Feedback
ella
Wendbaar en werkbaar werk na ministerraad: werkgeversgroepering hervormd
Uit het nieuws
Gepubliceerd op 04/11/2016

Net voor de zomer bezorgde minister van Werk Kris Peeters een voorontwerp van wet betreffende werkbaar en wendbaar werk aan de sociale partners.

 

Met een aantal maatregelen wil hij vanaf 2017 het arbeidsrecht moderniseren en innoveren.

 

Tijdens en na de zomer werd de oorspronkelijke tekst uitgebreid besproken en bediscussieerd.

 

De tekst werd op een aantal punten bijgestuurd en vorige week goedgekeurd door de Ministerraad.

 

Binnenkort buigen de parlementsleden zich over de ontwerpteksten, zodat ze (als alles goed gaat) vanaf 2017 in voege kunnen treden.  

 

Uiteraard zullen we pas zekerheid hebben na de parlementaire behandeling en de publicatie van de wet in het Belgisch Staatsblad.

 

Eén van de maatregelen tot meer wendbaar werk is de hervorming van de werkgeversgroepering.

 

Ter herinnering: Wat is een werkgeversgroepering?

 

Een “werkgeversgroepering” houdt in dat een aantal ondernemingen zich groeperen in een autonome juridische structuur. De autonome juridische structuur treedt op als werkgever en werft werknemers aan die binnen de verschillende bedrijven worden ingezet. Concreet maakt het mechanisme het dus mogelijk dat meerdere ondernemingen verzameld onder een koepel werknemers gaan delen.

 

De werkgeversgroepering vormt een uitzondering op het principieel verbod op terbeschikkingstelling.

 

Wat vooraf ging: het experiment

 

In 2014 startte het uitgebreide juridisch kader voor de werkgeversgroepering onder de vorm van een experiment: gedurende één jaar (tot 30 juni 2015) kon een proefproject worden ingediend.

Deze testfase werd inmiddels twee maal met één jaar verlengd, ondertussen tot 1 juli 2017.

 

Vandaag: hervorming n.a.v. de wet betreffende wendbaar en werkbaar werk

 

De werkgeversgroepering blijkt sedert de invoering onbekend en onbemind bij het grote publiek. Nochtans is de werkgeversgroepering een interessant instrument om economische ontwikkeling en werkgelegenheid te stimuleren.

 

Reden waarom Minister van Werk Kris Peeters de werkgeversgroepering in de wet wendbaar en werkbaar werk onder handen neemt.

 

De hervorming van de werkgeversgroepering viseert volgende punten:

 

  • Voortaan is voorzien dat de werkgeversgroepering niet meer dan 50 werknemers kan tewerkstellen; 
  • De Minister van Werk kan de bestaande werkgeversgroeperingen van meer dan 50 werknemers evenwel machtigen om hun activiteiten voort te zetten. In dat geval kan de tussenkomst van een externe organisator (erkend als arbeidsspecialist) worden opgelegd;
  • De procedure voor het verlenen van de ministeriële toelating om te functioneren als een werkgeversgroepering wordt vereenvoudigd én versneld;
  • De toelating voor werkgeversgroeperingen van niet meer dan 50 werknemers wordt voor onbepaalde duur gegeven;
  • De werkgeversgroepering moet jaarlijks een activiteitenrapport bezorgen aan de Voorzitter van het directiecomité van de FOD WASO.


Opgelet!

Deze bespreking is gebaseerd op ontwerpteksten. Amendementen zijn dus nog steeds mogelijk waardoor de regeling zoals hier beschreven nog kan wijzigen. Deze bespreking geldt tevens onder voorbehoud van publicatie in het Belgisch Staatsblad.

Wat betekent dit voor de werkgever?

Ondernemingen beschikken over verschillende mogelijkheden om hun talenten intern of extern te mobiliseren.

 

 

In dit kader heeft SD Worx een employability-cel opgericht. Onze consultants kunnen u met deskundige raad en daad bijstaan bij het voorbereiden, onderhandelen over en invoeren van vormen van cosourcing. U kan hiertoe met hen contact opnemen via legalconsulting@sdworx.com.

Bron:
Voorontwerp van Wet betreffende werkbaar en wendbaar werk;
Advies Nr. 2.004 van 25 oktober 2016 – Systeem van werkgeversgroeperingen – Gevolggeving aan advies nr. 1.890 en nr. 1.905 - Monitoring

Context

De werkgeversgroepering is een - van oorsprong Franse - formule waarmee meerdere ondernemingen verenigd onder één koepel werknemers kunnen delen. De werkgeversgroepering, die de vorm van een ESV of VZW aanneemt, treedt dan op als werkgever. De bedrijven zijn evenwel hoofdelijk aansprakelijk voor de fiscale en sociale schulden van de werkgeversgroepering.

 

Achterliggend idee is om bedrijven die, omwille van diverse redenen, geen behoefte of financiële middelen hebben om werknemers voltijds tewerk te stellen, gezamenlijk werknemers te laten aanwerven. Zo kunnen de verschillende werkgevers de personeelsleden afwisselend of gelijktijdig bij elk van hen laten werken. In dit verband wordt soms ook gesproken van co-sourcing of het delen van werknemers.

 

In Frankrijk blijkt het mechanisme een succes en werden ruim 40.000 banen verdeeld over meer dan 5.000 werkgeversgroeperingen gecreëerd. Dit in tegenstelling tot België waar er tot op heden slechts 9 werkgeversgroeperingen actief zijn en het systeem onpopulair blijkt.

 

Hervorming van Minister Kris Peeters

 

Geïnspireerd door het succes in Frankrijk hervormt Minister Kris Peeters de bestaande regelgeving rond werkgeversgroeperingen. De wet wendbaar en werkbaar werk zet voornamelijk in op flexibiliteit en een versoepeling van de toelatingsprocedure.

Juridische inhoud

1. Drempel

Waar bij de invoering van de werkgeversgroepering geen drempel voorzien was, legt de wet wendbaar en werkbaar werk wél een drempel op. Initieel pinde de ontwerpteksten het aantal vast op minder dan 10 werknemers om na onderhandelingen uit te komen op minder dan 50 werknemers.

 

Ondanks de verhoging richt het systeem zich dus in eerste plaats op groeperingen met een beperkt aantal werknemers.  Dit neemt niet weg dat deze drempel door de Koning kan opgetrokken worden met het oog op meer omvangrijke constructies. In dat geval kan de Koning beslissen om de toepassing op te leggen van de bepalingen van de Wet op de uitzendarbeid en kan er een externe organisator aangesteld worden. De externe organisator moet in dat geval een erkend arbeidsspecialist zijn. Wat een erkend arbeidsspecialist juist inhoudt en hoe een erkenning kan bekomen worden, is voorlopig nog niet bekend.

 

De bestaande werkgeversgroeperingen die meer dan 50 werknemers tewerkstellen, kunnen door de Minister van Werk gemachtigd worden om hun activiteiten verder te zetten. Ook in dit geval kan de tussenkomst van een externe organisator opgelegd worden.

 

Wordt de drempel van 50 werknemers overschreden na het verkrijgen van de toelating dan kan de toelating worden ingetrokken.

2. Toelatingsprocedure

De meest verregaande hervorming situeert zich op het vlak van de toelatingsprocedure en dit in het bijzonder voor de werkgeversgroeperingen met minder dan 50 werknemers.  

 

De procedure tot het verkrijgen van een toelating werd ingekort tot maximum 40 dagen. Dit terwijl deze vroeger durfde oplopen tot wel 100 dagen (20 dagen Voorzitter Directiecomité FOD WASO + 60 dagen voor advies door de Nationale Arbeidsraad + 20 dagen voor de Minister Van Werk). Het advies van de Nationale Arbeidsraad is niet meer nodig, tenzij de leden van de werkgeversgroepering niet behoren tot hetzelfde paritaire comité. In dat geval wordt voor de aanduiding van het bevoegde paritaire comité het advies van de Nationale Arbeidsraad gevraagd.

 

In het geval de werkgeversgroepering een nieuw lid aantrekt dat ressorteert onder een ander paritair comité moet de aanvraag tot toelating opnieuw worden ingediend.

3. Termijn

onbepaalde duur

4. Jaarverslag

Oeps,

Onze excuses, er is iets fout gelopen.

Probeert u het later eens opnieuw.

Was deze informatie nuttig voor u?

Ja Nee

Welke van de volgende beschrijft jouw feedback het best?






Jouw feedback

De versie van de browser die U gebruikt is niet optimaal voor deze website. De meeste functies zullen niet goed werken. De versie die u gebruikt wordt ook niet meer ondersteund door Microsoft en hierdoor loopt u security risico’s. Om de veiligheid en privacy van uw data te kunnen blijven garanderen, raden wij aan om zo snel mogelijk naar Internet Explorer 11 te upgraden of de laatste versie van een andere browser te gebruiken.