We moeten delen wat we weten 

“Het management moet werknemers inspraak geven in de strategische beslissingen. Die inspraak moet er toe leiden dat werknemers hun job zelf vorm geven en dat ze hun kennis delen.” Peter Totterdill, directeur van het Britse Workplace Innovation, heeft een verregaande visie op employee management.

Julie Landrieu

In een eerste stap naar employee engagement moet een onderneming met meer autonome teams werken, zo meent Peter Totterdill, die ook joint chief executive is van het UK Work Organisation Network (UKWON), een netwerk van specialisten dat zich buigt over nieuwe werkvormen. Daarnaast is hij gastprofessor aan de Kingston University Business School in Londen. “Helaas werkt deze teamworking slechts bij een minderheid op een duurzame manier. Dat is jammer, want als mensen zelf controle uitoefenen over hun dagindeling, krijg je een enorme prestatieboost.”
Volgens Peter Totterdill moeten werknemers vertellen over hun werkleven en wat het voor hen betekent. “Zij hebben vaak verhalen over wat er gebeurt op het werk, maar komen niet in de gelegenheid die aan te wenden als een bron voor verbetering en innovatie.”

Rugdekking
In het Verenigd Koninkrijk nam Totterdill de gezondheidssector onder de loep, die prestatieverbeteringen ambieerde. Slechts één organisatie kon het engagement doen standhouden. “Die slaagde daarin omdat er eenvoudigweg één persoon bereid was ondernemend te werken, andere mensen samen te brengen en, niet onbelangrijk, de steun had van haar management”, herinnert de hr-specialist zich. “In een ander ziekenhuis deed iemand hetzelfde, maar zonder de steun van haar management. Haar carrière liep schade op”, geeft Totterdill toe.

Job design
Naast een management dat achter je staat, is job design een tweede must om employee engagement te bewerkstelligen. Een medewerker moet zijn werk minstens gedeeltelijk zelf vorm geven. Peter Totterdill werkt momenteel samen met een bedrijf dat zijn mensen twee zaken oplegt: ze moeten hun taken afleveren én creatief nadenken over verbetering. “We hebben bedrijven gezien waar werknemers gestimuleerd worden te stoppen met werken als een probleem zich voordoet. Ze gaan dan creatief stilstaan bij hoe ze zaken kunnen aanpakken.”

Generaties
“Werkgevers moeten schaven aan hun omgang met verouderende werkkrachten”, zegt Peter Totterdill. “Neem nu de gezondheidszorg: een zestigjarige verloskundige heeft waardevolle kennis en ervaring die hij kan toepassen in moeilijke situaties, waar een jongere collega die niet heeft. Maar het werkt ook omgekeerd. Jongere collega's kunnen hun oudere collega's de nieuwe technologieën bijbrengen.”

movieslideshareContacteer mij