Feedback
ella
Bedrijfswagens: CO2-solidariteitsbijdrage 2020 bekend
Losse berichten 09/10/2019
Gepubliceerd op 10/10/2019

1. CO2-solidariteitsbijdrage

 

Wanneer een werkgever een wagen ter beschikking stelt die de werknemer ook voor privéverplaatsingen mag gebruiken, ontstaat er een voordeel in natura.

Dit voordeel is uitdrukkelijk uitgesloten uit het RSZ-loonbegrip en bijgevolg niet onderworpen aan de gewone socialezekerheidsbijdragen.

 

De werkgever is hierop wel een solidariteitsbijdrage verschuldigd.

Deze maandelijkse bijdrage:

  • is afhankelijk van het CO2-uitstootgehalte en het brandstoftype van de wagen in kwestie; en

  • wordt forfaitair vastgesteld volgens onderstaande formules.

 

Het bedrag van de CO2-solidariteitsbijdrage is gekoppeld aan het gezondheidsindexcijfer van de maand september en wordt op 1 januari van elk jaar aangepast.

 

Voor het jaar 2019 bedroeg de indexatiecoëfficiënt 1,2950. Wij rekenden de nieuwe coëfficiënt voor u voor.

Vanaf 1 januari 2020 zal deze 1,3078 bedragen.

 

 

Brandstof

 

 

 

Formule

 

OPMERKING : De minimumbijdrage per maand is 27,24 EUR.

 

 

Benzine

 

 

CO2 gekend

 

[((CO2-emissie x 9 EUR) - 768)/12] x 1,3078

 

 

CO2 niet gekend

 

[((182 x 9 EUR) - 768)/12] x 1,3078 = 94,81 EUR

 

 

Diesel

 

CO2 gekend

 

 

[((CO2-emissie x 9 EUR) - 600)/12] x 1,3078

 

CO2 niet gekend

 

[((165 x 9 EUR) - 600)/12] x 1,3078 = 96,44 EUR

 

 

LPG (*)

 

 

[((CO2-emissie x 9 EUR) - 990)/12] x 1,3078

 

 

Elektrisch (**)

 

 

27,24 EUR per maand

 

(*) een LPG voertuig is een omgebouwde wagen die oorspronkelijk op benzine reed. Men gebruikt in de formule de CO2 van het benzinevoertuig.

(**) in afwachting van een eventuele wettelijke aanpassing aanvaardt de RSZ deze minimumbijdrage ook voor wagens die uitsluitend op waterstof rijden.

 

Het gelijkvormigheidsattest van wagens die vanaf 1 september 2018 in omloop komen, bevat 2 waarden voor de CO2-uitstoot: de waarde volgens meetmethode NEDC 2.0 (code 49.1) en volgens WLTP (code 49.4).

 

Tot het einde van 2020 mag men voor de berekening van de CO2-solidariteitsbijdrage rekening houden met de CO2-uitstoot volgens NEDC 2.0.

 

2. Mobiliteitsvergoeding

 

De mobiliteitsvergoeding (of cash for car) bestaat sinds 2018. Wie (recht op) een bedrijfswagen heeft, kan deze inleveren in ruil voor een mobiliteitsvergoeding.

 

Op de mobiliteitsvergoeding zijn geen gewone socialezekerheidsbijdragen verschuldigd. De werkgever moet wel een solidariteitsbijdrage betalen.
Deze bijdrage is gelijk aan de CO2-solidariteitsbijdrage die de werkgever verschuldigd was voor de ingeruilde bedrijfswagen (of verschuldigd zou zijn voor de wagen waarop de werknemer recht had) en wordt op dezelfde manier berekend.

Om de bijdrage voor 2020 te bepalen, moeten we bijgevolg ook hogervermelde formule toepassen.  

Wat betekent dit voor de publieke sector?

Dit is van toepassing voor werkgevers uit de publieke en private sector.

Oeps,

Onze excuses, er is iets fout gelopen.

Probeert u het later eens opnieuw.

Was deze informatie nuttig voor u?

Ja Nee

Welke van de volgende beschrijft jouw feedback het best?






Jouw feedback

De versie van de browser die U gebruikt is niet optimaal voor deze website. De meeste functies zullen niet goed werken. De versie die u gebruikt wordt ook niet meer ondersteund door Microsoft en hierdoor loopt u security risico’s. Om de veiligheid en privacy van uw data te kunnen blijven garanderen, raden wij aan om zo snel mogelijk naar Internet Explorer 11 te upgraden of de laatste versie van een andere browser te gebruiken.