Feedback
ella
Duitstalige Gemeenschap: start eigen doelgroepenbeleid vanaf 1 januari 2019 - nieuwe subsidies AktiF- en AktiF-PLUS
Uit het Belgisch Staatsblad van 10/07/2018
Gepubliceerd op 27/08/2018

De Regering van de Duitstalige Gemeenschap lanceert een nieuw doelgroepenbeleid vanaf 1 januari 2019.  

 

Nieuwe subsidies

Er komen nieuwe financiële stimulansen 'AktiF en AktiF-PLUS-subsidies' om opleiding en aanwerving te bevorderen en de werkgelegenheid veilig te stellen. 

 

Voor wie ?

De werkgever kan de subsidies aanvragen voor de aanwerving van niet-werkende werkzoekenden ingeschreven bij de Dienst voor arbeidsbemiddeling van de Duitstalige Gemeenschap (ADG) met officiële woonplaats in het Duitse taalgebied die de wettelijk pensioenleeftijd nog niet bereikt hebben.  Deze werkzoekenden moeten bovendien vallen onder één van de typen gerechtigden. 

 

Het is onbelangrijk waar de werkgever zelf gevestigd is.

 

Wat verdwijnt?

De nieuwe incentives vervangen  vanaf 1 januari 2019 de bestaande federale doelgroep- verminderingen voor langdurig werkzoekenden, jongeren en bij herstructurering, alsook de werkuitkeringen in het kader van het Activa-Plan en Activa-start. Er worden uitgebreide overgangsregels voorzien.

 

Doegroepvermindering ouderen

De geregionaliseerde doelgroepvermindering voor oudere werknemers wordt bijgeschaafd.

 

Doel

De Regering van de Duitstalige Gemeenschap wil de werkloosheid in het Duitse taalgebied tegengaan.   Mensen met problemen op de arbeidsmarkt wil men extra kansen geven op een volwaardige arbeidsovereenkomst. 

 

In werking

De nieuwe maatregelen treden in werking vanaf 1 januari 2019. 

Dit decreet vormt de basis en zal nog verder uitgevoerd worden via een besluit van de Duitstalige Gemeenschap. 

Het besluit zal een aantal begrippen definiëren, zal nadere regels en modaliteiten vaststellen en kan bijkomende voorwaarden en controlemiddelen bepalen.

Wat betekent dit voor de werkgever?

Er worden nieuwe financiële incentives 'AktiF en AktiF-PLUS' in het leven geroepen voor werkgevers die bepaalde werkzoekenden uit de Duitstalige Gemeenschap aanwerven vanaf 1 januari 2019.

Het gaat om min-25-jarigen, ouderen vanaf 50 jaar, langdurig werklozen en werknemers ontslagen naar aanleiding van een herstructurering. De dienst voor arbeidsbemiddeling (ADG) zal attesteren wie aan de voorwaarden voldoet.

 

De bestaande federale doelgroepverminderingen en werkuitkeringen voor deze doelgroepen verdwijnen, maar er worden overgangsregels voorzien.

 

Het decreet vraagt nog verdere uitvoering.

Hoe de subsidiëring praktisch zal verlopen is nog niet helemaal duidelijk.

Wat betekent dit voor de publieke sector?

De nieuwe maatregelen bevatten een specifiek luik van 'bijzondere subsidies' voor aanwerving en/of tewerkstelling van AktiF- of AktiF-PLUS-gerechtigden in het kader van projekten en overeenkomsten. 

 

De bijzondere subsidies kunnen toegekend worden aan:

  • instellingen van de Duitstalige Gemeenschap;

  • verenigingen zonder winstoogmerk en instellingen van openbaar nut gevestigd in het Duitse taalgebied voor zover deze instellingen de bevoegdheden van de Duitstalige Gemeenschap uitoefenen uitgezonderd ziekenhuizen;

  • bepaalde plaatselijke overheidsinstanties.

 

De regering bepaalt wat projectgebonden betrekkingen zijn en legt nadere regels en voorwaarden vast voor deze bijzondere subsidies.

 

De bijzondere subsidies zijn een apart verhaal met eigen regels en modaliteiten. 

Ook hier is nog verdere uitvoering noodzakelijk. 

 

We behandelen de bijzondere subsidies niet in detail gezien de beperkte doelgroep.

Bron:
Decreet van 28 mei 2018 betreffende de AktiF- en AktiF PLUS-maatregel ter bevordering van de werkgelegenheid, B.S. 10 juli 2018, bl. 55235.

Juridische inhoud

1. AktiF en AktiF-PLUS-subsidies: voor wie?

AktiF of AktiF-PLUS-subsidies zijn mogelijk bij aanwerving van:

 

  • niet-werkende werkzoekenden ingeschreven bij de Dienst voor arbeidsbemiddeling van de Duitstalige Gemeenschap (ADG);

 

  • met officiële woonplaats in het Duitse taalgebied;  Het is onbelangrijk waar in België de werkgever gevestigd is.

 

  • die niet meer leerplichtig zijn;

 

  • en de wettelijk pensioenleeftijd niet bereikt hebben;

 

  • en behoren tot één van de typen AftiF of AktiF-PLUS.

 

Typen AktiF-gerechtigden

 

  • jonge werkzoekenden, hoogstens 25 jaar, maximum diploma hoger secundair onderwijs) én minstens 6 maanden ingeschreven bij ADG;

 

  • jonge werkzoekenden, hoogstens 25 jaar én geen diploma hoger secundair onderwijs);

 

  • oudere werkzoekenden, minstens 50 jaar die de laatste betrekking onvrijwillig verloren  is; Dit zal nog verder gedefinieerd worden.

 

  • langdurig werkzoekendenminstens 2 maanden ingeschreven bij ADG;

 

  • slachtoffers van herstructurering (ontslag in het kader van herstructurering, faillissement, sluiting of vereffening).

 

AktiF-PLUS-gerechtigden

 

Werkzoekenden die minstens twee van volgende belemmeringen ondervinden bij het vinden van werk:

  • een verminderde arbeidsgeschiktheid; Dit wordt later gedefinieerd.

 

  • minstens 24 maanden ingeschreven als niet-werkend werkzoekende bij ADG;

 

  • geen getuigschrift hoger secundair onderwijs hebben of geen eindeleertijdgetuigschrift of gelijkwaardig getuigschrift van een andere deelentiteit of andere Staat;

 

  • geen taalniveau B1, noch in Duits noch in Frans volgens het Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Moderne Talen.

 

Uitsluitingen 

De AktiF en AktiF-PLUS subsidies zijn niet van toepassing op arbeidsovereenkomsten voor uitzendarbeid of tewerkstellingen vrij van onderwerping aan sociale zekerheid voor werknemers.

2. Algemene versus bijzondere subsidies

De AktiF- en AktiF-PLUS-maatregel kunnen aanleiding geven tot twee soorten subsidies: algemene en bijzondere subsidies.

 

De algemene subsidies kan elke werkgever natuurlijke persoon of rechtspersoon ontvangen als hij een gerechtigde aanwerft en tewerkstelt. 

 

De bijzondere subsidies worden toegekend in het kader van projekten of overeenkomsten.

 

De bijzondere subsidies worden toegekend voor aanwerving en/of tewerkstelling van AktiF- of AktiF-PLUS-gerechtigden in het kader van projekten of overeenkomstenbij:

  • bepaalde plaatselijke overheidsinstanties of instellingen van de Duitstalige Gemeenschap,

  • verenigingen zonder winstoogmerk en instellingen van openbaar nut gevestigd in het Duitse taalgebied voor zover deze instellingen de bevoegdheden van de Duitstalige Gemeenschap uitoefenen, maar met uitzondering van ziekenhuizen. 

 

De regering bepaalt wat projectgebonden betrekkingen zijn en legt nadere regels en voorwaarden vast voor deze bijzondere subsidies.

 

De bijzondere subsidies kennen eigen regels en modaliteiten. 

Ook hier is nog verdere uitvoering noodzakelijk.

 

We behandelen de bijzondere subsidies niet in detail gezien de beperkte doelgroep.

3. Hoeveel bedragen de algemene subsidies?

De algemene subsidies kan elke werkgever natuurlijke persoon of rechtspersoon ontvangen als hij een gerechtigde aanwerft en tewerkstelt met een schriftelijke arbeidsovereenkomst. 

 

ActiF-subsidie

De algemene ActiF-subsidie duurt 2 jaar, is niet verlengbaar en bedraagt:

  • de eerste 12 maanden: 500 euro /maand;

  • vanaf de 13e volledige maand volgend op de maand van indienst: 300 euro/maand.

 

Dit betekent in totaliteit maximum 9.600 euro voor een voltijdse tewerkstelling gedurende twee jaar.

 

AktiF-PLUS-subsidie

De algemene AktiF-PLUS-subsidie duurt 3 jaar, is niet verlengbaar en bedraagt:

  • de eerste 12 maanden: 1.000 euro /maand;

  • vanaf de 13e volledige maand volgend op de maand van indienst: 600 euro/maand;

  • vanaf de 25e volledige maand volgend op de maand van indienst: 300 euro/maand.

 

Dit betekent in totaliteit maximum 22.800 euro voor een voltijdse tewerkstelling gedurende drie jaar.

 

Let op!

De subsidiebedragen zijn maximumbedragen per maand.

 

De werkelijk betaalde subsidies staan in verhouding tot de werkelijk en gelijkgestelde arbeidsdagen van de werknemer in de betrokken maand naargelang de toe te passen arbeidstijdregeling. De afwezigheidsdagen waarvoor de werkgever een loon betaalt zijn gelijkgesteld.

 

Bij een deeltijdse tewerkstelling verminderen de subsidies in functie van de arbeidsduur ten opzichte van een voltijder.

 

Interessant!

De subsidies zijn groter voor de werkgever als de aanwerving gebeurt in aansluiting op een door de Regering vastgestelde opleidingsmaatregel die de gerechtigde tot het einde doorlopen heeft bij de betrokken werkgever. 

 

Aktif-subsidie:

500 euro/maand gedurende volledige 2 jaar;

Dit betekent in totaal 12.000 eurovoor een voltijdse tewerkstelling over 2 jaar.

 

AktiF-PLUS:

1.000 euro/maand tijdens eerste 2 jaar;

600 euro/maand tijdens 3e jaar.

Dit betekent in totaal 31.200 eurovoor een voltijdse tewerkstelling gedurende 3 jaar.

4. Praktische zaken

Attestering door ADG

De dienst voor arbeidsbemiddeling zal in de regel een attest afleveren waaruit blijkt dat de niet-werkend werkzoekende voldoet aan de subsidiëringsvoorwaarden.

 

In bepaalde omstandigheden (na maatregelen van socio-professionele integratie of opleidingsmaatregelen) is geen nieuw attest vereist.

 

Aanvraag

De werkgever zal de subsidies bij de Regering van de Duitstalige Gemeenschap kunnen aanvragen aan de hand van minimaal volgende gegevens:

  • identificatiegegevens werkgever en ActiF- of ActiF-PLUS-gerechtigde;

  • het attest dat aantoont dat de voorwaarden voldaan zijn.

Er kunnen nog meer elementen bepaald worden.

De aanvraag- en beslissingsprocedure moet nog vastgelegd worden.

Meer informatie is nog niet bekend.

 

Betaling subsidie

De Regering betaalt de ActiF- en AktiF-PLUS-subsidies maandelijks vanaf de indiensttreding in de vorm van een terugvorderbaar voorschot

 

'In dienst' betekent dat de gerechtigde werkelijk in dienst genomen wordt met een schriftelijke arbeidsovereenkomst en een Dimona-aangifte is gebeurd.

 

Het gaat om een vorm van subsidiëring buiten de loonlijn.  Het gaat niet om een doelgroepvermindering, maar evenmin om een tussenkomst in het nettoloon dat de werkgever betaalt. De werkgever betaalt eerst en vordert nadien terug.

 

Het is nog onduidelijk hoe dit praktisch zal verlopen.

5. Cumulatieregels

ActiF- en AktiF-PLUS-subsidies kunnen op geen enkele manier met elkaar gecumuleerd worden in het kader van eenzelfde arbeidsovereenkomst. 

 

Overstap tussen algemene naar bijzondere subsidies of omgekeerd is niet mogelijk. 

 

ActiF- en AktiF-PLUS-subsidies kunnen niet gecumuleerd worden met toelagen in het kader van artikel 60, §7 van de OCMW-wet of met dienstencheques.

 

De subsidies, verminderingen of uitkeringen toegekend in het kader van de overgangsregelingen kunnen niet gecumuleerd worden met AktiF- of AktiF-PLUS-subsidies.

6. Anti-misbruikregels

De werkgever ontvangt geen subsidies voor aanwerving van een AktiF- of AktiF-PLUS-gerechtigde die in het jaar vóór de tewerkstelling bij dezelfde werkgever of bij een verbonden instellling tewerkgesteld was, tenzij in het kader van een tewerkstellingsmaatregel.

 

De Regering kan bepalen wat onder tewerkstellingsmaatregel moet worden verstaan

6. Doelgroepvermindering oudere werknemers

De doelgroepvermindering voor oudere werknemers wordt vanaf 1 januari 2019 bijgeschaafd op volgende punten: 

 

  • de vermindering wordt pas toegekend vanaf 55 jaar in plaats van vanaf 54 jaar;

  • de vermindering eindigt het kwartaal volgend op het kwartaal waarin de werknemer de pensioenleeftijd bereikt.

 

Nu is er geen einde bepaald en kan de werkgever de vermindering genieten zolang hij de oudere tewerkstelt. 

 

DGV ouderen

vanaf 1 januari 2018

DGV ouderen

vanaf 1 januari 2019

54 - 57 jaar40055 - 57 jaar400
58 - 61 jaar1.00058 - 61 jaar1.000
62 - 64 jaar1.50062 - 65 jaar1.500
65 jaar - …800na wettelijke pensioenleeftijd /

 

De andere voorwaarden blijven ongewijzigd.

  • Enkel werknemers uit categorie 1 voor de structurele vermindering komen in aanmerking voor de vermindering ouderen.

  • Elk kwartaal wordt nagegaan of het refertekwartaalloon van de oudere lager ligt dan het loonplafond vastgelegd op 13.942,47 euro/kwartaal.

  • De verminderingsbedragen zijn maxima.  Ingeval van onvolledige kwartaalprestaties zal de vermindering geprorateerd worden. Er speelt ook een minimumprestatiegrens voor werknemers die contractueel minder dan halftijds werken.

  • De doelgroepvermindering mag enkel toegepast worden als de oudere werknemer in het betrokken kwartaal ook effectieve arbeidsprestaties levert, behalve ingeval van wettelijke schorsingen of vrijstelling van prestaties tijdens een periode van opzegging.

 

Overgangsregel

Om de overstap van 54 naar 55 jaar soepel te laten verlopen wordt een specifieke overgangsregel in het leven geroepen.

 

De werknemer die op 31 december 2018 recht kan openen op de huidige doelgroepvermindering ouderen, en dus met andere woorden de leeftijd van 54 jaar bereikt op de laatste dag van het kwartaal, komt in aanmerking komen voor een vermindering van 300 euro/kwartaal (G3) tot het eind van het kwartaal voorafgaand aan het kwartaal waarin hij 55 jaar wordt. 

Vanaf dan komt de werknemer immers in aanmerking voor de aangepaste doelgroepvermindering ouderen, dus het forfait van 400 euro/kwartaal vanaf 55 jaar.

7. Opgeheven maatregelen

Vanaf 1 januari 2019 verdwijnen volgende maatregelen voor de Duitstalige Gemeenschap:

 

  • stelsel van gesco's bij sommige openbare besturen en ermee gelijkgestelde werkgevers vzw's met een sociaal, humanitair of cultureel doel  (programmawet van 30 december 1988); Er zijn wel een reeks overgangsmaatregelen voorzien voor werknemers aangeworven vóór 1 januari 2019.

 

  • federale doelgroepvermindering en tussenkomsten in het nettoloon voor langdurig werkzoekenden (Activaplan);

 

De doelgroepvermindering voor doorstromers en Activa voor stadswachten bij lokale overheden zijn sinds 1 januari 2018 reeds opgeheven voor de Duitstalige Gemeenschap.

De doelgroepvermindering SINE voor zeer moeilijk te plaatsen werklozen blijft voorlopig bestaan.  Het decreet kondigt wel de mogelijkheid aan dat de Regering de werkuitkeringen en vermindering van sociale zekerheidsbijdragen zou beperken of opheffen. 

 

  • federale doelroepverminderingen jongeren;het gaat om de vermindering voor (erg) laaggeschoolde en middengeschoolde jongeren en leerlingen;

 

  • federale doelgroepvermindering herstructurering voor werknemers onslagen in het kader van herstructurering, faillissement, sluiting of vereffening en de doelgroepvermindering voor opleiders of begeleiders;

 

  • werkuitkering van 350 euro/maand in het kader van Activa-start;

 

Er zijn weliswaar een aantal overgangsregels voorzien zodat reeds lopende rechten verder uitgeput kunnen worden. 

 

Vanaf 1 april 2020 verdwijnt het programma ter bevordering van tewerkstelling van ouderen van minimum 50 jaar in de private sector in de Duitstalige Gemeenschap (maximum toelage van 8.000 euro/jaar per oudere werknemer).

8. Overgangsregels

Doelgroepverminderingen

Voor werknemers in dienst getreden vóór 1 januari 2019 blijft de werkgever de federale doelgroepverminderingen in het kader van het Activa-Plan, voor jongeren en in het kader van herstructurering verder ontvangen zoals de reglementering voorziet op 31 december 2018.

 

Tussenkomsten in nettoloon

De werknemers in dienst getreden vóór 1 januari 2019 blijven ook verder de werkuitkeringen ontvangen in het kader van het Activa-plan en Activa-start zoals van kracht op 31 december 2018. De Regering legt verdere regels vast.

 

Dezelfde regel is ook van toepassing ingeval van financiële tussenkomst in het loon vanwege een OCMW of tussenkomst in het loon van een rechthebbende op financiële maatschappelijke hulp die worden aangeworven in het kader van het Activaplan.

 

Verhuis woonplaats naar Duitse taalgebied

Een werknemer die in een ander gewest een werkuitkering ontvangt ingevolge een maatregel die voor de Duitse Gemeenschap wordt opgeheven vanaf 1 januari 2019 door dit decreet en verhuist naar het Duitse taalgebied, blijft de activering ontvangen zoals van kracht op 31 december 2018.

 

Overplaatsing naar vestigingseenheid in Duitse taalgebied

Een werknemer die in een ander gewest een vermindering van sociale zekerheidsbijdragen ontvangt ingevolge een maatregel die na zijn indiensttreding of door dit decreet wordt opgeheven en die naar een vestigingseenheid in het Duitse taalgebied wordt overgeplaatst, blijft de vermindering verder ontvangen zoals van toepassing op 31 december 2018.

Dezelfde regel is van toepassing voor werkgevers zonder vestiging in België, voor een werknemer die hoofdzakelijk op het Duitse taalgebied tewerkgesteld wordt.

Oeps,

Onze excuses, er is iets fout gelopen.

Probeert u het later eens opnieuw.

Was deze informatie nuttig voor u?

Ja Nee

Welke van de volgende beschrijft jouw feedback het best?






Jouw feedback

De versie van de browser die U gebruikt is niet optimaal voor deze website. De meeste functies zullen niet goed werken. De versie die u gebruikt wordt ook niet meer ondersteund door Microsoft en hierdoor loopt u security risico’s. Om de veiligheid en privacy van uw data te kunnen blijven garanderen, raden wij aan om zo snel mogelijk naar Internet Explorer 11 te upgraden of de laatste versie van een andere browser te gebruiken.