Feedback
ella
Eerste fase bredere fiscale hervorming: minister lanceert voorstel
Uit het nieuws 02/03/2023
Gepubliceerd op 04/03/2023

Federaal minister van Financiën Vincent Van Peteghem lanceerde vandaag zijn voorstel voor een brede fiscale hervorming.

Het voorstel beoogt een daling van de lasten op arbeid enerzijds en een verhoging van de belastingen op vermogen en consumptie anderzijds.

 

De minister zal zijn uitgewerkte voorstel nu ter discussie voorleggen aan de regeringspartners.

 

De voorstellen situeren zich rond volgende assen:

  • meer netto voor iedereen die (meer) werkt;
  • moderne en eenvoudige fiscaliteit
  • eerlijke bijdrage op vermogens;
  • concurrentiekracht en rechtszekerheid;
  • een duurzame en gezonde samenleving.

 

Bedoeling is alvast om de maatregelen vanaf 1 januari 2024 te laten ingaan.

 

De uitgebreide nota kan je nalezen op de website van minister Van Peteghem.

 

Wij gaan hier kort in op een aantal voorstellen met rechtstreekse impact op de HR-praktijk.

 

Van zodra we over meer gedetailleerde informatie beschikken en de voorstellen een meer concrete vorm aannemen, komen we hier uitgebreid op terug.

Wat betekent dit voor de werkgever?

Minister Van Peteghem heeft zijn voorstel voor een eerste fase van een brede fiscale hervorming klaar.

Hij doelt op een verschuiving van de lasten op arbeid, naar vermogen en consumptie.

 

Het is nu aan de regeringspartners om zich hierover te buigen. De voorstellen zijn met andere woorden nog voer voor discussie.  We volgen dit op de voet en komen hier uitgebreid op terug van zodra ze in een meer definitieve plooi vallen.

Context

Federaal minister van Financiën Vincent Van Peteghem lanceerde vandaag zijn voorstel voor een brede fiscale hervorming.

Dit voorstel bouwt verder op de blauwdruk die de minister in juli 2022 presenteerde.

 

Het voorstel beoogt een daling van de lasten op arbeid enerzijds en een verhoging van de belastingen op vermogen en consumptie anderzijds.

 

De minister zal zijn uitgewerkte voorstel nu ter discussie voorleggen aan de regeringspartners.

 

De maatregelen situeren zich rond verschillende assen.

Juridische inhoud

1. Meer netto voor iedereen die (meer) werkt

De lasten op arbeid moeten naar omlaag.

 

In een eerste fase van de bredere fiscale hervorming wil men dit realiseren door:

 

  • de belastingvrije som te verhogen.

    Elke belastingplichtige heeft recht op een deel van het inkomen dat niet wordt belast. Deze belastingvrije som wil men verhogen van 10.160 EUR naar 13.500 EUR.

    Tegelijkertijd wil men de belastingvermindering voor personen met een vervangingsinkomen aanpassen.

 

  • de belastingschijf van 45% te verbreden (verhoging plafond van 45%-schijf).

    Inkomen uit arbeid wordt progressief belast. Dit komt er op neer dat de inkomsten boven de belastingvrije som per belastingschijf belast worden, van 25% tot maximaal 50%.
    Naarmate het inkomen stijgt, worden verschillende delen van het inkomen stap voor stap aan een ander (hoger) percentage belast.
    Men wil nu de belastingschijf van 45% verbreden, zodat:
    • minder mensen in de hoogste schijf van 50% terecht komen; en
    • het loon van mensen met een bovengemiddeld inkomen voor een kleiner deel aan het hoogste tarief wordt belast.


    Deze verbreding zorgt voor meer netto en moedigt mensen aan te kiezen voor een voltijdse baan.

 

  • de werkbonus uit te breiden en zo de promotieval aan te pakken.

    Met de werkbonus verhoogt men het nettoloon van werknemers met een laag loon. Dit vergroot het verschil tussen werken en niet werken.
    Wie promotie maakt, of meer werkt, ziet zijn werkbonus te plots afgebouwd.
    Daarom wil men werk maken van een tragere uitfasering van de werkbonus.

2. Moderne en eenvoudige fiscaliteit

Optieplannen

 

Minister Van Peteghem wil het systeem van de optieplannen hervormen.

 

Het systeem blijft weliswaar behouden, maar wordt beperkt tot de aandelen van de eigen werkgever of een verbonden vennootschap.

Zo wil men werknemers meer betrekken bij het succes van de eigen onderneming.

 

Er zou ook een nieuwe fiscale regeling komen om werknemers op een fiscaal gunstige manier te laten deelnemen in het eigen vermogen van hun werkgever.

Hiertoe zou men pas bij de realisatie (= verkoop van de aandelen) belastingen heffen.

Aanvullend pensioen

 

De minister wil ook het aanvullend pensioen (tweede pijler) hervormen.

De bestaande 80%-grens wordt opgeheven, maar men zou daarbij niet raken aan de opbouwmogelijkheden die vandaag bestaan.

Er zou een nieuw stelsel komen, dat volledig gebaseerd is op de bruto jaarbezoldiging van het jaar zelf.

 

Voordelen van alle aard

 

Er zou ook een gelijkschakeling komen van de fiscale en RSZ-behandeling van bepaalde voordelen van alle aard.

 

Voor bepaalde voordelen van alle aard geldt momenteel nog een forfaitaire waardering. Hiervoor wil men evolueren naar een waardering volgens werkelijke waarde.

Het gaat daarbij om de gratis terbeschikkingstelling aan bedrijfsleiders van een woning, verwarming, elektriciteit en huispersoneel.

 

Samenlevingsvormen

 

De manier waarop mensen samenleven, is in de loop der jaren grondig gewijzigd.

 

De minister wil evolueren naar een personenbelasting die zo weinig mogelijk verschillen creëert naargelang de samenlevingsvorm, maar vooral rekening houdt met de gezinsomvang.

 

Zo wil men:

  • de fiscale verschillen tussen koppels en alleenstaanden maximaal wegwerken.

  • het stelsel van onderhoudsuitkeringen laten uitdoven;

  • werkelijk alleenstaande ouders ondersteunen in de zorg voor hun kinderen;

  • de belastingvermindering voor kinderopvang verhogen;

  • de plafonds van alle verworven inkomsten van kinderen verhogen zodat zij langer ten laste blijven van hun ouders.

3. Concurrentiekracht en rechtszekerheid

Vrijstelling doorstorting bedrijfsvoorheffing onderzoek en ontwikkeling

 

Men wil de bevoegdheidsverdeling tussen de verschillende overheidsdiensten duidelijker afbakenen en de toepassingsmodaliteiten beter omschrijven.

Op deze manier wil men meer rechtszekerheid creëren bij het gebruik van de vrijstelling van doorstorting van bedrijfsvoorheffing voor onderzoek en ontwikkeling.

 

Voor hogescholen en universiteiten komen er in dit kader ook duidelijke criteria om als onderzoeker in aanmerking te komen.

 

Voorafgaande beslissingen

 

Men wil de samenwerking tussen de Dienst Voorafgaande Beslissingen (DVB) en de fiscale administraties versterken en verdiepen.

 

De DVB zal samen met de Fiscale Bemiddelingsdienst opgenomen worden in de nieuw op te richten Algemene Administratie binnen de FOD Financiën. Daarbij zal men de onafhankelijkheid van de verschillende diensten vrijwaren.  

Oeps,

Onze excuses, er is iets fout gelopen.

Probeert u het later eens opnieuw.

Was deze informatie nuttig voor u?

Ja Nee

Welke van de volgende beschrijft jouw feedback het best?






Jouw feedback

De versie van de browser die U gebruikt is niet optimaal voor deze website. De meeste functies zullen niet goed werken. De versie die u gebruikt wordt ook niet meer ondersteund door Microsoft en hierdoor loopt u security risico’s. Om de veiligheid en privacy van uw data te kunnen blijven garanderen, raden wij aan om zo snel mogelijk naar Internet Explorer 11 te upgraden of de laatste versie van een andere browser te gebruiken.