Feedback
ella
CO2-referentie-uitstoot 2023 bekend: bedrijfswagens opnieuw duurder
Uit de wandelgangen van de overheid 14/12/2022
Gepubliceerd op 17/12/2022

De CO2-referentie-uitstoot voor 2023 raakte vandaag bekend.

 

Voor alle brandstoftypes zou er opnieuw een forse daling zijn in vergelijking met de voorgaande jaren.

 

Werknemers en bedrijfsleiders zullen hierdoor meer belastingen moeten betalen op het voordeel van alle aard, verbonden aan het privégebruik van hun bedrijfswagen. 

 

Berekening voordeel van alle aard bedrijfswagens

 

Sinds 2012 berekenen we het voordeel van alle aard (VAA) voor het privégebruik van een bedrijfswagen op basis van een specifieke formule.

We passen daarbij een CO2-coëfficiënt toe op 6/7e van de cataloguswaarde van de auto en maken een correctie in functie van de ouderdom van de auto. 

 

De CO2-referentie-uitstoot wordt jaarlijks herzien en berekend in functie van de evolutie van de gemiddelde CO2-uitstoot van de nieuw ingeschreven wagens.

De cijfers van toepassing voor inkomstenjaar 2023 raakten vandaag bekend.

 

Net zoals in 2021 en 2022 stellen we nu opnieuw een sterke daling vast van de referentie-uitstoot voor alle wagens en dit ongeacht het type brandstof. 
Hierdoor stijgt het belastbaar voordeel van de bedrijfswagen en houdt de werknemer/bedrijfsleider netto minder over.

 

Voor een definitieve bevestiging moeten we nog wachten op de publicatie van de referentie-uitstoten in het Belgisch Staatsblad.

 

CO2-referentie-uitstoot

 

Voor het inkomstenjaar 2023 bedraagt de basis-CO2-coëfficiënt 5,5% voor een referentie-uitstoot van:

  • 67 gr/km voor dieselvoertuigen (in plaats van 75 gr/km voor inkomstenjaar 2022);
  • 82 gr/km voor wagens met benzine-, LPG- of aardgasmotor (in plaats van 91 gr/km voor inkomstenjaar 2022).

 

Ligt de CO2-uitstoot van de wagen:

  • hoger dan de referentie-uitstoot, dan verhoogt de coëfficiënt met 0,1% per gram CO2 boven de referentie-uitstoot (tot een maximum van 18%);
  • lager dan de referentie-uitstoot, dan verlaagt de coëfficiënt met 0,1% per gram CO2 onder de referentie-uitstoot (tot een minimum van 4%).

 

Gevolg

 

Door een daling van het referentiecijfer, stijgt het belastbaar voordeel van alle aard (VAA).

 

Hierdoor wordt er meer bedrijfsvoorheffing ingehouden. Werknemers (en bedrijfsleiders) houden netto iets minder over.

 

Voorbeeld - Audi A4 Avant diesel

Cataloguswaarde 35.410 EUR, 1e jaar van inschrijving, diesel, CO2-uitstoot 104 gr/km.

 

Het VAA voor de maand januari 2023 zal 237,16 EUR bedragen.

 

Rekening houdend met de referentie-uitstoot voor voorgaande jaren zouden we voor diezelfde maand een belastbaar VAA hebben van:

  • 216,53 EUR in 2022; en
  • 193,33 EUR in 2021.

 

In vergelijking met 2 jaar geleden, stijgt het belastbaar voordeel, verbonden aan het privégebruik van deze wagen dus met +/- 500 EUR op jaarbasis.

 

Voorbeeld 2 - Audi A4 Avant benzine

Cataloguswaarde 32.525 EUR; 1e jaar van inschrijving, benzine, CO2-uitstoot 128 gr/km.

 

Het VAA voor de maand januari 2023 zal 239,14 EUR bedragen.

 

Rekening houdend met de referentie-uitstoot voor de voorgaande jaren zouden we voor diezelfde maand een belastbaar VAA hebben van:

  • 217,83 EUR in 2022; en
  • 191,79 EUR in 2021.

 

In vergelijking met 2 jaar geleden, stijgt het belastbaar voordeel, verbonden aan het privégebruik van deze wagen dus met +/- 570 EUR op jaarbasis.

 

Vanaf 2023

 

De nieuwe referentie-CO2-uitstoten zijn van toepassing op de vanaf januari 2023 toegekende voordelen.

 

Begrenzing

 

Vanaf 2021 geldt een begrenzing van de referentie-CO2-uitstoot. De referentiewaarden van het betrokken jaar zullen deze van het voorgaande jaar niet mogen overstijgen.

 

Men zal de nieuw berekende waarden in de berekeningsformule enkel maar toepassen wanneer ze lager liggen dan de referentiewaarden van het voorgaande kalenderjaar.

Liggen de nieuwe referentiewaarden hoger, dan hanteert men de referentiewaarden van het voorgaande kalenderjaar.

 

Voor 2023 zijn de referentiewaarden lager dan deze van 2022. Bijgevolg zullen we deze lagere waarden van 2023 moeten toepassen in de berekeningsformule.

 

Deze lagere waarden gelden dan meteen ook als maximumnorm voor 2024.

Wat betekent dit voor de werkgever?

De CO2-referentie-uitstoot voor 2023 daalt opnieuw sterk in vergelijking met de voorgaande jaren. Dit geldt voor alle brandstoftypes.

Het belastbaar VAA, verbonden aan het privégebruik van de bedrijfswagen, zal daardoor stijgen. 

 

De werkgever ziet ook de bijkomende verworpen uitgaven stijgen.

 

Deze bedragen:

  • 17% van het belastbaar VAA in hoofde van de werknemer (vóór aftrek eigen bijdrage) wanneer de werkgever niet tussenkomt in de brandstofkosten verbonden aan het privégebruik;
  • 40% van het belastbaar VAA in hoofde van de werknemer (vóór aftrek eigen bijdrage) wanneer de werkgever wél tussenkomt in deze kosten.

 

Wij passen de nieuwe waarden vanaf 2023 automatisch toe in onze standaard berekeningsformules. U hoeft daar zelf geen bijkomende actie voor te ondernemen.

Oeps,

Onze excuses, er is iets fout gelopen.

Probeert u het later eens opnieuw.

Was deze informatie nuttig voor u?

Ja Nee

Welke van de volgende beschrijft jouw feedback het best?






Jouw feedback

De versie van de browser die U gebruikt is niet optimaal voor deze website. De meeste functies zullen niet goed werken. De versie die u gebruikt wordt ook niet meer ondersteund door Microsoft en hierdoor loopt u security risico’s. Om de veiligheid en privacy van uw data te kunnen blijven garanderen, raden wij aan om zo snel mogelijk naar Internet Explorer 11 te upgraden of de laatste versie van een andere browser te gebruiken.