“Tevreden medewerkers volstaan niet. Het zijn pas geëngageerde medewerkers die het bedrijfsresultaat vergroten.” Dat stellen managing consultant Koen De Valck en hr-adviseur Lorenzo Andolfi van SD Worx.
Katia Grosemans
“Succesvolle werkgevers kunnen hun medewerkers duidelijk maken waar zij voor staan en hen binden aan die waarden van hun organisatie”, meent Koen De Valck. “Werknemers eenzelfde verbondenheid laten voelen, ze achter eenzelfde doel scharen, dat is de uitdaging.” In een snel veranderende wereld zijn het precies de geëngageerde werknemers die het meest flexibel en veranderingsbereid zijn. Zij beschikken over de eigenschappen om snel mee te gaan in de nieuwe richting die een organisatie uitgaat. “Tevreden medewerkers staan niet noodzakelijk garant voor goede bedrijfsresultaten. Zij moeten vooral geëngageerd zijn. Tevredenheid is slechts de basis om verder te kunnen werken aan engagement.”
Waarin verschillen betrokken medewerkers van anderen? “De passie waarmee zij hun werk doen en de energie die ze erin steken”, weet Lorenzo Andolfi van het SD Worx Kenniscentrum. “Zij nemen verantwoordelijkheid op. Ze hebben een intrinsieke motivatie en dat is hun job zelf. Geëngageerde werknemers zetten sterke prestaties neer. Ze zijn ook loyaal ten opzichte van hun werkgever en kunnen zich vinden in de cultuur en de waarden van de organisatie. Zij nemen een stuk van de employer branding op, zijn ambassadeurs van het bedrijf. Een geëngageerde medewerker is daarom nog geen workaholic. Overdreven overwerken heeft ook geen duurzaam effect.”
Onderzoek van SD Worx leert dat in een gemiddelde organisatie 22 procent van de medewerkers ontevreden is, 61 procent tevreden en 17 procent geëngageerd.
Om medewerkers tevreden te maken of te houden volstaan mogelijk een degelijke verloning, goede werkomstandigheden, werkzekerheid en goede sociale relaties op het werk. Maar om ook hun engagement te versterken, moet een bedrijf aandacht hebben voor een aanstekelijke toekomstvisie en beleid, een inspirerende bedrijfscultuur en kwaliteitsvolle jobs en moet het sterke managers of leiders hebben die de medewerkers ondersteunen en waarderen. Ook leren en doorgroeien vormen belangrijke drivers voor de betrokkenheid van medewerkers.
“Werken aan engagement is gelijk aan een duurzaam beleid opzetten”, besluit Lorenzo Andolfi. “Heel wat organisaties zijn sterk gefocust op zichzelf en op het verhogen van hun winst. Dat wreekt zich op lange termijn; denk maar aan de bankencrisis.”