Feedback
ella
Wat brengt 2021 op het vlak van mobiliteit?
Losse berichten
Gepubliceerd op 21/11/2020

Einde cash for car

Vanaf 1 januari 2021 valt definitief het doek over de mobiliteitsvergoeding of cash for car. 

 

Dit systeem bestond sinds 1 januari 2018. Op basis daarvan konden werknemers hun (recht op een) bedrijfswagen inruilen tegen een vergoeding met een gunstige sociale en fiscale behandeling.

 

In een arrest van 23 januari 2020 vernietigde Het Grondwettelijk Hof de wet die de mobiliteitsvergoeding invoerde. Weliswaar met handhaving van de gevolgen tot de wetgever een initiatief nam en uiterlijk tot en met 31 december 2020.

Met de einddatum in zicht heeft het er alle schijn naar dat er geen reparatiewet komt om tegemoet te komen aan de opmerkingen van het Grondwettelijk Hof.

 

De betrokken werkgevers en werknemers gaan dus best op zoek naar een alternatieve oplossing.

 

Voor wie de overstap overweegt naar het federaal mobiliteitsbudget, dringt de tijd. Men moet dit uiterlijk op 31 december 2020 afronden.

 

Bedrijfswagens - CO2-uitstoot volgens WLTP of NEDC 2.0?

 

WLTP geldt vanaf 1 september 2018 als norm om de CO2-uitstoot en het verbruik van alle nieuwe wagens te bepalen.

 

WLTP staat voor Worldwide harmonised Light vehicles Test Procedure. De resultaten van deze nieuwe testprocedure sluiten nauwer aan bij de realiteit dan die volgens de vroegere NEDC-methode (New European Driving Cycle).

 

Voor de meeste wagens resulteert dit in een stijging van de verbruiks- en uitstootcijfers.

 

Gelijkvormigheidsattest (COC)

 

Tot en met 31 december 2020 moeten de autoconstructeurs de WLTP-waarde verplicht omrekenen naar de NEDC-waarde (NEDC 2.0.). Het gelijkvormigheidsattest (COC - Certificat Of Conformity) vermeldt beide waarden.

 

Vanaf 1 januari 2021 is deze omrekening in de meeste gevallen optioneel.

 

Berekening belastbaar voordeel van alle aard (VAA)

 

Wanneer de werkgever een wagen ter beschikking stelt en privéverplaatsingen toelaat, ontstaat er een belastbaar VAA voor de werknemer.

Bij de bepaling van dit VAA houden we rekening met de cataloguswaarde, de leeftijd en de CO2-uitstoot van de wagen.

 

Tot eind 2020 hanteert de fiscus de CO2-uitstoot volgens NEDC 2.0 voor de berekening van het belastbaar VAA.

 

Vanaf 1 januari 2021 moeten we bij de vaststelling van het belastbaar VAA rekening houden met de CO2-waarde volgens:

  • NEDC 1.0 als het gelijkvormigheidsattest enkel een NEDC-waarde bevat;  
  • WLTP als het gelijkvormigheidsattest enkel een WLTP-waarde bevat;
  • NEDC 2.0 of WLTP (vrije keuze) wanneer het gelijkvormigheidsattest beide waarden bevat.

 

De fiscus hanteert ditzelfde principe in de vennootschapsbelasting voor de berekening van de aftrekbaarheid van de autokosten.

 

CO2-solidariteitsbijdrage

De werkgever is ook nog een CO2-solidariteitsbijdrage verschuldigd aan de RSZ voor elke wagen die hij voor persoonlijk gebruik ter beschikking stelt van zijn werknemers.

Het is voorlopig nog onduidelijk welke CO2-waarde vanaf 2021 de norm wDe RSZ moet zich nog uitspreken beraadt zich nog over welke CO2-waarde vanaf 2021 de norm zal worden.

 

Nieuwe wagens die vanaf 1 januari 2021 in omloop komen

Wanneer het gelijkvormigheidsattest enkel de CO2-uitstoot volgens WLTP vermeldt, zal dat resulteren in een hoger belastbaar VAA voor de werknemer en een lagere aftrekbaarheid van de autokosten voor de werkgever.

 

Voor de meeste wagens is de omrekening naar NEDC immers optioneel vanaf 2021. Het valt af te wachten hoe de autoconstructeurs hier verder mee zullen omgaan.

Doen ze toch nog de omrekening, ook al is die niet meer verplicht, dan moet het gelijkvormigheidsattest beide uitstootwaarden vermelden en heeft de werkgever opnieuw de keuze.  

 

Bedrijfswagens: begrenzing CO2-referentie-uitstoot

 

De Kamercommissie Financiën keurde een wetsvoorstel goed dat de CO2-referentie-uitstoot vanaf 2021 begrenst.

 

De CO2-referentie-uitstoot is één van de bepalende factoren voor de berekening van het belastbaar voordeel van alle aard (VAA) van de bedrijfswagen.

Deze factor wordt jaarlijks herzien en berekend in functie van de evolutie van de gemiddelde CO2-uitstoot van de nieuw ingeschreven wagens.

 

De referentie-uitstoten zullen vanaf inkomstenjaar 2021 niet meer kunnen stijgen ten opzichte van het vorige jaar. 

Zij kunnen dus enkel gelijk blijven of dalen.

Met als logisch gevolg dat het belastbaar voordeel ook alleen nog gelijk kan blijven of stijgen. Weliswaar wanneer de andere factoren in de berekeningsformule gelijk zouden blijven.

De toepassing van de ouderdomsfactor op de cataloguswaarde van de wagen blijft immers onverkort gelden en zal het effect van de voorgestelde aanpassing enigszins verzachten.

 

Mobiliteitsbudget voor iedereen

 

De regering wil een mobiliteitsbudget invoeren dat voor iedereen toegankelijk is. Ook voor werknemers dus die niet in aanmerking komen voor een bedrijfswagen.

 

Hoe dit er concreet zal uitzien en hoe men dit wil financieren, is nog niet duidelijk. Er is evenmin geweten wanneer de regering dit veralgemeend mobiliteitsbudget wil introduceren.

 

Het is wel iets om extra in het oog te houden. Het mocht dan ook niet in dit korte overzicht ontbreken.

Wat betekent dit voor de werkgever?

Er staat heel wat te gebeuren op het vlak van mobiliteit. Wij volgen alles voor u op de voet op.

 

Wie zijn mobiliteitsbeleid vorm wil geven, kan hiervoor terecht bij SD Worx. Onze consultants kunnen u hierbij met raad en daad bijstaan. Zij zijn te bereiken via KMOConsultancy@sdworx.com of LegalConsulting@sdworx.com.

Juridische inhoud

1. Einde verhaal voor cash for car

In een arrest van 23 januari 2020 vernietigde het Grondwettelijk Hof de wet tot invoering van een mobiliteitsvergoeding.

 

Deze wet maakte het mogelijk om (het recht op) de bedrijfswagen in te leveren in ruil voor een vergoeding met een gunstige sociale en fiscale behandeling. Vandaar ook de vaak gebruikte term 'cash for car'.

1.1. Gevolgen

Het Grondwettelijk Hof vernietigde de wet maar handhaafde de gevolgen ervan tot de wetgever een initiatief nam en uiterlijk tot en met 31 december 2020.

 

Om te weten wat dit concreet inhoudt, maakten we volgend onderscheid.

 

Wie al in systeem zat

 

Het handhaven van de gevolgen tot en met 31 december 2020 was goed nieuws voor wie al een mobiliteitsvergoeding ontving op het moment van de vernietiging.

 

Men liet het verleden immers ongemoeid. De werknemer kan nog uiterlijk tot en met 31 december 2020 blijven genieten van de mobiliteitsvergoeding en van het bijhorend gunstig sociaal en fiscaal statuut.

 

Vanaf 1 januari 2021 valt definitief het doek over dit systeem. Nu de einddatum in zicht komt, lijkt het uitgesloten dat de wetgever nog een initiatief zal nemen om aan de fundamentele bezwaren van het Grondwettelijk Hof tegemoet te komen.

 

Wie nog nieuw wilde instappen

 

De bewoordingen van het arrest waren voor interpretatie vatbaar.

 

Wij achtten het daarom mogelijk (maar niet wenselijk) om ook na het arrest nog in te stappen in het systeem van cash for car.

De fiscus nam echter een striktere houding aan in een circulaire van 24 februari 2020.

 

Vanaf de bekendmaking van deze circulaire - 28 april 2020 - mag:

  • een werkgever geen mobiliteitsvergoeding meer invoeren;
  • een werknemer geen aanvraag meer richten aan zijn werkgever voor een mobiliteitsvergoeding;
  • een werkgever geen positieve beslissing meer geven op een eerdere aanvraag van de werknemer voor een mobiliteitsvergoeding.

 

Als werkgever en werknemer zich hier niet aan houden, beschouwt de fiscus de mobiliteitsvergoeding als een gewone belastbare bezoldiging.

1.2. Alternatieven

Nu duidelijk is dat er geen wetgevend initiatief komt om tegemoet te komen aan de fundamentele bezwaren van het Grondwettelijk Hof, moeten werkgever en werknemer op zoek gaan naar een alternatief.

 

Mogelijke alternatieven voor de mobiliteitsvergoeding zijn:

  • opnieuw een bedrijfswagen ter beschikking stellen;
  • opschuiven naar het federale mobiliteitsbudget;
    Let op: Deze overstap moet men uiterlijk op 31 december 2020 maken om van het eveneens gunstige mobiliteitsbudget te kunnen genieten.  
  • de bedrijfswagen in het kader van een systeem van flexibel verlonen omzetten naar een budget om daarmee andere (mobiliteits)voordelen te kiezen of het te laten uitbetalen als brutopremie;
  • een bruto compensatie.

2. Bedrijfswagens: CO2-uitstoot volgens WLTP of NEDC?

 

2.1. WLTP en NEDC

WLTP geldt vanaf 1 september 2018 als norm om de CO2-uitstoot en het verbruik van alle nieuwe wagens te bepalen.

 

WLTP staat voor Worldwide harmonised Light vehicles Test Procedure. De resultaten van deze nieuwe testprocedure sluiten nauwer aan bij de realiteit dan die volgens de tot nu toe gebruikte NEDC-methode (New European Driving Cycle).

 

De verbruiks- en uitstootcijfers zullen daardoor stijgen.

2.2. Gelijkvormigheidsattest

Tot en met 31 december 2020 moeten de autoconstructeurs de WLTP-waarde verplicht omrekenen naar de NEDC-waarde (NEDC 2.0.).

Het gelijkvormigheidsattest (COC - Certificat Of Conformity) vermeldt beide waarden.

 

Vanaf 1 januari 2021 is deze omrekening in de meeste gevallen optioneel.

 

Dit betekent concreet dat er vanaf 1 januari 2021 wagens in omloop zijn die gehomologeerd zijn volgens:

  • de oude NEDC-test.
    Het COC vermeldt enkel een NEDC-waarde ('NEDC 1.0)
  • de nieuwe WLTP-test.
    Het COC vermeldt zowel een NEDC 2.0-waarde (rubriek 49.1) als een WLTP-waarde (rubriek 49.4);
  • de nieuwe WLTP-test
    Het COC vermeldt enkel een WLTP-waarde.

2.3. Gevolgen belastbaar voordeel van alle aard

Wanneer de werkgever een wagen ter beschikking stelt en privéverplaatsingen toelaat, ontstaat er een belastbaar voordeel van alle aard (VAA) voor de werknemer.

Bij de bepaling van dit VAA houden we rekening met de cataloguswaarde, de leeftijd en de CO2-uitstoot van de wagen.

 

De wet preciseert niet of het bij de CO2-uitstoot gaat om de NEDC- of WLTP-waarde.

 

Regeling tot eind 2020

De fiscus hanteert de CO2-uitstoot volgens NEDC 2.0 voor de berekening van het belastbaar voordeel van alle aard.

 

Regeling vanaf 2021

 

Vanaf 1 januari 2021 moeten we bij de vaststelling van het belastbaar VAA rekening houden met de CO2-waarde volgens:

  • NEDC 1.0 als het gelijkvormigheidsattest van de wagen enkel een NEDC-waarde heeft;  
  • WLTP als het gelijkvormigheidsattest van de wagen enkel een WLTP-waarde heeft;
  • NEDC 2.0 of WLTP (vrije keuze) wanneer het gelijkvormigheidsattest van de wagen zowel een NEDC 2.0- als een WLTP-waarde heeft.

 

Om het CO2-uitstootgehalte te kennen, moeten we dus het gelijkvormigheidsattest (COC) van de wagen raadplegen.

Vanaf 1 juli 2019 vermeldt het inschrijvingsbewijs immers geen enkele CO2-waarde meer.

2.4. Aftrekbaarheid autokosten

De vaststelling van het aftrekpercentage van de autokosten gebeurt vanaf 2020 op basis van de formule

120% - (0,5% x coëfficiënt x aantal gram CO2 per kilometer).

 

In deze formule is de coëfficiënt gelijk aan:

  • 1 voor voertuigen met een dieselmotor (of dieselvariant);

  • 0,95 voor voertuigen met een motor op benzine, LPG, biobrandstof, elektrische motor of andere;

  • 0,90 voor voertuigen met een motor op aardgas en een vermogen van minder dan 12 fiscale PK.

 

Vanaf aanslagjaar 2021 moet de werkgever dezelfde principes toepassen als bij de bepaling van het belastbaar VAA.

Wanneer het COC één uitstootwaarde bevat, gebruikt men deze waarde in de formule om het aftrekpercentage te bepalen.

Bevat het COC twee uitstootwaarden, dan heeft de werkgever de keuze.

De werkgever heeft er dan alle belang bij om de laagste waarde te nemen. Dit resulteert namelijk in een hoger aftrekpercentage.

2.5. Nieuwe wagens vanaf 1 januari 2021

Wanneer het gelijkvormigheidsattest enkel de CO2-uitstoot volgens WLTP vermeldt, zal dit resulteren in een hoger belastbaar VAA voor de werknemer en een lagere aftrekbaarheid van autokosten voor de werkgever.

 

Voor de meeste wagens is de omrekening naar NEDC immers optioneel vanaf 2021. Het valt af te wachten hoe de autoconstructeurs hier verder mee zullen omgaan.

Doen ze toch nog de omrekening voor wagens waarvoor dat voortaan optioneel is, dan moet het gelijkvormigheidsattest beide uitstootwaarden vermelden. In dat geval kan de werkgever opnieuw kiezen welke uitstootwaarde hij meeneemt voor de fiscale waardering van de auto(kosten).  

2.6. Standpunt onder voorbehoud

De fiscus behoudt een slag om de arm.

 

Als hierover nieuwe wetsbepalingen in werking zouden treden, zal men dit standpunt desgevallend moeten bijsturen.

2.7. En de RSZ?

De RSZ sloot zich aan bij het standpunt van de fiscus om tot eind 2020 rekening te houden met de CO2-uitstoot volgens NEDC 2.0.

Dit is van belang voor de berekening van de CO2-solidariteitsbijdrage die de werkgever op het voordeel van de bedrijfswagen verschuldigd is.

 

Het is echter nog steeds niet duidelijk of de RSZ zich vanaf 2021 op dezelfde lijn zet als de fiscus voor de te gebruiken uitstoot-waarden.

We volgen dit op. Van zodra we hierover meer informatie hebben, komen we daar onmiddellijk op terug.

Oeps,

Onze excuses, er is iets fout gelopen.

Probeert u het later eens opnieuw.

Was deze informatie nuttig voor u?

Ja Nee

Welke van de volgende beschrijft jouw feedback het best?






Jouw feedback

De versie van de browser die U gebruikt is niet optimaal voor deze website. De meeste functies zullen niet goed werken. De versie die u gebruikt wordt ook niet meer ondersteund door Microsoft en hierdoor loopt u security risico’s. Om de veiligheid en privacy van uw data te kunnen blijven garanderen, raden wij aan om zo snel mogelijk naar Internet Explorer 11 te upgraden of de laatste versie van een andere browser te gebruiken.