Feedback
ella
Werkgeversgroepering hervormd vanaf 1 februari 2017
Losse berichten
Gepubliceerd op 18/01/2017

De ontwerpteksten van de wet betreffende werkbaar en wendbaar werk (de zogenaamde ‘wet Peeters’) circuleren al een hele tijd.  Met een aantal maatregelen wil minister van Werk Kris Peeters het arbeidsrecht moderniseren en innoveren.  Na advies van de Raad van State en de Nationale Arbeidsraad is de ontwerpwet stilaan in een eindfase gekomen.  De tekst is begin januari ingediend in de Kamer.  De parlementsleden buigen zich nu over de ontwerpteksten.  Vanaf 1 februari 2017 wordt de wet grotendeels van kracht.

 

Eén van de maatregelen tot meer werkbaar werk is de vereenvoudiging van de werkgeversgroepering. 

 

Ter herinnering, de werkgeversgroepering verzamelt verschillende bedrijven onder één koepel, Die koepel werft als één werkgever werknemers aan die dan bij deze verschillende bedrijven ingezet kunnen worden. Deze manier van werken vormt een oplossing voor bedrijven die niet de behoefte of de financiële slagkracht hebben om voltijdse werknemers aan te werven.

 

De hervorming Peeters viseert volgende punten:

 

  • Voortaan is voorzien dat de werkgeversgroepering niet meer dan 50 werknemers kan tewerkstellen; 
  • De Minister van Werk kan de bestaande werkgeversgroeperingen van meer dan 50 werknemers evenwel machtigen om hun activiteiten voort te zetten. In dat geval kan de tussenkomst van een externe organisator (erkend als arbeidsspecialist) worden opgelegd;
  • De procedure voor het verlenen van de ministeriële toelating om te functioneren als een werkgeversgroepering wordt vereenvoudigd én versneld;
  • De toelating voor werkgeversgroeperingen van niet meer dan 50 werknemers wordt voor onbepaalde duur gegeven;
  • Het ontwerp regelt ook de aanstelling van het bevoegde paritaire comité voor de werkgeversgroepering;
  • De werkgeversgroepering moet jaarlijks een activiteitenrapport bezorgen aan de Voorzitter van het directiecomité van de FOD WASO.

 

De huidige ontwerptekst bevat in vergelijking met de versie zoals ze eind oktober in de ministerraad was goedgekeurd geen wijzigingen.


Opgelet!

Deze bespreking is gebaseerd op ontwerpteksten. Amendementen zijn dus nog steeds mogelijk waardoor de regeling zoals hier beschreven nog kan wijzigen. Deze bespreking geldt tevens onder voorbehoud van publicatie in het Belgisch Staatsblad.

Wat betekent dit voor de werkgever?

Ondernemingen beschikken over verschillende mogelijkheden om hun talenten intern of extern te mobiliseren.

 

In dit kader heeft SD Worx een employability-cel opgericht. Onze consultants kunnen u met deskundige raad en daad bijstaan bij het voorbereiden, onderhandelen over en invoeren van vormen van cosourcing. U kan hiertoe met hen contact opnemen via legalconsulting@sdworx.com.

Bron:
Wetsontwerp 2247 betreffende werkbaar en wendbaar werk, http://www.dekamer.be/FLWB/PDF/54/2247/54K2247001.pdf

Context

De werkgeversgroepering is een - van oorsprong Franse - formule waarmee meerdere ondernemingen verenigd onder één koepel werknemers kunnen delen. De werkgeversgroepering, die de vorm van een ESV of VZW aanneemt, treedt dan op als werkgever. De bedrijven zijn evenwel hoofdelijk aansprakelijk voor de fiscale en sociale schulden van de werkgeversgroepering.

 

Achterliggend idee is om bedrijven die, omwille van diverse redenen, geen behoefte of financiële middelen hebben om werknemers voltijds tewerk te stellen, gezamenlijk werknemers te laten aanwerven. Zo kunnen de verschillende werkgevers de personeelsleden afwisselend of gelijktijdig bij elk van hen laten werken. In dit verband wordt soms ook gesproken van co-sourcing of het delen van werknemers.

 

In 2014 startte het uitgebreide juridisch kader voor de werkgeversgroepering onder de vorm van een experiment: gedurende één jaar (tot 30 juni 2015) kon een proefproject worden ingediend.  Deze testfase werd inmiddels twee maal met één jaar verlengd, ondertussen tot 1 juli 2017.

 

Alhoewel het mechanisme in Frankrijk een heus succes blijkt met de creatie van ruim 40.000 banen verdeeld over meer dan 5.000 werkgeversgroeperingen, komt het verhaal in België slechts moeizaam van de grond. Tot voor kort waren er in België slechts 9 Waalse werkgeversgroeperingen actief. Vooral Vlaanderen hinkt moeizaam achter.

 

Recent is evenwel de eerste Vlaamse werkgeversgroepering een feit. De Brugse chocolaterie Sukerbuyc en de Brugse tearoom De Proeverie hebben een ESVopgericht en zetten vanaf het begin van dit jaar hun personeel flexibeler in. SD Worx was voortrekker in het verhaal en adviseerde de Brugse onderneming.

 

De ontwerpwet richt zich erop om het systeem van de werkgeversgroeping te stimuleren door een vereenvoudiging van de procedure. Flexibilteit en een versoepeling van de toelatingsproceduren staan hierbij voorop.

Juridische inhoud

1. Drempel

Het wetsontwerp pint het aantal werknemers dat door een werkgeversgroepering te werkgesteld mag worden vast op 50 werknemers.

 

Het systeem richt zich dus in eerste plaats op groeperingen met een beperkt aantal werknemers.  Dit neemt niet weg dat deze drempel bij koninklijk besluit kan opgetrokken worden met het oog op meer omvangrijke constructies.

 

In het geval de drempel van 50 werknemers verhoogd wordt, kan bijkomend volgende voorwaarden worden voorzien:

 

  • opleggen van het systeem van user-pay, zoals voorzien in de Wet op de Uitzendarbeid. Dit houdt in dat de arbeids- en loonvoorwaarden van toepassing bij een lid van de groepering van toepassing zijn op de werknemers van de groepering, in verhouding tot de prestaties geleverd bij dat lid;

  • bepalen dat er een beroep moet worden gedaan op een organisator van buiten de groepering. De externe organisator moet in dat geval een erkend arbeidsspecialist zijn. Wat een erkend arbeidsspecialist juist inhoudt en hoe een erkenning kan bekomen worden, is voorlopig nog niet bekend.

 

Indien de de drempel van 50 werknemers wordt overschreden na het verkrijgen van de toelating, wordt de toelating ingetrokken binnen een termijn van 3 maanden na de overschrijding. De drempel dient dus strikt opgevat te worden.

2. Toelatingsprocedure

De meest verregaande hervorming situeert zich op het vlak van de toelatingsprocedure en dit in het bijzonder voor de werkgeversgroeperingen met minder dan 50 werknemers.  

 

Alhoewel de werkgeversgroepering nog steeds over een voorafgaande toelating van de minister moet beschikken, werd de aanvraagprocedure danig ingekort.

 

De procedure tot het verkrijgen van een toelating werd ingekort tot maximum 40 dagen. Dit terwijl deze vroeger durfde oplopen tot wel 100 dagen (20 dagen Voorzitter Directiecomité FOD WASO + 60 dagen voor advies door de Nationale Arbeidsraad + 20 dagen voor de Minister Van Werk). Het advies van de Nationale Arbeidsraad is niet meer nodig, tenzij de leden van de werkgeversgroepering niet behoren tot hetzelfde paritaire comité. In dat geval wordt voor de aanduiding van het bevoegde paritaire comité het advies van de Nationale Arbeidsraad gevraagd.

 

In het geval de werkgeversgroepering een nieuw lid aantrekt dat ressorteert onder een ander paritair comité moet de aanvraag tot toelating opnieuw worden ingediend.

3. Termijn

Eens de toelating verkregen wordt, geldt deze voor onbepaalde duur. Dit neemt uiteraard niet weg dat de Minister van Werk zich steeds het recht voorbehoudt om de toelating in te trekken in geval van schending van de regelgeving omtrent werkgeversgroeperingen.

4. Paritair comité

Het wetsontwerp reikt handvatten aan om voor een nieuw opgerichte werkgeversgroepering het bevoegde paritaire comité te bepalen. Belangrijk om weten is dat de vaststelling van het paritair comité een voorrecht blijft van de minister.

 

Vallen alle leden van de werkgeversgroepering onder hetzelfde paritaire comité, dan kan enkel dat paritaire comité bevoegd verklaard worden.

 

Wanneer niet alle leden onder de bevoegdheid vallen van hetzelfde paritaire comité, dan wordt gekozen voor:

 

  • het paritair comité van het lid met het grootste urenvolume van terbeschikkingstellingen;

  • het paritair comité van het lid met het grootste werkgelegenheidsvolume van vaste werknemers.

 

Deze criteria hebben een gelijk gewicht en zijn erop gericht om op een zo objectief mogelijk wijze het bevoegde paritaire comité vast te stellen.

 

Belangrijk om onthouden is dat er telkens een nieuwe toelatingsaanvrag moet worden ingediend in het geval de werkgeversgroepering een nieuw lid aantrekt dat ressorteert onder een ander paritair comité.

5. Jaarverslag

De werkgeversgroeperingen moeten jaarlijkse een verslag opstellen. Dit verslag zal als basis dienen voor de Nationale Arbeidsraad om het aantal werkgeversgroeperingen te monitoren.

6. Inwerkingtreding

Oeps,

Onze excuses, er is iets fout gelopen.

Probeert u het later eens opnieuw.

Was deze informatie nuttig voor u?

Ja Nee

Welke van de volgende beschrijft jouw feedback het best?






Jouw feedback

De versie van de browser die U gebruikt is niet optimaal voor deze website. De meeste functies zullen niet goed werken. De versie die u gebruikt wordt ook niet meer ondersteund door Microsoft en hierdoor loopt u security risico’s. Om de veiligheid en privacy van uw data te kunnen blijven garanderen, raden wij aan om zo snel mogelijk naar Internet Explorer 11 te upgraden of de laatste versie van een andere browser te gebruiken.