Feedback
ella
Impact WLTP voor bedrijfswagens vanaf 2021: fiscus hakt knoop door
Losse berichten 31/03/2020
Gepubliceerd op 01/04/2020

Wat is WLTP?

 

WLTP geldt vanaf 1 september 2018 als norm om de CO2-uitstoot en het verbruik van alle nieuwe wagens te bepalen.

 

WLTP staat voor Worldwide harmonised Light vehicles Test Procedure. De resultaten van deze nieuwe testprocedure sluiten nauwer aan bij de realiteit dan die volgens de tot nu toe gebruikte NEDC-methode (New European Driving Cycle).

De verbruiks- en uitstootcijfers zullen daardoor stijgen.

 

Gelijkvormigheidsattest (COC): vermelding verbruiks- en CO2-waarden

 

Tot en met 31 december 2020 moeten de autoconstructeurs de WLTP-waarde verplicht omrekenen naar de NEDC-waarde (NEDC 2.0.). Het gelijkvormigheidsattest (COC - Certificat Of Conformity) vermeldt beide waarden.

 

Vanaf 1 januari 2021 is deze omrekening in de meeste gevallen optioneel.

 

Dit betekent concreet dat er vanaf 1 januari 2021 wagens in omloop zijn die gehomologeerd zijn volgens:

  • de oude NEDC-test.
    Het COC vermeldt enkel een NEDC-waarde ('NEDC 1.0)
  • de nieuwe WLTP-test.
    Het COC vermeldt zowel een NEDC 2.0-waarde (rubriek 49.1) als een WLTP-waarde (rubriek 49.4);
  • de nieuwe WLTP-test
    Het COC vermeldt enkel een WLTP-waarde.

 

Gevolgen WLTP voor het belastbaar voordeel van alle aard bedrijfswagens

 

Wanneer de werkgever een wagen ter beschikking stelt en privéverplaatsingen toelaat, ontstaat er een belastbaar voordeel van alle aard (VAA) voor de werknemer.

Bij de bepaling van dit VAA houden we rekening met de cataloguswaarde, de leeftijd en de CO2-uitstoot van de wagen.

 

De wet preciseert niet of het bij de CO2-uitstoot gaat om de NEDC- of WLTP-waarde.

 

Regeling tot eind 2020

Voor nieuwe bedrijfswagens hanteert de fiscus de CO2-uitstoot volgens NEDC 2.0 voor de berekening van het belastbaar voordeel van alle aard.

 

Regeling vanaf 2021

 

Er was initieel voorzien dat de CO2-uitstoot volgens WLTP vanaf 2021 de norm zou worden. Hoe dit precies in zijn werk moest gaan voor wagens die nu in gebruik zijn, bleef lange tijd onduidelijk. 

 

De FOD Financiën hakt deze knoop door als volgt.

 

Vanaf 1 januari 2021 moeten we bij de vaststelling van het belastbaar VAA rekening houden met:

  • de NEDC 1.0-CO2-waarde als de wagen enkel een NEDC-waarde heeft;  
  • de WLTP-CO2-waarde als de wagen enkel een WLTP-waarde heeft;
  • de CO2-waarde volgens NEDC 2.0 of WLTP (vrije keuze) wanneer de wagen zowel een NEDC 2.0- als een WLTP-waarde heeft.

 

Om na te gaan of een wagen over 2 C02-uitstootgehaltes beschikt, moet men het gelijkvormigheidsattest (COC) van de wagen raadplegen.

Vanaf 1 juli 2019 vermeldt het inschrijvingsbewijs immers geen enkele CO2-waarde meer.

 

Aftrekbeperking autokosten

De vaststelling van het aftrekpercentage van de autokosten gebeurt vanaf 2020 op basis van de formule

120% - (0,5 x coëfficiënt x aantal gram CO2 per kilometer).

 

In deze formule is de coëfficiënt gelijk aan:

  • 1 voor voertuigen met een dieselmotor (of dieselvariant);

  • 0,95 voor voertuigen met een motor op benzine, LPG, biobrandstof, elektrische motor of andere;

  • 0,90 voor voertuigen met een motor op aardgas en een vermogen van minder dan 12 fiscale PK.

 

Vanaf aanslagjaar 2021 moet de werkgever dezelfde principes toepassen als bij de bepaling van het belastbaar VAA.

Wanneer het COC één uitstootwaarde bevat, gebruikt men deze in de formule om het aftrekpercentage te bepalen.

Bevat het COC twee uitstootwaarden, dan heeft de werkgever de keuze.

De werkgever heeft er dan alle belang bij om de laagste waarde te nemen. Dit resulteert namelijk in een hoger aftrekpercentage.

 

Voorlopig standpunt?

De fiscus behoudt een slag om de arm. Als hierover nieuwe wetsbepalingen in werking zouden treden, zal men dit standpunt desgevallend moeten bijsturen.

 

En de RSZ?

De RSZ sloot zich aan bij het standpunt van de fiscus om tot eind 2020 rekening te houden met de CO2-uitstoot volgens NEDC 2.0.

Dit is van belang voor de berekening van de CO2-solidariteitsbijdrage die de werkgever verschuldigd is.

 

Of de RSZ zich vanaf 2021 op dezelfde lijn zet als de fiscus voor de te gebruiken uitstoot-waarden, toetsen we momenteel af.

Van zodra we hierover duidelijkheid hebben, komen we daar in een volgende nieuwsbrief op terug.

Wat betekent dit voor de werkgever?

De CO2-uitstoot van de bedrijfswagen is bepalend voor de berekening van het belastbaar VAA.

Hiervoor moet u het gelijkvormigheidsattest van de wagen raadplegen.

 

Tot eind 2020 houdt u rekening met de oude NEDC-waarde of, voor wagens getest volgens WLTP-methode (wagens in omloop vanaf 1 september 2018), met de omgerekende theoretische NEDC 2.0-score.

 

Vanaf 1 januari 2021 geldt volgende regel.

Vermeldt het gelijkvormigheidsattest:

  • één waarde, dan gebruikt u dit als basis voor de berekening van het VAA;
  • twee waarden (NEDC 2.0 en WLTP), dan heeft u de vrije keuze.
Bron:
https://financien.belgium.be - FAQ 41 - Nieuwe berekeningsregels en FAQ VAA bedrijfswagens

Oeps,

Onze excuses, er is iets fout gelopen.

Probeert u het later eens opnieuw.

Was deze informatie nuttig voor u?

Ja Nee

Welke van de volgende beschrijft jouw feedback het best?






Jouw feedback

De versie van de browser die U gebruikt is niet optimaal voor deze website. De meeste functies zullen niet goed werken. De versie die u gebruikt wordt ook niet meer ondersteund door Microsoft en hierdoor loopt u security risico’s. Om de veiligheid en privacy van uw data te kunnen blijven garanderen, raden wij aan om zo snel mogelijk naar Internet Explorer 11 te upgraden of de laatste versie van een andere browser te gebruiken.