Binnenkort zal de werkgever, geconfronteerd met tijdelijke werkloosheid wegens staking of lock-out, onderworpen zijn aan een nieuwe verplichting.
In geval van staking legt een groep mensen collectief en op een georganiseerde wijze het werk neer met als doel druk uit te oefenen op de werkgever of op een derde.
Bij een lock-out gaan werkgevers of een groep van werkgevers werknemers beletten om te werken met als doel druk uit te oefenen op deze werknemers of op een derde.
Over de vergoedbaarheid van werknemers die werkloos zijn als gevolg van de staking of de lock-out beslist het Beheerscomité van de RVA. De werknemers mogen in elk geval geen belang hebben bij de inwilliging van de eisen van de stakers.
Vanaf 1 januari 2018 zal de werkgever een elektronische mededeling moeten verrichten aan de RVA zodat de werkwillige werknemer, die erom verzoekt, eventueel in aanmerking komt voor tijdelijke werkloosheidsuitkeringen.
Juridische inhoud
I. Mededeling tijdelijke werkloosheid wegens staking of lock-out.
De werkgever (of zijn sociaal secretariaat) zal de tijdelijke werkloosheid die rechtstreeks of onrechtstreeks het gevolg is van een staking of een lock-out op elektronische wijze meedelen aan de RVA. Hij zal dit doen voor de werknemers die hem om een controleformulier (C 3.2A) vragen.
Onderstaande gegevens moet hij meegeven:
- de naam, het adres en het ondernemingsnummer van de onderneming;
- de naam, de voornaam en het INSZ-nr. van de betrokken werknemer;
- de vermelding van de eerste schorsingsdag zonder loon in de maand als gevolg van de staking of de lock-out;
- het volledige adres van de plaats waar de werknemer normaal die dag zou gewerkt hebben;
- de omschrijving en de aard van de staking of de lock-out;
- het feit of de werknemer behoort tot de stakende eenheid en tewerkgesteld is in de stakende eenheid;
- desgevallend de omstandigheden waardoor het onmogelijk is om het werk uit te voeren.
II. Bij voorkeur op elektronische wijze
De mededeling gebeurt door het invullen van een elektronisch formulier op de portaalsite van de RSZ (zie www.socialsecurity.be - Tijdelijke werkloosheid) of in de daarvoor voorziene tools van SD WORX. Voor meer informatie hierover neemt u best contact op met uw payrollconsulent.
De werkgever (of het sociaal secretariaat) zal hiervan een elektronisch ontvangstbewijs ontvangen met de datum en de inhoud van de mededeling, alsook met een uniek mededelingsnummer dat bewijst dat de mededeling voor de werknemer gebeurde.
III. Uitzonderlijk op papier
In onderstaande omstandigheden mag de verzending van de mededeling per aangetekende brief of per fax gebeuren, gericht aan het werkloosheidsbureau van de plaats waar de onderneming gevestigd is:
- bij de eerste mededeling binnen een periode van 24 maanden te rekenen van dag tot dag;
- wanneer de werkgever een vrijstelling van mededeling op elektronische wijze heeft verkregen van de directeur van de plaats waar de onderneming gevestigd is. De vrijstelling geldt voor een periode van 24 maanden. De werkgever kan die bekomen door aan te tonen dat hij niet over de nodige geïnformatiseerde technische middelen beschikt;
- in geval van technische problemen, waarvan het bewijs wordt gevoegd bij het aangetekend schrijven.