Voor fiscale documenten en bewijstukken geldt momenteel een algemene bewaartermijn van 7 jaar. Deze termijn verlengt binnenkort tot 10 jaar. De verlenging is het gevolg van de verlenging van een aantal fiscale controle- en aanslagtermijnen.
De termijn loopt vanaf het jaar volgend op het belastbaar tijdperk of boekjaar.
Fiscale bewijsstukken
Alle boeken en bescheiden noodzakelijk om het bedrag van de belastbare inkomsten te bepalen, moeten gedurende 10 jaar bewaard worden. Dit begrip wordt zeer ruim geïnterpreteerd. Voor HR-fiscaliteit betreft het niet alleen officiële documenten zoals facturen en fiscale fiches, maar bijvoorbeeld ook onkostennota’s en hun bewijsstukken.
Deze verlengde termijn is van toepassing zowel voor de papieren bewijsstukken als voor de documenten die op geïnformatiseerde wijze mogen bewaard worden.
Controle- en aanslagtermijnen
De reden van de langere bewaarplicht is de grondige wijziging van de controle- en aanslagtermijnen. Voortaan gelden er vier mogelijke termijnen, van respectievelijk 3, 4, 6 of 10 jaar :
- een gewone termijn van 3 jaar voor normale situaties waarbij de aangifte is ingediend binnen de daarvoor voorziene termijn;
- een (nieuwe) termijn van 4 jaar bij laattijdige aangifte en bij niet-aangifte. Hier gold voorheen de termijn van 3 jaar;
- een (nieuwe) termijn van 6 jaar in een aantal zeer specifieke gevallen. Het betreft inkomsten welke onder meer gevat worden door engagementen betreffende meldingsplichtige grensoverschrijdende constructies of andere fiscale engagementen waartoe België zich op OESO- of EU-niveau verbonden heeft;
- een termijn van 10 jaar in geval van fiscale fraude. Deze termijn vervangt de huidige termijn van 7 jaar.
Inwerkingtreding
De nieuwe termijnen gelden vanaf aanslagjaar 2023. Voor de voorgaande aanslagjaren blijven de oude termijnen gelden.
Opgelet!