Elektronisch vanaf 1 januari 2020
Vanaf 1 januari 2020 wordt het elektronisch bewijs van arbeidshervatting verplicht.
Zo’n bewijs van arbeidshervatting is bestemd voor het ziekenfonds, na afloop van een sociaal risico waarvoor het ziekenfonds uitkeringen betaalde. Op basis van de aangifte zal het ziekenfonds de betaling van de uitkeringen stopzetten.
Het bewijs van werkhervatting wordt bezorgd bij het einde van een periode van:
- arbeidsongeschiktheid
- moederschapsbescherming
- geboorte of adoptieverlof
- pleegouderverlof
Het bevat onder andere een luik dat de werkgever moet invullen. Vandaag kan een werkgever deze gegevens al op elektronische wijze aan het ziekenfonds versturen. Hij is hiertoe echter niet verplicht. Hij mag nog steeds het papieren document gebruiken.
Vanaf 1 januari 2020 zal elke werkgever de gegevens over de arbeidshervatting verplicht via elektronische weg moeten versturen (via de zogenaamde E-ASR ZIMA 6).
Ook procedure wijzigt vanaf 1 januari 2020
Vandaag moet de werknemer het ingevulde bewijs van arbeidshervatting aan het ziekenfonds bezorgen binnen 8 dagen na het einde van de net vermelde periodes.
Het portaal van de sociale zekerheid kondigt een gewijzigde procedure aan vanaf 1 januari 2020, voor getuigschriften met een datum van werkhervatting gelegen na 31 december 2019.
Vanaf dan zal de mededeling van werkhervatting in twee fasen gebeuren:
Stap 1 – Mededeling door werknemer
Binnen 8 dagen volgend op het einde van elke periode van arbeidsongeschiktheid of van een ander sociaal risico, deelt de werknemer de datum van werkhervatting mee aan zijn ziekenfonds. Elk ziekenfonds bepaalt zelf de wijze waarop dit kan gebeuren (afgifte papieren document, e-mail, tool op de website,…).
De werkgever is niet betrokken in deze fase.
Stap 2 – Elektronische bevestiging door werkgever
- Ofwel uiterlijk de eerste werkdag van de tweede kalendermaand volgend op de kalendermaand waarin de werknemer het werk heeft hervat, deelt de werkgever ook die datum mee op elektronische wijze (via ZIMA 6) (bijvoorbeeld werkhervatting in maart => eerste werkdag van mei).
- Ofwel later, op aanvraag van het ziekenfonds. De werkgever zal de aanvraag op elektronische wijze ontvangen (bijvoorbeeld wanneer de werkgever in gebreke bleef).
Wat betekent dit voor de werkgever?
Vanaf 1 januari 2020 is de mededeling van een werkhervatting aan het ziekenfonds:
- door de werknemer: verplicht binnen de 8 dagen na de werkhervatting (waarbij de werkwijze verschillend is per mutualiteit);
- door de werkgever: verplicht elektronisch uiterlijk de eerste werkdag van de tweede kalendermaand na de werkhervatting.
Voor de klanten van het sociaal secretariaat SD WORX zullen de wijzigingen weinig gevolgen hebben. SD WORX maakt reeds een elektronische aangifte van werkhervatting (ZIMA 6).