sociale verkiezingen

Sociale verkiezingen: Nieuws

De nieuwe wet is er!

(22/06/2015)

Vandaag werd de nieuwe SoVe-wet gepubliceerd in het Staatsblad. Hierdoor kunnen we nu met zekerheid melden dat de sociale verkiezingen zullen plaatsvinden in de periode van 9 t.e.m. 22 mei 2016.
Aan de procedure werden slechts enkele kleine aanpassingen gedaan t.o.v. de vorige verkiezingsprocedure in 2012.
 
Verder wordt de nadruk gelegd op een verregaande informatisering van de procedure en dit door de mogelijkheden tot uitwisseling van informatie via elektronische middelen te verhogen.
 
Het grootste verschil met de vorige sociale verkiezingen is dat er deze keer slechts één SoVe-wet is. De bestaande wetgeving werd namelijk gebundeld in één tekst en dit komt zeker de leesbaarheid en de rechtszekerheid ten goede. 


1. Fusie van SoVe-wetgeving

Met het oog op de leesbaarheid en de rechtszekerheid werd de vroegere SoVe-reglementering gebundeld in één enkele wettekst. Dit was mogelijk doordat de Zesde Staatshervorming voorzag in een hervorming van bevoegdheden van de wetgevende Kamers zodat enkel de Kamer van volksvertegenwoordigers voortaan bevoegd is voor deze materie.
 
De huidige SoVe-wet omvat dus nu de procedure maar ook de bijzondere regels met betrekking tot de gerechtelijke beroepen ingesteld in het kader van de sociale verkiezingen. 
Daarnaast werden ook twee KB's geïntegreerd in de SoVe-wet (namelijk het KB telling uitzendkrachten en het KB stembiljetten beschutte werkplaatsen).
 
Hierdoor ontstaat er een samengestelde wet die in één oogopslag alle relevante regels inzake de sociale verkiezingen bundelt.
 

2. Wat is nieuw voor de procedure 2016?

In navolging van de adviezen uitgebracht door de sociale partners in de NAR komt in de nieuwe SoVe-wet duidelijk naar voor dat het hoofddoel niet was om de verkiezingsprocedure ten gronde te wijzigen.
 
Men wilde enerzijds komen tot een modernisering van de complexe procedure en anderzijds de nadruk leggen op de verdere informatisering door de mogelijkheden tot uitwisseling van informatie via elektronische middelen te verhogen.
 
Hieronder een overzicht van de belangrijkste aanpassingen / nieuwigheden.
 

2.1   Stemmen per brief
Wat de stemming per brief betreft, is het niet langer verplicht om een afschrift van het akkoord over het stemmen per brief over te maken aan de sociaal inspecteur-districtshoofd van de Algemene Directie Toezicht op de Sociale Wetten.
 
Wat betreft de ongeldige stembiljetten bij het stemmen per brief, is het niet langer verplicht om die ongeldige stembiljetten over te maken aan bovengenoemde sociaal inspecteur-districtshoofd. 
 
De verplichting tot opmaak van een speciaal proces-verbaal met de gegevens over de ongeldige stembiljetten wordt vervangen door een bewaarplicht (en daarna een vernietigingsplicht) van de ongeldige stembiljetten door de werkgever.
 

2.2   Onverenigbaarheid functie vertrouwenspersoon
Met het oog op de onpartijdigheid van de functie lijkt het logisch dat een vertrouwenspersoon zijn functie niet kan cumuleren met de functie van werkgevers- of werknemersafgevaardigde. Nochtans werd dit nog niet met zoveel woorden in de betreffende wetten opgenomen. 
 
De nieuwe SoVe-wet komt hieraan tegemoet door zowel de Wet organisatie bedrijfsleven als de Welzijnswet aan te passen. Vanaf de verkiezingsperiode van 2016 zal de functie van vertrouwenspersoon niet langer kunnen gecombineerd worden met een functie van werkgevers- of werknemersafgevaardigde in ondernemingsraad of comité.  
 
Door deze wijzigingen krijgen we een gelijkwaardige regeling voor de preventieadviseur en de vertrouwenspersoon binnen de ondernemingsraad en het comité:


2.3   Berekening drempel bij overgang van onderneming
In geval van een overgang van onderneming krachtens overeenkomst voorzag de SoVe-wet dat de berekening van de gemiddelde tewerkstelling pas een aanvang nam vanaf het ontstaan van de nieuwe entiteit, dus vanaf het moment van de conventionele overgang. Door de aanpassing van de referteperiode worden de gevolgen van de overgang geneutraliseerd bij de berekening van de drempel van de tewerkgestelde werknemers. 
 
Bv. stel dat de conventionele overgang van onderneming plaatsvond op 1 mei 2015, dan werd de normale referteperiode m.b.t. de SoVe van 2016 (zijnde het kalenderjaar 2015) ingekort met 4 maanden (referteperiode = 1 mei 2015 tot en met 31 december 2015).
 
De SoVe-wet regelt nu ook de situatie waarin er een overdracht onder gerechtelijk gezag plaatsvindt in de referteperiode. In dit geval wordt er voor de berekening van de drempel dezelfde werkwijze gehanteerd als bij een overgang krachtens overeenkomst.  Ook hier zal de referteperiode in voorkomend geval ingekort worden.
 

2.4   Elektronische upload kandidatenlijsten
Net als bij de vorige sociale verkiezingen stelt de FOD WASO op haar website een reeks modelformulieren ter beschikking van de ondernemingen. Deze formulieren kunnen, eenmaal ingevuld, worden opgeladen op de webapplicatie van de FOD WASO waardoor de uitwisseling van informatie veel vlotter verloopt.   
 
Nieuw voor de sociale verkiezingen 2016 is het ter beschikking stellen van modelformulieren waarvan het gebruik uitsluitend toekomt aan de representatieveorganisaties van werknemers en kaderleden
 
Zo zullen de representatieve vakbonden bij de volgende verkiezingen de keuze hebben om hun kandidatenlijsten in te dienen ofwel via upload op de webapplicatie ofwel via verzending of overhandiging van papieren lijsten. Het indienen van de lijsten via de webapplicatie is weliswaar facultatief, maar éénmaal een keuze gemaakt wordt voor een bepaalde indieningswijze is de vakbond gebonden aan deze keuze (ook in geval van latere aanpassing aan de lijst). 
 
Er wordt ook een bepaling opgenomen die voorziet wat er gebeurt indien de webapplicatie van de FOD WASO omwille van technische redenen het niet toelaat om kandidatenlijsten, wijzigingen of vervangingen van kandidaten op te laden binnen de wettelijke termijn.  In dergelijke situatie zal er een bijkomende termijn, gelijk aan de duur van de ontoegankelijkheid van de webapplicatie, worden voorzien voor de upload van het document.  De FOD WASO zal deze termijn en de modaliteiten nog bekendmaken via haar website en webapplicatie.
 
Let op: de mogelijkheid om de kandidatenlijsten via elektronische weg in te dienen, heeft geen betrekking op het indienen van huislijsten voor kaderleden. De huislijsten van kandidaat-kaderleden kunnen dus - zoals vroeger- enkel via de post worden ingediend of worden overhandigd.  
 

2.5   FOD WASO gebruikt e-box
Ter gelegenheid van deze verkiezingen zal de FOD WASO - en dit voor het eerst - met de ondernemingen communiceren via de e-box van de sociale zekerheid.
De FOD WASO zal in de loop van de eerste helft van juli 2015 een aanvullende nota online ter beschikking stellen. In deze nota zal worden uitgelegd hoe men  in de geactiveerde e-box een ruimte specifiek gewijd aan de sociale verkiezingen van het jaar 2016 kan openen.

3. Inwerkingtreding

De SoVe-wet treedt in werking op de dag van publicatie zijnde 22 juni 2015.

Meer informatie vindt u op: www.sdworx.be/socialeverkiezingen

 


 

Naar http://www.sdworx.be/socialeveriezingen.