Feedback
ella
Brussels Hoofdstedelijk Gewest: aanpassing doelgroepvermindering ouderen vanaf 1 oktober 2016
Uit het Belgisch Staatsblad van 23/09/2016
Gepubliceerd op 27/09/2016

Eigen doelgroepenbeleid in Brussels Gewest

 

De Regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest maakt gebruik van haar bevoegdheid om een eigen doelgroepenbeleid te voeren.

Een eerste concrete stap wordt gezet met enkele kleine wijzigingen aan de doelgroepvermindering voor oudere werknemers. 

 

Doelgroepvermindering ouderen aangepast

 

De doelgroepvermindering voor oudere werknemers wordt vanaf 1 oktober 2016 voor de werkgever gevestigd in het Brussel Hoofdstedelijk Gewest beperkt op drie punten

 

  • pas toekenning  van de vermindering vanaf 55 jaar (in plaats van vanaf 54 jaar);
  • slechts toekenning tot maximum 64 jaar op de laatste dag van het kwartaal (de federale vermindering loopt door na 65 jaar);
  • enkel toekenning voor werknemers met een refertekwartaalloon tot 12.000 EUR/kwartaal (federale vermindering hanteert een maximum loongrens van 13.669,09 EUR/kw sinds 1 juli 2016).

 

De andere voorwaarden blijven ongewijzigd van toepassing.

 

Vergelijking

Bij wijze van vergelijking vermeldt de tabel ook de patronale verminderingsbedragen voor tewerkstelling van oudere werknemers volgens de bestaande (federale) reglementering (die vanaf 1 oktober 2016 niet langer van toepassing is voor vestigingen in het Brussels Gewest).

 

Fase 2

Er wordt een tweede aanpassing van de doelgroepvermindering ouderen gepland in het Brussels Gewest. De exacte startdatum (ten vroegste 2017) voor die tweede fase en de concrete modaliteiten zijn nog niet bekend. 

 

Wat betekent dit voor de publieke sector?

De meeste statutaire en contractuele personeelsleden van de openbare sector vallen niet onder alle socialezekerheidsregelingen en komen dus niet in aanmerking voor de vermindering ouderen.

 

Gevolg werkgevers

Deze vermindering wordt in principe automatisch toegepast in de loonberekening voor ouderen die aan de voorwaarden voldoen en tewerkgesteld worden in het Brussels Gewest vanaf 1 oktober 2016, tenzij voor de oudere werknemer een andere (voordeligere)doelgroepvermindering toegepast wordt in het betrokken kwartaal.

Bron:
Besluit van 23 juni 2016 van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot wijziging van het koninklijk besluit van 16 mei 2003 tot uitvoering van het Hoofdstuk 7 van Titel IV van de programmawet van 24 december 2002 (I), betreffende de harmonisering en vereenvoudiging van de regelingen inzake verminderingen van de sociale zekerheidsbijdragen, bl. 64547.

Context

Eind oktober 2015 hebben de Brusselse sociale partners hun aanbevelingen voor een doeltreffend doelgroepenbeleid overgemaakt aan de regering. 

Een geleidelijke heroriëntering blijkt aangewezen met voorrang voor:

  • jongeren,
  • langdurig werklozen en
  • laaggeschoolden.

 

De herziening van de bestaande RSZ-verminderingen en activeringsmaatregelen wordt gekoppeld aan maatregelen inzake beroepsopleiding en begeleiding naar werk voor de jongere en de onderneming. Het inschakelingscontract voor werkzoekende jongeren beneden 25 jaar zonder voldoende werkervaring in de openbare en social-profitsector vanaf 1 juli 2016, zal wellicht uitgebreid worden in een tweede fase tot de privésector en naar jongeren onder de 30 jaar.

 

Wegens een zorgwekkende toename de laatste jaren van oudere werklozen in Brussel zal het Brussels Gewest ook de groep oudere werknemers verder gericht ondersteunen. In 2 fasen zal de bestaande federale vermindering voor ouderen herwerkt worden.

 

fase 1(uitgevoerd ondertussen!)

  • beperking bestaande RSZ-vermindering tot de wettelijke pensioenleeftijd;

  • vermindering van het refertekwartaalloon tot max. 12.000 euro/kwartaal (loongrens bedraagt sinds 1 juli 2016: 13.669,09 euro/kw)

 

fase 2 (bedragen nog te bepalen)

  • degressieve premie over 3 jaar bij aanwerving werkzoekende tussen 55 tot 58 jaar (minimum 12 maanden niet-werkend werkzoekend);

  • enige forfaitaire RSZ-vermindering voor behoud oudere werknemers van 55 tot 64 jaar met laag loon.

 

Omwille van de interacties met de andere Gewesten is interregionaal overleg belangrijk voor Brussel. Dit zou idealiter moeten leiden tot samenwerkingsakkoorden, eventueel een systeem van compensatie tussen de gewesten. 

 

Een kaderordonnantie wordt voorbereid die de basis legt voor de aanpassingen die nodig zijn in de Brusselse context. 

De overstap naar het nieuwe kader zal wellicht in 2017 gebeuren via een besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering of ordonnantie ad hoc. 

 

Zie de gezamenlijke brochure rond doelgroepkortingen opgesteld door VBO, VOKA, UWE en BECI voor verdere toelichting.

Juridische inhoud

1. Doelgroepvermindering oudere werknemers in het Brussels Gewest vanaf 1 oktober 2016

Beperkingen vanaf 1 oktober 2016

 

De doelgroepvermindering voor oudere werknemers wordt vanaf 1 oktober 2016  voor de werkgever gevestigd in het Brussel Hoofdstedelijk Gewest beperkt op drie punten

 

  • pas toekenning  van de vermindering vanaf 55 jaar (in plaats van vanaf 54 jaar);
  • slechts toekenning tot maximum 64 jaar op de laatste dag van het kwartaal (de federale vermindering loopt door na 65 jaar);
  • enkel toekenning voor werknemers met een refertekwartaalloon tot 12.000 EUR/kwartaal (federale vermindering hanteert een maximum loongrens van 13.669,09 EUR/kw sinds 1 juli 2016).

 

Verminderingsforfaits oudere werknemers in het Brussels Gewest

 

Leeftijd

op laatste dag  aangiftekwartaal

Brussels Gewest

Vermindering per kwartaal vanaf 1/10/2016

Federale vermindering

ouderen

54 -400
55 - 57 400400
58 - 6110001000
62 - 6415001500
 65 jaar en ouder-800

 

 

De andere voorwaarden blijven ongewijzigd van toepassing:

 

  • Enkel voor oudere werknemers van categorie 1 voor de structurele lastenvermindering die onderworpen zijn aan alle takken van de SZ, kan een doelgroepvermindering oudere werknemers toegepast worden. De social-profitsectoren (categorie 2 en 3 voor de structurele lastenvermindering) blijven uitgesloten.
  • De (maximale) verminderingsbedragen per kwartaal blijven ongewijzigd. Voor deeltijders en voltijders met onvolledige kwartaalprestaties kan de vermindering geprorateerd worden.
  • De algemene berekeningsregels voor doelgroepverminderingen en structurele vermindering blijven van toepassing o.a.. minimumprestatiegrens en cumulregels.

 

Oeps,

Onze excuses, er is iets fout gelopen.

Probeert u het later eens opnieuw.

Was deze informatie nuttig voor u?

Ja Nee

Welke van de volgende beschrijft jouw feedback het best?






Jouw feedback

De versie van de browser die U gebruikt is niet optimaal voor deze website. De meeste functies zullen niet goed werken. De versie die u gebruikt wordt ook niet meer ondersteund door Microsoft en hierdoor loopt u security risico’s. Om de veiligheid en privacy van uw data te kunnen blijven garanderen, raden wij aan om zo snel mogelijk naar Internet Explorer 11 te upgraden of de laatste versie van een andere browser te gebruiken.