De ministerraad keurde gisteren, 21 oktober 2021, een ontwerp van koninklijk besluit goed dat gericht is op de digitalisering van de ecocheques. Vanaf 1 januari 2022 gebeurt de aflevering van ecocheques verplicht elektronisch.
Principe
Met ecocheques kunnen werknemers ecologisch verantwoorde producten en diensten aankopen. Het wettelijk kader ligt vervat in cao nr. 98. Of een werknemer ook effectief recht heeft op ecocheques hangt af van afspraken op sector- of ondernemingsvlak. Een cao of individuele overeenkomst legt het eigenlijke recht vast.
Momenteel kunnen ecocheques zowel op papier als elektronisch uitgereikt worden. Heel wat werkgevers kennen al elektronische ecocheques toe. De regering wil deze digitalisering verder doorzetten.
Ecocheques enkel nog elektronisch
Vanaf 1 januari 2022 gebeurt de uitreiking van ecocheques verplicht elektronisch. Daarmee komt er een einde aan de papieren ecocheques.
Papieren ecocheques die nog tot 31 december 2021 werden uitgereikt, blijven nog geldig tot 31 december 2023. Daarna verdwijnen zij definitief.
Opgelet!
Deze bespreking is gebaseerd op ontwerpteksten. De Raad Van State moet er zich nu over buigen. Wijzigingen zijn dus nog steeds mogelijk. De regeling zoals hier beschreven kan dus nog wijzigen. Deze bespreking geldt tevens onder voorbehoud van publicatie in het Belgisch Staatsblad.