Feedback
ella
Overheid zet verder in op e-archivering
Uit het Belgisch Staatsblad van 16/04/2019
Gepubliceerd op 19/04/2019

Recent werden regels bekend die bedrijven moeten helpen om erkend te worden als gekwalificeerde elektronische archiveringsdienst. Dit is belangrijk nieuws voor werkgevers omdat zij bepaalde elektronische sociale documenten (bv. de e-loonbrief) in principe bij een erkende archiveringsdienst moeten opslaan.

 

Digital Belgium en elektronische archivering

 

In 2015 creëerde de Belgische overheid Digital Belgium, een actieplan dat de positie van België op de digitale kaart moest versterken. Elektronische archivering was een van de speerpunten in dit project. Het moet bedrijven verlossen van hun papieren archief want het beheer ervan neemt veel tijd en ruimte in beslag.

 

Daarom werd de gekwalificeerde elektronische archiveringsdienst(qualified e-archiving of QEA-dienst) in het leven geroepen. Een QEA-dienst moet bijzondere veiligheids- en technische vereisten nakomen en erkend zijn door de overheid. Digitale bewaring bij een QEA-dienst biedt dezelfde garanties als de bewaring op papier.

 

In het arbeidsrecht

 

Een werkgever die bepaalde arbeidsrechtelijke documenten elektronisch opmaakt (loonbrief, vakantieattest,…) moet deze in principe opslaan bij een QEA-dienst. Omdat er nog altijd geen erkende dienstverleners zijn, kan een werkgever deze verplichting niet nakomen. Hier komt binnenkort misschien verandering in.

 

Weg naar erkenning

 

Maar de erkenning van de archiveringsdiensten verloopt stroef. In die mate dat tot op vandaag geen enkel bedrijf erkend is. Eén van de redenen is dat de vereisten om een erkenning te krijgen zwaar en ingewikkeld zijn. Een koninklijk besluit wil hieraan nu verhelpen en publiceert een lijst met technische (ISO)normen.

 

Door specifieke procedures en richtlijnen in die normen na te leven, kan een archiveringsdienst makkelijker aantonen dat hij aan de wettelijke eisen voldoet en vlotter een erkenning krijgen. Op deze manier hoopt de overheid dat er (eindelijk) beweging komt in de markt van de QEA.

 

Inwerkingtreding

 

Het KB trad in werking op 16 april 2019. Kandidaat QEA-dienstverleners kunnen aan de slag met de procedures en richtlijnen.

Wat betekent dit voor de werkgever?

Een werkgever die bepaalde arbeidsrechtelijke documenten elektronisch opmaakt, moet deze opslagen bij een erkende elektronische archiveringsdienst. Momenteel zijn er nog geen erkenningen maar door de publicatie van procedures en richtlijnen, hoopt de overheid dit proces te versnellen.

Bron:
Koninklijk besluit van 29 maart 2019 tot vaststelling van de referentienummers voor normen inzake de gekwalificeerde elektronische archiveringsdienst

Oeps,

Onze excuses, er is iets fout gelopen.

Probeert u het later eens opnieuw.

Was deze informatie nuttig voor u?

Ja Nee

Welke van de volgende beschrijft jouw feedback het best?






Jouw feedback

De versie van de browser die U gebruikt is niet optimaal voor deze website. De meeste functies zullen niet goed werken. De versie die u gebruikt wordt ook niet meer ondersteund door Microsoft en hierdoor loopt u security risico’s. Om de veiligheid en privacy van uw data te kunnen blijven garanderen, raden wij aan om zo snel mogelijk naar Internet Explorer 11 te upgraden of de laatste versie van een andere browser te gebruiken.