Feedback
ella
Nieuwe meetmethode voor CO2-uitstoot: voorlopig geen gevolgen voor de werkgever.
Losse berichten
Gepubliceerd op 14/06/2018
Reeds in eerdere berichten brachten wij u op de hoogte dat voor elke nieuwe wagen vanaf 1 september 2018 de CO2-uitstoot zal worden bepaald op basis van de nieuwe WLTP-methode. 

 

Even ter herinnering:

De nieuwe WLTP-methode (WLTP staat voor Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) vervangt de oude NEDC-methode (NEDC staat voor New European Driving Cycle). Beide methoden wordt gebruikt om de CO2-uitstoot van een wagen te bepalen. De oude methode bleek niet steeds de accurate waarde van uitstoot weer te geven. Dit is dan ook de reden waarom de Europese Commissie een vernieuwde methode voor de vaststelling van de CO2-uitstoot oplegt aan de autofabrikanten. Tot 31 december 2021 moeten autoconstructeurs voor wagens waarvan de CO2-uitstoot bepaald werd volgens de WLTP-methode ook de theoretische of gecorreleerde NEDC-waarde berekenen en vermelden op officiële documenten. 

 

Gevolg van de nieuwe meetmethode:

Voor eenzelfde wagen ligt de CO2-uitstoot hoger wanneer die wordt bepaald volgens de WLTP-methode dan wel de NEDC-methode. Gemiddeld zal er zelfs voor eenzelfde wagen een verhoging zijn van 20%.

 

Gevolgen van een hogere CO2-uitstoot:

In België heeft de CO2-waarde invloed op de volgende belastingen: 
  • in Vlaanderen: de BIV-aankoopbelasting en de jaarlijkse verkeersbelasting; 
  • in Wallonië: de Ecomalus (vanaf 146 g/km CO2); 
  • op federaal niveau: 
    • het voordeel alle aard op bedrijfswagens met privégebruik van werknemers en zelfstandigen; 
    • de fiscale aftrekbaarheid van autokosten voor zelfstandigen en bedrijven;
    • de solidariteitsbijdrage in de sociale zekerheid voor werkgevers. 
Maar ook op ondernemingsvlak kan de car policy beperkingen opleggen met betrekking tot de CO2-uitstoot van bedrijfswagens.

 

Europa heeft in zijn aanbevelingen al aangegeven dat het gebruik van de nieuwe methode om de CO2-uitstoot te bepalen van wagens geen belastingverhogend effect mag hebben. Ook de bevoegde ministers hebben dit al bevestigd. 

 

Uit de wandelgangen en een persbericht van Febiac vernemen wij dat de belastingen tot 31/12/2020 zullen berekend worden op de CO2-uitstoot berekend volgens de NEDC-methode of op basis van de theoretische NEDC waarde, als de CO2-uitstoot berekend werd op basis van de WLTP-methode.

Wat betekent dit voor de werkgever?

We wachten op een officiële uitspraak vanwege FOD Financiën, dus voorlopig dient u als werkgever geen verdere stappen te ondernemen.

 

Wij raden u aan om uw car policy kritisch te lezen en eventueel aan te passen.

 

Wij volgen de ontwikkelingen verder op de voet en houden u op de hoogte.

Bron:
Persbericht Febiac d.d. 8 juni 2018

Oeps,

Onze excuses, er is iets fout gelopen.

Probeert u het later eens opnieuw.

Was deze informatie nuttig voor u?

Ja Nee

Welke van de volgende beschrijft jouw feedback het best?






Jouw feedback

De versie van de browser die U gebruikt is niet optimaal voor deze website. De meeste functies zullen niet goed werken. De versie die u gebruikt wordt ook niet meer ondersteund door Microsoft en hierdoor loopt u security risico’s. Om de veiligheid en privacy van uw data te kunnen blijven garanderen, raden wij aan om zo snel mogelijk naar Internet Explorer 11 te upgraden of de laatste versie van een andere browser te gebruiken.