Zoals al eerder aangekondigd, doet de single permit begin 2019 haar intrede in België. Zowel de drie Gewesten als de Dienst Vreemdelingenzaken kondigden de lancering op hun website aan. De laatste wetteksten daarover verschenen deze week in het Staatsblad. De cirkel is dus nu rond.
Werkgevers moeten voortaan een nieuwe gecombineerde procedure volgen, indien ze een buitenlandse werknemer in België willen tewerkstellen voor een periode langer dan 90 dagen. Ze moeten ook nieuwe aanvraagformulieren gebruiken en zelfs meer documenten bij hun aanvraagdossier bijvoegen.
De nieuwe procedure leidt dan tot afgifte van een single permit, een elektronische 'A-kaart', die ook een toelating tot arbeid bevat. Dit document bestond al. Er wordt alleen een vermelding op het document toegevoegd dat de werknemer beperkt mag werken.
Een nieuwe wet en Koninlijk Besluit:
- lijsten documenten op die bij de aanvraag van de single permit moeten meegegeven worden;
- beschrijven hoe de procedure verloopt tot de afgifte van de single permit en;
- zeggen ook wat de werkgever moet doen om de single permit te verlengen.
Juridische inhoud
1. Lancering begin 2019
Zoals al eerder aangekondigd, doet de single permit begin 2019 haar intrede in België. Zowel de drie Gewesten als de Dienst Vreemdelingenzaken kondigden de lancering op hun website aan. De laatste wetteksten daarover verschenen deze week in het Staatsblad. De cirkel is dus nu rond.
Werkgevers moeten voortaan een nieuwe gecombineerde procedure volgen, indien ze een buitenlandse werknemer in België willen tewerkstellen voor een periode langer dan 90 dagen. Ze moeten ook nieuwe aanvraagformulieren gebruiken en zelfs meer documenten bij hun aanvraagdossier bijvoegen.
De nieuwe procedure leidt dan tot afgifte van een single permit, een elektronische 'A-kaart', die ook een toelating tot arbeid bevat. Dit document bestond al. Er wordt alleen een vermelding op het document toegevoegd dat de werknemer beperkt mag werken.
2. Documenten bij aanvraagdossier
Bij de aanvraag van de single permit moet de werkgever een paar documenten meegeven die door de verblijfswetgeving voorgeschreven zijn. Hieronder de lijst:
een kopie van het geldig paspoort van de werknemer of een daarmee gelijkgestelde reistitel;
het bewijs dat de werknemer over voldoende bestaansmiddelen beschikt. Hij kan bijvoorbeeld een jobaanbod, een arbeidsovereenkomst of een detacheringsovereenkomst voorleggen. De werkgever moet ook de duur van tewerkstelling meegeven en, zo nodig, zijn BTW-nummer;
het betalingsbewijs van de retributie (350 EUR). Sinds 2015 moeten buitenlanders immers administratieve kosten betalen indien ze in België willen verblijven, ook om te komen werken;
een uittreksel uit het strafregister dat attesteert dat de werknemer niet veroordeeld is geweest voor misdaden of wanbedrijven van gemeen recht;
een medisch attest;
het bewijs dat de werknemer beschikt over een ziektekostenverzekering die alle risico's in België voor hemzelf en zijn familieleden dekt.
3. Hoe verloopt de procedure?
Wanneer de Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ) en de regionale migratiedienst positief beslissen dat de buitenlander in België mag verblijven en werken, bezorgt DVZ een voorlopig document (bijlage 46) aan de werknemer. De werkgever wordt tegelijkertijd op de hoogte gebracht. DVZ stuurt ook een kopie van bijlage 46 naar de gemeente waar de werknemer verblijft (indien hij al in België is) of naar de Belgische diplomatieke of consulaire post van de verblijfplaats van de werknemer in het buitenland.
De buitenlander moet zich dan wenden tot de buitenlandse post om een visum D te verkrijgen. De nationale vermelding B34 (Permis unique / Gecombineerde vergunning) wordt op het visum aangebracht. Indien de buitenlander al in België is, mag hij zich dan uiteraard onmiddellijk tot zijn gemeente wenden.
Na zijn aankomst in België moet hij zich binnen de 8 werkdagen bij zijn gemeente melden, zich laten inschrijven in het vreemdelingenregister en de aangifte van een gecombineerde vergunning aanvragen. In afwachting van de woonstcontrole en de afgifte van de single permit, overhandigt de gemeente aan de buitenlander een document dat bewijst dat hij zich heeft aangemeld (bijlage 49). Dit document dekt voorlopig het verblijf van de betrokkene en met dit document mag hij ook al beginnen werken.
Indien de uitslag van de woonstcontrole positief is, geeft de gemeente dan de single permit aan de werknemer. Het gaat dus om een elektronische A-kaart, met een vermeldiging over de toegang tot de arbeidsmarkt.
4. Verlenging twee maanden vooraf aanvragen
De werkgever moet de verlenging van de single permit aanvragen twee maanden vóór het verstrijken van de A-kaart. Indien de verlenging niet op tijd komt, krijgt de werknemer opnieuw een bijlage 49 die voorlopig zijn verblijf dekt. Met dit document mag hij echter niet meer werken.
5. Nog drie maanden langer in België mogen verblijven
Indien de toelating tot arbeid van een werknemer afgelopen is, mag hij nog drie maanden in België verblijven om naar een andere job te zoeken. Voor die 90 dagen krijgt de werknemer een bijlage 51 die alleen zijn verblijf in België dekt.