Feedback
ella
Strengere verplichtingen bij detachering naar Luxemburg
Losse berichten
Gepubliceerd op 08/05/2017

Luxemburg legt strengere verplichtingen op aan buitenlandse bedrijven wanneer deze tijdelijk personeel naar daar detacheren.

1. Wettelijke basis voor voorafgaandelijke aangifte van detachering

Elke onderneming gevestigd buiten Luxemburg die één of meer werknemers wil detacheren naar Luxemburg is verplicht daar voorafgaand aangifte van te doen bij de Luxemburgse Arbeidsinspectie (ITM). Deze voorafgaande aangifte is vergelijkbaar met de Limosa in België.

De voorafgaande aangifte van detachering gebeurt al enige tijd via een elektronisch platform, maar krijgt nu een wettelijke basis.

Meer info op www.itm.lu, tab ‘détachement’.

2. Nieuwe documenten bij de aangifte

Bij de elektronische aangifte moet de detacherende onderneming heel wat inlichtingen opgeven zoals:

  • haar identificatiegegevens,
  • voorziene duur van detachering,
  • plaats(en) van tewerkstelling in Luxemburg en
  • persoonsgegevens van de werknemers en hun beroep.

De detacherende onderneming moet ook een aantal documenten voorleggen, zoals:

  • een kopie van de arbeidsovereenkomst en de terbeschikkingstellingsovereenkomst,
  • het EU-detacheringsformulier A1 en
  • de officiële documenten met de beroepskwalificaties van de werknemers.

De nieuwe wet eist dat er bijkomend nog vier nieuwe documenten moeten voorgelegd worden:

  • de loonfiches en de betalingsbewijzen voor de volledige duur van de detachering;
  • de tijdregistratie waarop de begin- en eindtijden en de dagelijkse arbeidsduur worden vermeld;
  • een kopie van het medisch attest bij aanwerving afgeleverd door de bevoegde gezondheids- en arbeidsdiensten en
  • een kopie van het verblijfsdocument voor elke gedetacheerde niet-EU onderdaan.

Alle documenten moeten vertaald zijn in het Frans of het Duits.

3. Rol van de contactpersoon wordt beperkt

Dankzij het elektronisch platform moet de detacherende onderneming geen mandataris meer aanstellen voor het bijhouden van deze documenten. Alle documenten kunnen immers geüpload worden op het elektronisch platform.

Bij de aangifte moet zij wel nog steeds een rechtspersoon of natuurlijk persoon opgeven, maar zijn rol beperkt zich tot eventuele contacten met de Luxemburgse inspectie.

4. Altijd zijn sociale badge op zak

De elektronische aangifte genereert een sociale badge die de gedetacheerde werknemer altijd op het werk moet bijhebben. In geval van controle scant de ITM de QR-code van de sociale badge om de aangegeven gegevens te controleren.

5. Aansprakelijkheid Luxemburgse opdrachtgever

De Luxemburgse opdrachtgever moet bij de detacherende onderneming nagaan of de voorafgaande aangifte wel degelijk werd gedaan. Doet hij dat niet, dan kan hij een administratieve boete oplopen.

Bron:
Luxemburgse wet van 14 maart 2017: zie http://legilux.public.lu/eli/etat/leg/loi/2017/03/14/a300/jo

Oeps,

Onze excuses, er is iets fout gelopen.

Probeert u het later eens opnieuw.

Was deze informatie nuttig voor u?

Ja Nee

Welke van de volgende beschrijft jouw feedback het best?






Jouw feedback

De versie van de browser die U gebruikt is niet optimaal voor deze website. De meeste functies zullen niet goed werken. De versie die u gebruikt wordt ook niet meer ondersteund door Microsoft en hierdoor loopt u security risico’s. Om de veiligheid en privacy van uw data te kunnen blijven garanderen, raden wij aan om zo snel mogelijk naar Internet Explorer 11 te upgraden of de laatste versie van een andere browser te gebruiken.