Feedback
ella
Startersjobs voor jongeren
Uit de wandelgangen van de overheid 19/10/2017
Gepubliceerd op 22/11/2017

Situering

De regering wil de tewerkstellingsgraad van jongeren zonder werkervaring verbeteren door ‘startersjobs voor jongeren’ in te voeren.

 

De krachtlijnen van deze maatregel zijn:

  • tijdelijke verlaging van het brutominimumloon: loonkost verlagen voor de werkgever.
  • forfaitaire netto-toeslag voor de jongere: geen verlies van nettoloon voor de jongere.

 

vanaf 1 juli 2018

 

Voorwaarden

Om van een startersjob te spreken, moet onder andere worden voldaan aan volgende voorwaarden:

  • het moet gaan om een jongere van 18 tot en met 20 jaar zonder werkervaring;
  • men moet een arbeidsovereenkomst startersjob afsluiten;
  • het kan enkel als de jongere normaal gezien het sectoraal minimumloon of het GGMMI zou ontvangen.

Belangrijk gevolg: als de jongere normaal gezien een hoger loon zou ontvangen valt dit NIET onder de regeling van startersjobs.

 

Tijdelijke verlaging van het brutominimumloon

De werkgever mag het loon van de jongere tijdelijk verlagen door het toepassen van een verminderingspercentage.

Dit percentage is degressief, afhankelijk van de leeftijd van de jongere op het einde van de maand.

 

De vermindering van het brutoloon is:

  •  - 6 % tot 20 jaar
  •  -12 % tot 19 jaar
  •  -18 % tot 18 jaar

 

Forfaitaire netto-toeslag voor de jongere

De jongere mag géén netto-loonverlies lijden door de tijdelijke vermindering van het brutoloon.

 

Als compensatie krijgt de jongere een forfaitaire netto-toeslag van de werkgever:

  • forfaitair: het bedrag van de toeslag wordt forfaitair vastgelegd in tabellen en is afhankelijk van de hoogte van het minimumloon;
  • netto-toeslag: vrij van RSZ en bedrijfsvoorheffing;
  • fiscale compensatie voor de werkgever: de werkgever betaalt en recupereert deze netto-toeslag via de bedrijfsvoorheffing.


Opgelet!

Deze bespreking is gebaseerd op ontwerpteksten. Amendementen zijn dus nog steeds mogelijk waardoor de regeling zoals hier beschreven nog kan wijzigen. Deze bespreking geldt tevens onder voorbehoud van publicatie in het Belgisch Staatsblad.

Wat betekent dit voor de werkgever?

U zal jongeren kunnen aanwerven in een voordelig statuut, zonder dat de jongeren netto-loonverlies lijden: een win-win situatie.

 

Belangrijke voorwaarde is dat u enkel de minimumlonen uitbetaalt.

 

De overheid hoopt op een 1.000-tal bijkomende banen.

 

Er zijn echter nog vele vragen.

Praktisch onder andere vragen over de hoogte van de netto-premie, het bepalen van de werkervaring en de gevolgen van schorsingen zoals ziekte of vakantie op dit statuut.

Er is ook nog geen volledige duidelijkheid wat betreft het opbouwen van sociale rechten.

 

We volgen deze vragen verder op en houden u op de hoogte.

Bron:
Voorontwerp van wet houdende diverse bepalingen inzake werk

Juridische inhoud

1. Startersjobs voor jongeren: algemeen

De werkloosheid onder de jongeren is weliswaar dalend, maar is nog steeds op een veel te hoog peil. Zeker voor jongeren zonder diploma van het hoger onderwijs, die zich dus aanbieden op de arbeidsmarkt op een leeftijd tussen 18 en 20 jaar, moet het jobaanbod stijgen.

Eén van de verklaringen voor de te lage creatie van jobs is het mogelijke verschil tussen enerzijds het door de werkgever te betalen brutoloon en anderzijds de verwachte productiviteit van mindergeschoolde jongeren zonder werkervaring.

 

De regering wil de tewerkstellingsgraad van jongeren verbeteren door ‘startersjobs voor jongeren’ in te voeren.

Met deze maatregel wil men werkgevers toelaten jongeren zonder werkervaring aan te werven aan een brutoloon dat tijdelijk lager ligt dan de actueel geldende minimumlonen, terwijl dit niet mag leiden tot een daling van het nettoloon van de jongere zelf.

Op die manier wordt de tijdelijke afwijking op de normaal geldende lonen een win-win situatie.

 

De krachtlijnen van deze maatregel zijn:

  • tijdelijke vermindering van het brutominimumloon: loonkost verlagen voor de werkgever.
  • forfaitaire netto-toeslag voor de jongere: geen verlies van nettoloon voor de jongere.

 

Deze tijdelijke vermindering is geen verplichting: u mag als werkgever zelf beslissen om dit toe te passen of niet.

2. Voorwaarden

Om in het statuut te kunnen stappen moet aan onderstaande voorwaarden worden voldaan.

 

  • Enkel voor werkgevers uit de private sector, namelijk werkgevers die vallen onder de cao-wet van 1968.

De meeste werkgevers uit de publieke sector zijn dus uitgesloten.

(Let wel: publiekrechtelijke werkgevers die toch onder het toepassingsgebied van de cao-wet vallen, komen wel in aanmerking. Het betreft onder meer de openbare vervoersmaatschappijen, de openbare kredietinstellingen, huisvestingsmaatschappijen, VITO,…)

  • Deze maatregel is enkel van toepassing voor nieuwe werknemers die normaal gezien ofwel het sectoraal minimumloon ofwel het GGMMI (gewaarborgd gemiddeld minimum maandinkomen) zouden ontvangen.

Belangrijk gevolg: als de werkgever méér betaalt dan het minimumloon vervalt het recht om het loon te verlagen en valt deze arbeidsovereenkomst NIET meer onder de regeling van startersjobs!

  • Enkel voor jongeren van 18 tot en met 20 jaar.
  • De jongere moet onmiddellijk voorafgaand aan de aanwerving ingeschreven zijn als werkzoekende bij VDAB, FOREM, ACTIRIS of Arbeitsamt.
  • Jongere ‘zonder werkervaring’ (zie verder).
  • Arbeidsovereenkomst voor minstens halftijdse prestaties.
  • Enkel voor arbeidsovereenkomsten afgesloten vanaf 1 juli 2018.
  • Opmerking: enkele arbeidsovereenkomsten zijn uitgesloten, namelijk studentenovereenkomsten, combinatie halftijds werken / halftijds opleiding, leerlingen, wedertewerkstelling en arbeidsovereenkomsten binnen doorstromingscontracten.

 

Als aan de voorwaarden wordt voldaan zijn er nog enkele administratieve verplichtingen als werkgever, namelijk:

  • alle verplichtingen voor Dimona naleven;
  • in de arbeidsovereenkomst opnemen dat:
    • het normaal toepasselijke minimumloon wordt verminderd in toepassing van deze bepaling;
    • in elke maand waarin de vermindering wordt toegepast een forfaitaire netto-toeslag zal worden betaald.

2.1. Wie is een ‘nieuwe werknemer zonder werkervaring’?

In principe is de maatregel enkel van toepassing op de allereerste arbeidsovereenkomst die de jongere afsluit na het beëindigen van de studies. Dit is echter heel strikt: de jongere zou arbeidsovereenkomsten van kortere of onzekere duur kunnen weigeren.

 

De regel wordt daarom soepel gehanteerd: de jongere kan al bepaalde prestaties hebben geleverd, en toch nog “zonder werkervaring” zijn.

 

Bevestiging via Dimona

Bij een Dimona in dienst zal u als werkgever onmiddellijk bevestiging ontvangen als de nieuwe werknemer ‘zonder werkervaring’ is.

Belangrijk voordeel: u hoeft dit als werkgever dus niet zelf op te volgen!

 

Wat zijn prestaties?

  • prestaties = alle door een werkgever betaalde periodes.
  • de volgende overeenkomsten worden niet beschouwd als prestaties en laten nog steeds toe om een startersbaan af te sluiten: deeltijds werken/deeltijds leren, studentenovereenkomst, IBO, flexi-job, gelegenheidsarbeid in land- en tuinbouw. Via koninklijk besluit kan dit later nog worden aangepast.
  • om te bepalen of werkervaring is opgebouwd, wordt gekeken naar de prestaties in de vorige 6 kwartalen.

 

De berekening verloopt als volgt, waarbij kwartaal T het kwartaal is waarin de arbeidsovereenkomst start en waarvoor de werkgever het loon wil verlagen.

 

    • Kwartaal T, T-1 en T-2: alle arbeidsprestaties in deze kwartalen worden buiten beschouwing gelaten en worden dus nooit beschouwd als werkervaring.
    • Kwartaal T-3 tot T-6: enkel voor deze kwartalen wordt gekeken of er werkervaring is opgebouwd.

 

          De jongere heeft pas werkervaring als in deze periode gedurende  

          minstens 2 kwartalen minstens 4/5 prestaties zijn geleverd.

 

Als voorbeeld: een jongere start bij u op 01.09.2018.

 

De kwartalen zijn in dit geval:

 

Tkwartaal 3, 2018 juli tot en met september 2018
T-1 en T-2kwartaal 1 en 2, 2018januari tot en met juni 2018
T-3 tot T-6kwartaal 1 tot 4, 2017het volledige jaar 2017

 

Is dit een jongere zonder werkervaring in het kader van startersjobs?

 

Prestaties bij andere werkgeverWerkervaringReden
Voltijds in augustus 2018NeenKwartaal T: prestaties tellen niet mee.
Voltijds van april 2018 tot en met augustus 2018NeenKwartaal T tot T-2: prestaties tellen niet mee.
Voltijds van augustus 2017 tot en met augustus 2018Neen

Kwartaal T tot T-2: prestaties tellen niet mee.

Kwartaal T-3 tot T-6: slechts 5 maanden prestaties: te weinig om te spreken van werkervaring.

Voltijds van juli 2017 tot en met augustus 2018Ja

Kwartaal T tot T-2: prestaties tellen niet mee.

Kwartaal T-3 tot T-6: 2 kwartalen voltijdse prestaties = werkervaring.

50% van juli 2017 tot en met augustus 2018Neen

Kwartaal T tot T-2: prestaties tellen niet mee.

Kwartaal T-3 tot T-6: prestaties van minder dan 4/5 tellen niet mee.

2.2. Sanctie

De sanctie bij het niet-naleven van deze voorwaarden is dat de werkgever het gewone minimumloon moet betalen. Mét RSZ en bedrijfsvoorheffing.

3. Vermindering

Mits voldaan wordt aan bovenstaande voorwaarden, mag het loon van de jongere tijdelijk worden verlaagd door toepassen van een verminderingspercentage.

3.1. Verminderingspercentage

Het verminderingspercentage is degressief, afhankelijk van de leeftijd van de jongere op het einde van de maand:

 

LeeftijdVerminderingspercentage
20 jaar-6 %
19 jaar-12 %
18 jaar-18 %

 

3.2. Begrenzing van de vermindering

De toepassing van het verminderingspercentage mag er niet toe leiden dat het voltijds loon lager zou zijn dan het GGMMI voor 19- en 20-jarigen met respectievelijk 6 of 12 maanden anciënniteit, zoals bepaald door de Nationale Arbeidsraad in cao 43.

 

Met de bedragen op 01/06/2017 geeft dit de volgende begrenzing:

 

  • 19 jaar met 6 maanden anciënniteit: vermindering begrenzen tot GGMMI 1.604,06 EUR;
  • 20 jaar met 12 maanden anciënniteit: vermindering begrenzen tot GGMMI 1.622,48 EUR.

3.3. Voorbeelden vermindering en begrenzing

De vermindering wordt berekend op het sectoraal minimumloon of op het GGMMI als er geen sectoraal minimumloon voorzien is.

 

Voorbeelden: vermindering en begrenzing
leeftijd op einde maand18 jaar19 jaar20 jaar21 jaar
verminderingspercentage-18%-12%-6% 
anciënniteit bij de werkgeverVoorbeeld 1: sectoraal minimumloon 1.750,00 €
< 6 maanden1.435,001.540,001.645,001.750,00
≥ 6 maanden, maar < 12 maanden1.435,001604,06 (1)1.645,001.750,00
> 12 maanden1.435,001604,06 (1)1.645,001.750,00
 
anciënniteit bij de werkgeverVoorbeeld 2: brutoloon = GGMMI = 1562,59 €
< 6 maanden1.281,321.375,081.468,831.562,59
≥ 6 maanden, maar < 12 maanden1.281,321604,06 (1)1604,06 (1)1604,06 (1)
> 12 maanden1.281,321604,06 (1)1622,48 (2)1622,48 (2)

 

  1. Begrenzing tot de grens 19 jaar met 6 maanden anciënniteit.
  2. Begrenzing tot de grens 20 jaar met 12 maanden anciënniteit.

4. Forfaitaire toeslag of "netto-toeslag" voor de werknemer & fiscale compensatie voor de werkgever

De werkgever die gebruik maakt van deze regeling is verplicht om aan de nieuwe werknemer bovenop het loon een forfaitaire toeslag te betalen voor elke maand waarin hij het loon vermindert.

 

4.1. Bedrag van de forfaitaire toeslag of “netto-toeslag”

Het bedrag van de forfaitaire toeslag of “netto-toeslag” wordt bepaald in functie van:

  • de leeftijd van de nieuwe werknemer op het einde van die maand;
  • het bedrag van het toepasselijke niet-verminderde minimumloon.

 

Een koninklijk besluit zal de bedragen van deze forfaits vastleggen.

 

Voorbeeld van een mogelijke berekeningswijze:

  BrutoloonNettoloonverschil
Normaal minimumloon 1.900,001.444,00 
Verlaagd loon in kader van startersbaan (zonder begrenzing)18 jaar: - 18 %1.558,001.184,08259,92
19 jaar: - 12 %1.672,001.270,72173,28
20 jaar: - 6 %1.786,001.357,3686,64

4.2. Fiscale compensatie voor de werkgever

Als werkgever recupereert u de betaalde netto-vergoedingen via de bedrijfsvoorheffing.

 

Hiervoor krijgt u een vrijstelling van doorstorting van bedrijfsvoorheffing.

U mag het bedrag van de forfaitaire toeslagen in mindering brengen van de bedrijfsvoorheffing van die maand, namelijk van de aangifte in volgende maand. Een eventueel saldo wordt overgedragen naar volgende maand.

Vb.: forfaitaire toeslag betaald in september recupereren met aangifte in oktober.

 

Dit is cumuleerbaar met alle andere maatregelen inzake doorstorten van BV.

Dit is niet aftrekbaar als beroepskost.

 

Een koninklijk besluit zal later de modaliteiten hiervoor bepalen.

5. Inwerkingtreding

Deze maatregel treedt in werking op 1 juli 2018 en is van toepassing op de arbeidsovereenkomsten die vanaf 1 juli 2018 worden afgesloten.

6. Openstaande vragen

Oeps,

Onze excuses, er is iets fout gelopen.

Probeert u het later eens opnieuw.

Was deze informatie nuttig voor u?

Ja Nee

Welke van de volgende beschrijft jouw feedback het best?






Jouw feedback

De versie van de browser die U gebruikt is niet optimaal voor deze website. De meeste functies zullen niet goed werken. De versie die u gebruikt wordt ook niet meer ondersteund door Microsoft en hierdoor loopt u security risico’s. Om de veiligheid en privacy van uw data te kunnen blijven garanderen, raden wij aan om zo snel mogelijk naar Internet Explorer 11 te upgraden of de laatste versie van een andere browser te gebruiken.