Feedback
ella
Langdurig zieken terug aan het werk
De Nationale Arbeidsraad 07/06/2016
Gepubliceerd op 14/06/2016

Zoals reeds aangekondigd in de pers heeft de Regering plannen om langdurig zieken terug in te schakelen in het arbeidscircuit.

 

Over volgende elementen werd het advies van de NAR gevraagd:

  • het statuut van de werknemer in progressieve werkhervatting;
  • de beëindiging van de arbeidsovereenkomst wegens medische overmacht;
  • twee nieuwe situaties die in aanmerking kunnen komen voor progressieve werkhervatting;
  • twee nieuwe procedures gericht op de re-integratie van langdurig zieken op de arbeidsmarkt.


De NAR bracht een unaniem advies uit met kritische opmerkingen en werkpunten. Vermoedelijk zullen de teksten dus nog bijgeschaafd worden.

 

Voorlopig verandert er nog niks voor de werkgever.

 

Een uitgebreide bespreking volgt zodra we over de volledige inhoud van de teksten beschikken.

 

Wat betekent dit voor de publieke sector?

De besproken wijzigingen hebben in principe eveneens betrekking op het contractueel personeel tewerkgesteld in de publieke sector. De ontwerpteksten zullen meer duidelijkheid brengen.

 

 

Bron:
NAR Advies Nr. 1.984 van 7 juni 2016 - Overlegplatform voor de actoren die betrokken zijn bij het proces van de vrijwillige terugkeer naar werk van personen met een gezondheidsprobleem - Voorontwerp van wet en voorontwerpen van koninklijke besluiten.

Intro

Zoals reeds aangekondigd in de pers heeft de Regering plannen om langdurig zieken terug in te schakelen in het arbeidscircuit.

 

Hiertoe heeft de minister van Werk over drie voorontwerpteksten het advies van de NAR gevraagd:

- een voorontwerp van wet die het statuut van de werknemer in progressieve werkhervatting regelt en nieuwe situaties voorziet waarin een progressieve werkhervatting mogelijk is;

- twee voorontwerpen van KB's die nieuwe procedures gericht op de re-integratie van langdurig zieken in het arbeidscircuit invoeren. 

Juridische inhoud

1. Progressieve werkhervatting

De ontwerptekst regelt volgende punten:

  • Het statuut van de werknemer in progressieve werkhervatting. 
    Hiermee bedoelen we een tijdelijke werkhervatting in een ander of aangepast werk met toelating van de adviserend geneesheer van het ziekenfonds.
    Zo regelt de ontwerptekst de loon- en arbeidsvoorwaarden, de berekening van de opzeggingsvergoeding en het recht op gewaarborgd loon tijdens deze tijdelijke toestand van arbeidsongeschiktheid.
  • De beëindiging van de arbeidsovereenkomst wegens medische overmacht zal uitdrukkelijk gekoppeld worden aan en afhankelijk gesteld worden van de nieuwe re-integratieprocedure voor langdurige zieken in de onderneming. 
  • Progressieve werkhervatting zal voor twee nieuwe situaties mogelijk worden: de bijzondere gezondheidstoestanden (behandelingen met regelmatige tussenpozen met het oog op mogelijke genezing) en de fluctuerende gezondheidstoestanden (wisselende en chronische aandoeningen).

2. Re-integratieprocedures

De ontwerpteksten voeren twee nieuwe procedures in om langdurig zieken terug in te schakelen in het arbeidscircuit:

  • een re-integratieprocedure gericht op langdurig zieke werknemers. Dit is een procedure waarbij de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer samen met de werkgever  een belangrijke rol zal spelen.
    De procedure is vooral gericht op het zoeken naar een tijdelijk of definitief aangepast of ander werk voor de langdurig zieke in de onderneming. Ze verloopt in samenwerking met de verschillende betrokken geneesheren. Deze procedure moet eerst volledig afgerond zijn vooraleer desgevallend een einde wegens medische overmacht kan vastgesteld worden.

  • een re-integratieprocedure gericht op langdurig zieken die niet (meer) gebonden zijn door arbeidsovereenkomst. De procedure zal verlopen onder begeleiding van de adviserend geneesheer van het ziekenfonds en is er op gericht om de langdurig zieken terug in te schakelen in de algemene arbeidsmarkt, rekening houdend met zijn gezondheidstoestand.

3. Advies NAR

De NAR bracht een unaniem advies uit, dat een aantal kritische opmerkingen en werkpunten bevat. Enkele hiervan:

  • De procedures zijn te log. Bovendien moeten de betrokken partijen, werknemer en werkgever, een meer centrale rol krijgen. Daarnaast ontbreken nog een aantal fundamentele elementen zoals de beroepsmogelijkheid tegen de beslissing van de preventieadvsieur- arbeidsgeneesheer, de regeling van de extra  kosten die uit de procedure voortvloeien, … .

 

  • De datum van inwerkingtreding (1 juni 2016) is onrealistisch om uiteenlopende redenen.

 

Het valt dus af te wachten of en in welke zin de teksten nog zullen bijgestuurd worden,

 

Gevolgen voor de werkgever

Voorlopig verandert er nog niets.

Oeps,

Onze excuses, er is iets fout gelopen.

Probeert u het later eens opnieuw.

Was deze informatie nuttig voor u?

Ja Nee

Welke van de volgende beschrijft jouw feedback het best?






Jouw feedback

De versie van de browser die U gebruikt is niet optimaal voor deze website. De meeste functies zullen niet goed werken. De versie die u gebruikt wordt ook niet meer ondersteund door Microsoft en hierdoor loopt u security risico’s. Om de veiligheid en privacy van uw data te kunnen blijven garanderen, raden wij aan om zo snel mogelijk naar Internet Explorer 11 te upgraden of de laatste versie van een andere browser te gebruiken.