Mobiliteitsenquête
Ondernemingen met meer dan 100 werknemers op eenzelfde site in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest moeten om de drie jaar een bedrijfsvervoersplan (BVP) opstellen.
Een vervoerplan bestaat uit twee delen:
- een diagnose van de huidige mobiliteitssituatie (woon-werkverplaatsingen, bereikbaarheid, …) en;
- een concreet actieplan om die situatie te verbeteren.
Corona gooit roet in het eten
Ook in 2020 stond de opmaak van het Brussels BVP op de agenda. Werkgevers moesten deze in principe invullen op basis van de toestand op 30 juni 2020.
De Brusselse overheid besliste echter om deze wettelijke verplichting met een jaar uit te stellen. Zo wilde men de taken en verplichtingen van de ondernemingen verlichten. Door de corona-pandemie hadden (en hebben) zij immers andere bekommernissen dan het in kaart brengen van de mobiliteitssituatie.
Nieuw referentiejaar
2021 wordt nu formeel het nieuwe referentiejaar.
De nieuwe referentiedatum voor het opstellen van het bedrijfsvervoerplan is 30 juni 2021. Het indienen en opsturen van het BVP-formulier (diagnostiek en actieplan) gebeurt uiterlijk op 31 januari 2022.
Wat betekent dit voor de werkgever?
Stelt uw bedrijf meer dan 100 werknemers te werk op eenzelfde site in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest? Dan bent u om de 3 jaar wettelijk verplicht om een bedrijfsvervoerplan (BVP) op te stellen. Ook moet u enkele verplichte maatregelen invoeren.
2021 wordt het nieuwe referentiejaar. U stelt het BVP op op basis van de situatie op 30 juni 2021. U dient het BVP uiterlijk op 31 januari 2022 in.
In 2021 komen wij bij u terug voor meer informatie.