Feedback
ella
Een ééngemaakt stelsel van tijdelijke werkervaring in Vlaanderen: het traject Tijdelijke Werkervaring
Uit het Belgisch Staatsblad van 09/02/2017
Gepubliceerd op 09/02/2017

Situering

 

De zesde staatshervorming hevelde een aantal bevoegdheden m.b.t. het tewerkstellingsbeleid over naar Vlaanderen.

 

Minister Muyters maakt hiervan gebruik om een ééngemaakt pakket met daarin verschillende werkplekleerinstrumenten  (o.a. art. 60, de IBO, oriënterende stage,…) in te voeren: het traject tijdelijke werkervaring (TWE).

 

Het traject TWE richt zich tot werkzoekenden die door een gebrek aan (recente) werkervaring en juiste arbeidsattitudes niet onmiddellijk aan de slag kunnen in het normaal economisch circuit. Dit is een situatie waarin heel wat langdurig werkzoekenden verkeren.

 

Het opdoen van werkervaring is voor deze groep een belangrijke schakel in de transitie van werkloosheid naar werk.

 

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen twee diverse groepen van werkzoekenden die van dit stelsel kunnen gebruik maken:

 

  • werkzoekenden die bij aanvang van het traject leefloongerechtigd zijn en dus cliënt bij het OCMW; en
  • alle andere werkzoekenden.

 

Waar de toeleiding van de leefloongerechtigden een taak is van het OCMW, staat VDAB in voor de toeleiding van alle andere werkzoekenden.

 

Toeleiding door OCMW: integratie 'artikel 60'

 

Bij tewerkstelling krachtens 'artikel 60' bezorgt het OCMW een persoon die niet gerechtigd is op volledige sociale uitkeringen of die onvoldoende werkervaring bezit, een job.

 

Het doel is deze persoon in te schakelen in het stelsel van de sociale zekerheid en het arbeidsproces.

 

Die bestaande maatregel 'artikel 60' wordt nu in het stelsel van TWE geïntegreerd.

 

In grote lijnen behoudt het traject TWE het oorspronkelijk concept. Echter, twee wijzigingen springen in het oog:

 

  • de vrijstelling van werkgeversbijdragen in het kader van artikel 60§7 OCMW-Wet wordt afgeschaft en vervangen door een subsidie vanwege de VDAB;
  • er moet een overkoepelende werkervaringsovereenkomst worden gesloten.

 

Toeleiding door VDAB

 

De VDAB richt zich op werkzoekenden waarvan de afstand tot de arbeidsmarkt overbrugbaar blijft, omdat ze over voldoende leervermogen en ontwikkelingspotentieel beschikken.

 

Van hen wordt verwacht dat ze binnen een traject van maximaal 24 maanden de stap naar de reguliere arbeidsmarkt kunnen zetten.

 

Ook bij toeleiding door de VDAB moet een overkoepelende werkervaringsovereenkomst worden gesloten.

 

Binnen de duurtijd van deze werkervaringsovereenkomst kunnen andere instrumenten (opleidingen, stages,…) worden ingezet.

 

Gebundelde en praktische info

 

De VDAB wijdt een webpagina (nog in opbouw) aan het nieuw stelsel van tijdelijke werkervaring: https://www.vdab.be/tijdelijkewerkervaring. Op deze pagina vind je linken naar alle algemene én nieuwe informatie.

 

Inwerkingtreding

 

Dit nieuw stelsel treedt retroactief in werking op 1 januari 2017.

Wat betekent dit voor de werkgever?

Op vandaag is de VDAB nog volop bezig met de concrete uitwerking van het nieuwe systeem van tijdelijke werkervaring. Het is dan ook aan te raden de VDAB te contacteren, wil men een werkplekleerplaats aanbieden. 

Wat betekent dit voor de publieke sector?

Sinds 1 januari 2017 moeten OCMW's nieuwe artikel zestigers binnen het stelsel van tijdelijke werkervaring activeren. Een nuttig stappenplan: stappen in het traject OCMW-TWE en FAQ's zijn terug te vinden op bovenvermelde webpagina van de VDAB.

Bron:
Decreet van 9 december 2016 betreffende de tijdelijke werkervaring, het regelen van stages en diverse bepalingen in het kader van de zesde staatshervorming
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 december 2016 betreffende de tijdelijke werkervaring

Context

De zesde staatshervorming hevelde een aantal bevoegdheden m.b.t. het tewerkstellingsbeleid over naar Vlaanderen.

 

Minister Muyters maakt van deze overheveling gebruik om een ééngemaakt pakket met daarin verschillende instrumenten (o.m. art. 60, IBO, oriënterende stage,…) in te voeren: het traject tijdelijke werkervaring (TWE).

 

Het traject TWE richt zich tot werkzoekenden die door een gebrek aan (recente) werkervaring en juiste arbeidsattitudes niet onmiddellijk aan de slag kunnen in het normaal economisch circuit. Een situatie waarin heel wat langdurig werkzoekenden verkeren.

 

Het opdoen van werkervaring is voor deze groep een belangrijke schakel in de transitie van werkloosheid naar werk.

 

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen twee diverse groepen van werkzoekenden die van dit stelsel kunnen gebruik maken:

 

  • werkzoekenden die bij aanvang van het traject leefloongerechtigd zijn en dus cliënt bij het OCMW; en

  • alle andere werkzoekenden.

 

Waar de de toeleiding van de leefloongerechtigden een taak is van het OCMW, staat VDAB in voor de toeleiding van alle andere werkzoekenden.

 

Juridische inhoud

1. Toeleiding door OCMW: integratie 'artikel 60'

1.1. Situering 'artikel 60'

Volgens de wet van 26 mei 2002 heeft het OCMW de opdracht om het recht op maatschappelijke integratie te verzekeren voor elke persoon. Dit recht kan bestaan uit een sociale tewerkstelling op grond van artikel 60 § 7.

 

Tewerkstelling krachtens artikel 60 § 7 is een vorm van maatschappelijke dienstverlening waarbij het OCMW een job bezorgt aan een persoon die niet gerechtigd is op volledige sociale uitkeringen of die onvoldoende werkervaring bezit. Het doel is deze persoon in te schakelen in het stelsel van de sociale zekerheid en in het arbeidsproces.

 

Het OCMW kan de persoon in zijn eigen diensten tewerkstellen of ter beschikking stellen van een derde werkgever. Maar het OCMW blijft de juridische werkgever.

1.2. Werkervaringsovereenkomst

De integratie van 'artikel 60' in het traject TWE heeft als gevolg dat het OCMW niet langer op eigen initiatief een arbeidsovereenkomst met een werkzoekende kan sluiten zonder het recht op een toelage te verliezen.

 

Het OCMW moet met de leefloongerechtigde een overkoepelende werkervaringsovereenkomst afsluiten. En de leefloongerechtigde moet zich vóór de start van het traject als werkzoekende bij de VDAB inschrijven.

 

Op deze manier wordt ervoor gezorgd dat een betrokkene niet slechts een tewerkstelling krijgt om voldoende gewerkte dagen te kunnen aantonen om een recht op werkloosheidsuitkeringen te verkijgen. Voortaan heeft hij ook de zekerheid dat hij in een overkoepelend traject naar activering en inzet op de arbeidsmarkt terecht komt.

 

Opgelet: de duur van de werkervaringsovereenkomst moet wel minstens zo lang duren als nodig om de ex-leefloongerechtigde te verzekeren van een volledige opbouw van sociale rechten. Zij is dus niet beperkt tot 24 maanden.

1.3. Subsidie VDAB

Ook de bestaande vrijstelling van werkgeversbijdragen in het kader van artikel 60§7 OCMW-Wet wordt afgeschaft en vervangen door een compenserende subsidie vanwege de VDAB.

 

OCMW's zullen dus sociale zekerheidsbijdragen moeten betalen op de lonen die ze uitbetalen aan mensen in een traject 'artikel 60'.

 

Deze wijziging heeft onder meer tot gevolg dat de bestaande doelgroepverminderingen ook door OCMW’s zullen kunnen worden toegepast.

1.4. Overgangsbepaling

Voor tewerkstellingen 'artikel 60' die lopen op 31 december 2016 verandert er evenwel niets. Zij worden gewoon verdergezet volgens de reglementering die van toepassing was bij het sluiten van de arbeidsovereenkomst.

 

De vrijstelling van RSZ-bijdragen wordt wel beperkt tot ten laatste 31 december 2018.

2. Toeleiding door VDAB

De VDAB richt zich op werkzoekenden waarvan de afstand tot de arbeidsmarkt overbrugbaar blijft, omdat ze over voldoende leervermogen en ontwikkelingspotentieel beschikken.

 

Van hen wordt verwacht dat ze zich bij de VDAB inschrijven als werkzoekende en dat ze binnen een traject van maximaal 24 maanden de stap naar de reguliere arbeidsmarkt kunnen zetten.

2.1. Werkervaringsovereenkomst

Ook bij toeleiding door de VDAB moet uiterlijk op de eerste dag van het traject een overkoepelende werkervaringsovereenkomst worden gesloten.

 

Duur overeenkomst

 

De duur van deze werkervaringsovereenkomst (of de gecumuleerde duur indien de werkervaringsovereenkomst verlengd wordt) mag niet meer bedragen dan 24 maanden.

 

Binnen de duurtijd van deze werkervaringsovereenkomst kunnen verschillende instrumenten worden ingezet:

 

  • de overeenkomst voor beroepsopleiding of de opleidingsstage;
  • de oriënterende stage;
  • de werkervaringsstage;
  • de individuele beroepsopleiding;

 

Welk instrument wordt ingezet, wordt in een opleidingsplan bepaald dat door de trajectbegeleider en de werkzoekende in onderling overleg wordt opgesteld. 

 

Schorsing overeenkomst

 

De werkervaringsovereenkomst kan geschorst worden door ziekte, moederschapsverlof, ongeval of overmacht, of indien vastgesteld wordt dat de werkzoekende zich niet aan zijn verplichtingen houdt.

 

Einde overeenkomst

 

De werkervaringsovereenkomst wordt stopgezet:

 

  • indien de werkzoekende ernstig tekortschiet in zijn verplichtingen of als de schorsing van de overeenkomst een dusdanige duur heeft bereikt dat het geen zin meer heeft om het traject verder te zetten. Dit kan ten vroegste na een maand schorsing en wordt in elk geval verondersteld vanaf 6 maanden schorsing.
  • als de uitvoering van de overeenkomst onmogelijk is geworden.
  • ook werk is een reden voor stopzetting (opgelet: dit is niet het geval bij een tewerkstelling krachtens 'artikel 60').

Oeps,

Onze excuses, er is iets fout gelopen.

Probeert u het later eens opnieuw.

Was deze informatie nuttig voor u?

Ja Nee

Welke van de volgende beschrijft jouw feedback het best?






Jouw feedback

De versie van de browser die U gebruikt is niet optimaal voor deze website. De meeste functies zullen niet goed werken. De versie die u gebruikt wordt ook niet meer ondersteund door Microsoft en hierdoor loopt u security risico’s. Om de veiligheid en privacy van uw data te kunnen blijven garanderen, raden wij aan om zo snel mogelijk naar Internet Explorer 11 te upgraden of de laatste versie van een andere browser te gebruiken.