft de basis voor de (para)fiscale behandeling van de bedrijfswagen. 

Gevolgen voor de werkgever

Onder invloed van WLTP worden nieuwe bedrijfswagens duurder.

 

Het verdient dan ook aanbeveling om uw mobiliteitsbeleid onder de loep te nemen. Zo kan u de federale alternatieven voor de bedrijfswagen - de mobiliteitsvergoeding (of cash for car) en het in de steigers staande mobiliteitsbudget - mee in overweging nemen.

Of nagaan in welke mate de bedrijfswagen kan vervangen/aangevuld worden met een mobiliteitsbudget, samengesteld volgens de systematiek van flexibel verlonen.

 

Ook uw car policy verdient een kritische blik. Zeker wanneer u de wagenkeuze koppelt aan een maximale CO2-waarde.

WLTP jaagt de verbruiks- en uitstootcijfers de hoogte in. Zonder aanpassing van de car policy dreigen heel wat wagens uit de selectie te vallen.

 

Onze consultants kunnen u hierbij met raad en daad bijstaan. Voor advies en begeleiding kan u dan ook terecht bij kmo_consultancy-legal@sdworx.com of LegalConsulting@sdworx.com.

Oeps,

Onze excuses, er is iets fout gelopen.

Probeert u het later eens opnieuw.

Was deze informatie nuttig voor u?

Ja Nee

Welke van de volgende beschrijft jouw feedback het best?






Jouw feedback

De versie van de browser die U gebruikt is niet optimaal voor deze website. De meeste functies zullen niet goed werken. De versie die u gebruikt wordt ook niet meer ondersteund door Microsoft en hierdoor loopt u security risico’s. Om de veiligheid en privacy van uw data te kunnen blijven garanderen, raden wij aan om zo snel mogelijk naar Internet Explorer 11 te upgraden of de laatste versie van een andere browser te gebruiken.