Brouwen aan betrokkenheid bij AB Inbev

Bij AB Inbev genieten de eerstelijnsmanagers een opleiding in communicatie met hun operatoren. De biergroep hoopt via deze spilfiguren het engagement op de werkvloer te vergroten.

Via zijn jaarlijkse survey onder het personeel kwam 's werelds grootste bierbrouwer Anheuser-Busch InBev (AB InBev) erachter dat zijn eerstelijnsmanagers zich onzeker voelden. Hij schakelde SD Worx in om een veranderingsproject door te voeren. Senior HR-consultant Kristien Manteleers zette in op een opleiding communicatie voor de eerstelijnsmanagers: “Met de juiste aanpak kunnen zij hun medewerkers motiveren en engageren, al is het natuurlijk niet zo eenvoudig om je communicatiepatronen aan te passen aan zowel operatoren, als andere eerstelijnsmanagers, het management en de vakbonden.”
Het trainingproject kreeg de naam 'We engage!' mee en liep in alle vestigingen die bij AB InBev behoren tot de regio 'Europa' – dat zijn niet alleen België, Nederland, Luxemburg, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, maar ook Cuba. De ongeveer 300 eerstelijnsmanagers kregen twee dagen communicatietraining.
AB Inbev en SD Worx hebben in het traject hoge ambities. “We gaan niet voor tevreden maar voor geëngageerde medewerkers. Zij zijn het die met hun sterke prestaties de bedrijfsresultaten gunstig beïnvloeden”, zegt Kristien Manteleers. “We zetten dus niet zomaar in op 'dissatisfaction removers', zoals werkzekerheid, salaris en sociale relaties, maar op 'engagement drivers', zoals groeimogelijkheden, ondersteuning en waardering.”

 

movieslideshareContacteer mij