Op verzoek van de sociale partners wordt een uitbreiding van het paritair comité voor de transport (PC 140) voorgesteld.
De bevoegdheid zal uitgebreid worden met een nieuwe activiteit: alle ondernemingen die een activiteit uitoefenen, bestaande in de levering aan derden van diensten van begeleiding van uitzonderlijke voertuigen met het oog op de verkeersveiligheid.
Situering
Het begeleiden van uitzonderlijk vervoer viel vroeger onder de bevoegdheid van het paritair comité van de bewakingsdiensten (PC 317). Maar door een wijziging van de wet private en bijzondere veiligheid is deze activiteit uit het toepassingsgebied van PC 317 gevallen.
Hierdoor verhuisden de bedienden van deze bedrijven naar het paritair comité voor de internationale handel, het vervoer en de logistiek (PC 226) en de arbeiders naar het aanvullend paritair comité (PC 100).
Wat wijzigt er?
De sociale partners stellen nu voor om deze activiteit onder te brengen onder het paritair comité voor de vervoer en de logistiek. En meer bepaald onder de subsector van het goederenvervoer (PC 140.03).
Gevolgen
Momenteel verandert er dus nog niets. Dit voorstel moet nog in een koninklijk besluit gegoten worden.
Aangezien de uitbreiding van de bevoegdheid van een paritair comité een regering met volheid van bevoegdheid vereist, moeten we wachten tot na de verkiezingen. Op dit ogenblik hebben we immers enkel een regering in lopende zaken.
Wat betekent dit voor de werkgever?
Werkgevers zijn n.a.v. van de wet private en bijzondere veiligheid omgezet van PC 317 naar PC 100 en PC 226.
Vanaf de publicatie van het koninklijk besluit zullen ze voor hun arbeiders verhuizen naar PC 140.03. Voor de bedienden blijft PC 226 behouden.