Feedback
ella
Werkbaar en wendbaar werk na ministerraad: recht op occasioneel telewerk
Uit het nieuws 28/10/2016
Gepubliceerd op 07/11/2016

Net voor de zomer bezorgde minister van Werk Kris Peeters een voorontwerp van wet betreffende werkbaar en wendbaar werk aan de sociale partners.

Met een aantal maatregelen wil hij vanaf 2017 het arbeidsrecht moderniseren en innoveren.

Tijdens en na de zomer werd de oorspronkelijke tekst uitgebreid besproken en bediscussieerd.

De tekst werd op een aantal punten bijgestuurd en vorige week goedgekeurd door de Ministerraad.

Binnenkort buigen de parlementsleden zich over de ontwerpteksten, zodat ze (als alles goed gaat) vanaf 2017 in voege kunnen treden.  

Uiteraard zullen we pas zekerheid hebben na de parlementaire behandeling en de publicatie van de wet in het Belgisch Staatsblad.

 

Eén van de maatregelen tot meer werkbaar werk is een recht op telewerk voor de werknemer in situaties van overmacht of om persoonlijke redenen. Dit is geen absoluut recht van de werknemer, de werkgever kan een aanvraag weigeren om gegronde redenen.

Werkgever en werknemer moeten minstens afspraken maken rond bereikbaarheid van de werknemer, gebruik van apparatuur en een eventuele kostenregeling.

Het ontwerp raadt verder aan om de voorwaarden en spelregels van het occasioneel telewerk op ondernemingsniveau vast te leggen in een cao of het arbeidsreglement.

 

Dit wettelijk kader zal slechts uitwerking hebben vanaf 1 januari 2017 als de sociale partners in de Nationale Arbeidsraad er niet in slagen zelf een cao voor het occasioneel telewerk uit te werken voor die datum.


Opgelet!

Deze bespreking is gebaseerd op ontwerpteksten. Amendementen zijn dus nog steeds mogelijk waardoor de regeling zoals hier beschreven nog kan wijzigen. Deze bespreking geldt tevens onder voorbehoud van publicatie in het Belgisch Staatsblad.

Wat betekent dit voor de publieke sector?

De maatregelen rond occasioneel telewerk zijn enkel mogelijk bij werkgevers die onder de cao-wet vallen. De meeste werkgevers uit de publieke sector zijn dus uitgesloten.

 

Sommige publiekrechtelijke werkgevers vallen wél onder het toepassingsgebied  van de cao-wet. Het betreft onder meer de openbare vervoersmaatschappijen, de openbare kredietinstellingen, huisvestingsmaatschappijen, VITO, … 

Bron:
Voorontwerp van wet betreffende werkbaar en wendbaar werk

Context

Telewerk op regelmatige basis (het zogenaamde 'reguliere telewerk') is al langer geregeld. In 2005 sloot de NAR hiervoor cao nr. 85 af. Tot op heden is er echter geen regelgeving voor occasioneel telewerk, dit is het telewerk dat niet op regelmatige basis maar incidenteel wordt verricht.

Bijgevolg heerst er momenteel onzekerheid over de verplichtingen van werkgever en werknemer ingeval van occasioneel telewerk (onkostenvergoedingen, contractbepalingen, arbeidsongevallen, …).

 

Het voorontwerp tot werkbaar en wendbaar werk voorziet nu in een basisregelgeving voor 'occasioneel telewerk'.

Deze basisregelgeving gaat uit van dezelfde principes als deze van de regeling van cao nr. 85.

Juridische inhoud

1. Wat wordt er verstaan onder 'occasioneel telewerk'?

Occasioneel telewerk wordt gedefinieerd als een vorm van organisatie en/of uitvoering van het werk in het kader van een arbeidsovereenkomst waarbij, met gebruikmaking van informatietechnologie, werkzaamheden die ook op de bedrijfslocatie van de werkgever zouden kunnen worden uitgevoerd, incidenteel en niet op regelmatige basis buiten de bedrijfslocatie worden uitgevoerd.

Dit betekent dat de werknemer zowel van thuis uit kan werken, als op elke andere door hem gekozen plaats, zonder verdere beperkingen (dus ook voor mobiele werknemers).

Dat de werkgever ook bij occasioneel telewerk geen rechtstreeks gezag kan uitoefenen, spreekt voor zich.

 

Uiteraard is het een basisvereiste dat het door de werknemer uitgevoerde werk of functie van dien aard is dat het verzoenbaar is met telewerk.

2. Wanneer kan men occasioneel telewerken?

Het voorontwerp voorziet een recht op telewerk voor de werknemer in situaties van overmacht of om persoonlijke redenen.

 

'Persoonlijke redenen' is een ruim begrip. Dit kunnen uiteenlopende redenen zijn die men eventueel op ondernemingsniveau kan bepalen. Denk maar aan een bezoek van een technicus van nutsvoorzieningen, het vervullen van administratieve formaliteiten, een dokters- of tandartsbezoek dat moeilijk gepland kan worden buiten de kantooruren, …

 

Situaties van overmacht zijn die situaties waarbij de werknemer omwille van onvoorziene omstandigheden en onafhankelijk van zijn wil zijn prestaties niet kan verrichten op de normale arbeidsplaats. Het wetsontwerp geeft als voorbeelden autopech of een onverwachte treinstaking.

 

Het verbod op telewerk bij een staking in de onderneming dat in een eerdere versie van het wetsontwerp was opgenomen, werd gelukkig geschrapt.

 

Aangezien het initiatief om occasioneel telewerk aan te vragen bij de werknemer ligt, lijkt het ons te moeten gaan om overmachtssituaties in hoofde van de werknemer.

Indien een werkgever wordt geconfronteerd met een moeilijk bereikbare arbeidsplaats omwille van bijvoorbeeld terreurdreiging of ingrijpende wegenwerken, zal het occasioneel telewerk hem niet uit de nood kunnen helpen. Tenzij een werknemer dit zelf vraagt.

 

3. Welke arbeidsvoorwaarden zijn van toepassing?

De occasionele telewerker geniet dezelfde rechten inzake arbeidsvoorwaarden, werkbelasting, arbeidsduur en prestatienormen als vergelijkbare werknemers die vanuit de bedrijfslocatie van de werkgever werken.

 

Het voorontwerp legt hier geen extra voorwaarden op, aangezien het telewerk slechts een modaliteit van de arbeidsorganisatie betreft en dus in principe niet raakt aan de arbeidsvoorwaarden.

 

De occasionele telewerker wordt niet uitgesloten uit de arbeidsduurreglementering en moet zich in principe dus houden aan de uurroosters en de gekende arbeidsduurgrenzen.

Bij telewerk is echter geen rechtstreekse controle door de werkgever mogelijk. Het voorontwerp voorziet dat een occasioneel telewerker zijn werk thuis moet organiseren binnen het kader van de in de onderneming geldende arbeidsduur. Met andere woorden, de werknemer zal dus het aantal uren voorzien in zijn werkrooster moeten presteren, zonder hierbij zijn werkrooster strikt te moeten naleven. De tijd besteed aan een bezoek aan de tandarts tijdens de kantooruren, zal de werknemer op een ander moment die dag moeten presteren.

Een zelfde invulling van meer autonomie voor de werknemer vind je ook terug in het wettelijk kader voor glijdende uurroosters.

4. Wat zijn de modaliteiten van occasioneel telewerk?

De werknemer moet occasioneel telewerk vooraf en binnen een redelijke termijn aanvragen bij zijn werkgever. In gevallen van overmacht kan deze termijn zeer kort zijn en kan de werknemer de werkgever bijvoorbeeld verwittigen via mail of telefoon.

De werkgever kan de aanvraag weigeren indien hij hiervoor gegronde redenen heeft. Dikwijls zijn dit arbeidsorganisatorische redenen, maar een werkgever kan ook weigeren bij buitensporige aanvragen waardoor het telewerken bij die werknemer eerder structureel wordt.

 

Het wetsontwerp bepaalt dat de werkgever en de werknemer minstens afspraken, al dan niet schriftelijk, moeten maken over:

  • het eventueel gebruik van apparatuur van de werkgever,

  • een eventuele kostenvergoeding,

  • de bereikbaarheid van de werknemer.

 

Tenslotte raadt het ontwerp aan om de voorwaarden en spelregels van het occasioneel telewerk op ondernemingsniveau vast te leggen in een cao of het arbeidsreglement. Dit is geen verplichting, een policy is ons inziens ook mogelijk.

 

Volgende elementen moeten dan minstens geregeld worden:

  • de functies en/of activiteiten die in aanmerking komen;

  • de aanvraagprocedure;

  • de eventuele terbeschikkingstelling van de nodige apparatuur en technische ondersteuning;

  • de bereikbaarheid van de werknemer;

  • een kostenregeling.

5. Wat betekent dit voor de werkgever?

Als werkgever kan je de spelregels voor het occasioneel telewerk uittekenen, zonder dit recht op occasioneel telewerk te mogen beperken. Dit betekent dat je niet per werknemer een krediet aan dagen "occasioneel telewerk" kan voorzien, want dan beperk je het recht van de werknemer.

 

Hoewel het wettelijk kader momenteel weinig formaliteiten oplegt, behalve dan minimale afspraken in onderling akkoord over de bereikbaarheid, kostenvergoeding en terbeschikkingstelling van de nodige werkmiddelen, raden wij aan om op ondernemingsniveau duidelijke richtlijnen te voorzien voor het occasioneel telewerk.

 

Enkele tips:

- omschrijf de functies en/of activiteiten die in aanmerking komen voor telewerk (of net niet);

- omschrijf zo concreet mogelijk de verschillende situaties waarvoor een werknemer occasioneel telewerk kan aanvragen (eventueel te bewijzen met attesten);

- voorzie een aanvraag- en goedkeuringsprocedure (liefst schriftelijk, kan ook elektronisch);

- voorzie objectieve redenen/motieven die je kan aanwenden bij weigering (impact op arbeidsorganisatie of wanneer wordt misbruik vermoed?);

- maak duidelijke afspraken rond bereikbaarheid/beschikbaarheid van de telewerker, de eventuele kostenvergoedingen, de eventuele terbeschikkingstelling van apparatuur en bijhorende (technische) ondersteuning.

 

Wanneer in de onderneming telewerk reeds ingeburgerd is, zullen de bestaande richtlijnen ook op de occasionele telewerkers toegepast kunnen worden. Vergeet in voorkomend geval niet de verschillende situaties waarvoor een werknemer occasioneel telewerk kan aanvragen te omschrijven.

 

Organiseer je onderneming op telewerk: werken op afstand vereist meer dan een policy!

Onze HR en Legal consultants beschikken over de nodige ervaring en tools om het plaatsonafhankelijk werken succesvol in uw onderneming te lanceren. U kan hiervoor met hen contact opnemen via legalconsulting@sdworx.com.

 

6. Inwerkingtreding?

Dit wettelijk kader zal slechts uitwerking hebben vanaf 1 januari 2017, als de sociale partners in de Nationale Arbeidsraad er niet in slagen zelf een cao voor het occasioneel telewerk uit te werken voor die datum.

Oeps,

Onze excuses, er is iets fout gelopen.

Probeert u het later eens opnieuw.

Was deze informatie nuttig voor u?

Ja Nee

Welke van de volgende beschrijft jouw feedback het best?






Jouw feedback

De versie van de browser die U gebruikt is niet optimaal voor deze website. De meeste functies zullen niet goed werken. De versie die u gebruikt wordt ook niet meer ondersteund door Microsoft en hierdoor loopt u security risico’s. Om de veiligheid en privacy van uw data te kunnen blijven garanderen, raden wij aan om zo snel mogelijk naar Internet Explorer 11 te upgraden of de laatste versie van een andere browser te gebruiken.