Feedback
ella
Herinnering: advies Comité over jaarlijks actieplan vóór 1 november 2018
Losse berichten
Gepubliceerd op 28/09/2018

Elke werkgever is verantwoordelijk voor de planmatige aanpak en uitvoering van het preventieve welzijnsbeleid.
Hij gebruikt hiervoor het dynamisch risicobeheersingssysteem.

De resultaten van het dynamisch risicobeheersingssysteem worden opgenomen in een globaal vijfjaarlijks preventieplan (GPP) en een jaarlijks actieplan (JAP).

 

Het GPP legt de grote lijnen van het preventiebeleid vast voor een termijn van vijf jaar. Het JAP geeft jaarlijks een gedetailleerd verslag van de preventiemaatregelen die de onderneming dat jaar moet realiseren.

 

Het JAP is gebaseerd op het GPP en bevat de:

  • prioritaire doelstellingen van het welzijn op het werk voor het komende dienstjaar;
  • middelen en methodes om deze doelstellingen te bereiken;
  • opdrachten, verplichtingen en middelen van alle betrokkenen;
  • aanpassingen die moeten aangebracht worden aan het GPP door bv. gewijzigde omstandigheden.

 

De werkgever stelt het JAP op (samen met o.m. de interne preventiedienst) en legt dit voor aan het Comité voor preventie en bescherming op het werk. Dit ten laatste op de 1ste dag van de 2e maand voorafgaand aan het dienstjaar waarop het betrekking heeft. Het JAP mag pas uitgevoerd worden na het advies van het Comité.

 

Indien je dienstjaar samenvalt met het kalenderjaar moet het voorstel van JAP voor 2019 vóór 1 november 2018 ter advies voorgelegd worden aan het Comité.

 

 

Merk op: indien er geen CPBW is, moet de werkgever dit actieplan voorleggen aan de vakbondsafvaardiging. Indien er ook geen vakbondsafvaardiging is, moet de werkgever de werknemers zelf raadplegen.

Wat betekent dit voor de publieke sector?

Ook werkgevers uit de publieke sector moeten voldoen aan deze verplichting.
Merk op: alle bevoegdheden die in particuliere bedrijven opgedragen zijn aan de comités voor Preventie en Bescherming op het werk, worden bij de overheidsinstellingen die onder de wet syndicaal statuut vallen uitgeoefend door de bevoegde overlegcomités.

Bron:
Codex welzijn op het werk van 28/04/2017; Titel 2 Algemene beginselen betreffende het welzijnsbeleid, hoofdstuk II Het dynamisch risicobeheersingssysteem.

Oeps,

Onze excuses, er is iets fout gelopen.

Probeert u het later eens opnieuw.

Was deze informatie nuttig voor u?

Ja Nee

Welke van de volgende beschrijft jouw feedback het best?






Jouw feedback

De versie van de browser die U gebruikt is niet optimaal voor deze website. De meeste functies zullen niet goed werken. De versie die u gebruikt wordt ook niet meer ondersteund door Microsoft en hierdoor loopt u security risico’s. Om de veiligheid en privacy van uw data te kunnen blijven garanderen, raden wij aan om zo snel mogelijk naar Internet Explorer 11 te upgraden of de laatste versie van een andere browser te gebruiken.