Feedback
ella
Vrij aanvullend pensioen voor werknemers (VAPW) in 2019
Uit de wandelgangen van de overheid
Gepubliceerd op 07/11/2018

De regering diende in de Kamer het wetsontwerp in voor een vrij aanvullend pensioen voor werknemers (VAPW). Daarmee wil ze de tweede pensioenpijler, het zogenaamd aanvullend bedrijfspensioen, uitbreiden en veralgemenen.

 

De bepalingen in het ontwerp stemmen volledig overeen met de gedetailleerde informatie die we al in ons nieuwsbericht van eind juli meedeelden. We herhalen hier enkel de hoofdlijnen. Het VAPW zal ten vroegste in maart of april 2019 van toepassing worden.

 

Individueel recht op aanvullend pensioen, gefinancierd met nettoloon

 

Met het VAPW krijgen sommige werknemers, die nu geen of slechts een lage tweede pensioenpijler hebben, toegang tot een aanvullend pensioen. Het wordt gefinancierd door inhoudingen op het nettoloon.

 

Het initiatief ligt bij de werknemer. Hij of zij kiest vrij de pensioeninstelling en het bedrag van de inhoudingen op het nettoloon. Weliswaar zijn de bijdragen beperkt tot 1.600 euro per jaar, of 3% van het brutojaarloon van het tweede voorafgaande jaar (afhankelijk van wat het hoogste is).

 

De pensioenrechten die de werknemer al opgebouwd heeft in de loop van dat tweede voorafgaande jaar, worden van het maximum afgetrokken. Op die manier blijft het VAPW beperkt tot werknemers met helemaal geen of met een laag aanvullend pensioen. De werknemer kan de opbouw van zijn pensioenreserves terugvinden op de website www.mypension.be.

 

De werkgever stort het bedrag van de inhoudingen in het pensioenplan. Daar houdt zijn verplichting op. Er is geen rendementsgarantie.

 

De bijdragen en de uitkering worden op dezelfde sociale en fiscale manier behandeld als bij werknemersbijdragen in een aanvullend bedrijfspensioen:

  • geen 8,86% werkgeversbijdrage, wel 4,4% verzekeringstaks geïnd en doorgestort door de pensioeninstelling;
  • belastingvermindering van 30% in hoofde van de werknemer, de bedrijfsvoorheffing zal hiermee reeds rekening houden;
  • een dubbele sociale bijdrage voor de uitkering: 3,55% ZIV-bijdrage en 0 tot 2% solidariteitsbijdrage;
  • belasting op het kapitaal aan 10% bij betaling op de normale pensioenleeftijd of bij overlijden.

 

Nog in ontwerp

 

Het wetsontwerp moet nog door het parlement goedgekeurd worden. Nadien volgt de publicatie in het Belgisch Staatsblad. De wet zal slechts in werking treden drie maanden na publicatie. We verwachten de inwerkingtreding ten vroegste in maart of april 2019.


Opgelet!

Deze bespreking is gebaseerd op ontwerpteksten. Wijzigingen zijn dus nog mogelijk. Deze bespreking geldt tevens onder voorbehoud van publicatie in het Belgisch Staatsblad.

Wat betekent dit voor de werkgever?

Op vraag van de individuele werknemer zal de werkgever de bijdragen van het nettoloon moeten inhouden en doorstorten aan de pensioeninstelling. De werkgever draagt verder geen administratieve of financiële verplichtingen.

 

Aangezien de werknemer zelf de pensioeninstelling kiest, kan een werkgever wel geconfronteerd worden met meerdere pensioeninstellingen.

Wat betekent dit voor de publieke sector?

Het VAPW zal ook mogelijk zijn voor contractuelen in de publieke sector.

Bron:
Wetsontwerp tot instelling van een vrij aanvullend pensioen voor de werknemers en houdende diverse bepalingen inzake aanvullende pensioenen, www.dekamer.be

Oeps,

Onze excuses, er is iets fout gelopen.

Probeert u het later eens opnieuw.

Was deze informatie nuttig voor u?

Ja Nee

Welke van de volgende beschrijft jouw feedback het best?






Jouw feedback

De versie van de browser die U gebruikt is niet optimaal voor deze website. De meeste functies zullen niet goed werken. De versie die u gebruikt wordt ook niet meer ondersteund door Microsoft en hierdoor loopt u security risico’s. Om de veiligheid en privacy van uw data te kunnen blijven garanderen, raden wij aan om zo snel mogelijk naar Internet Explorer 11 te upgraden of de laatste versie van een andere browser te gebruiken.