De stemming over de mobiliteitsvergoeding volgens het cash for car-principe, voorzien in de Kamer voor donderdag 8 maart, werd voor minstens één week uitgesteld.
Inmiddels lijkt de regering versneld werk te willen maken van de invoering van een mobiliteitsbudget. De Nationale Arbeidsraad en de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven werkten hiervoor een gemeenschappelijk voorstel uit. Dat ligt nu samen met enkele andere belangrijke dossiers (zoals vervroegd pensioen voor zware beroepen) op tafel.
Het mobiliteitsbudget verschilt op meerdere punten van de mobiliteitsvergoeding. We geven u alvast enkele krachtlijnen van het voorstel mee.
Het mobiliteitsbudget is een budget - berekend op jaarbasis - dat de werkgever kan toekennen als alternatief voor de bedrijfswagen waarop een werknemer aanspraak kan maken.
Men vertrekt daarbij van de total cost of ownership - zeg maar de reële kost van de wagen - voor de werkgever.
Via het mobiliteitsbudget kan de werknemer zijn bedrijfswagen volledig inleveren, maar deze ook omruilen voor een milieuvriendelijker exemplaar en combineren met duurzame vervoermiddelen en-diensten.
Pas op het einde van het jaar ontvangt de werknemer het niet-bestede deel van het mobiliteitsbudget in cash.
Het mobiliteitsbudget bevat potentieel een grotere stimulans om duurzame mobiliteitskeuzes te maken, enerzijds door de eisen die men stelt qua besteding van het budget, anderzijds door de behandeling ervan op sociaal en fiscaal vlak.
Men moet het budget bij voorrang besteden aan meer duurzame vervoermiddelen en -diensten. Het deel besteed aan abonnementen openbaar vervoer of fiets, is vrijgesteld van RSZ en belastingen. Het niet-bestede deel wordt gunstiger behandeld dan brutoloon, op voorwaarde dat de werknemer een minimumbedrag van het budget gebruikt voor duurzame vervoersmodi.
Het mobiliteitsbudget is ook toegankelijk voor werknemers die geen bedrijfswagen hebben, maar er wel voor in aanmerking komen.
Bovendien evolueert het bedrag van het mobiliteitsbudget mee met de loopbaan van de werknemer. Promotie of demotie kunnen het budget dus beïnvloeden.
Het voorstel rond mobiliteitsbudget biedt zo een oplossing voor enkele pijnpunten van de mobiliteitsvergoeding (zie onze nieuwsbrief van 17 november 2017).
De doelstelling blijft hetzelfde: een systeem uitwerken dat aanleiding geeft tot minder files en beter is voor het milieu.
Opgelet!
Deze bespreking is gebaseerd op ontwerpteksten. Op dit ogenblik is het nog helemaal niet duidelijk hoe het mobiliteitsbudget er in een definitieve tekst zal uitzien en hoe dit zich zal verhouden tot de cash for car-regeling. Wij volgen dit van nabij op.