Feedback
ella
Combinatie bedrijfswagen-tankkaart dan toch zwaarder belast
Uit de wandelgangen van de overheid 28/11/2016
Gepubliceerd op 30/11/2016

In het begrotingsakkoord 2017 werd beslist de tankkaart zwaarder te belasten voor de werkgever.

 

Uit recente teksten die we konden inkijken, blijkt dat men dit zou willen realiseren via het optrekken van het percentage van het voordeel van alle aard (VAA) bedrijfswagen dat als verworpen uitgave beschouwd wordt.

Dat stijgt van 17% naar 40% wanneer de vennootschap brandstofkosten verbonden aan het persoonlijk gebruik van een ter beschikking gesteld voertuig ten laste neemt.

 

De verhoging geldt zowel voor wagens die gratis ter beschikking gesteld worden, als voor wagens waarvoor een bijdrage gevraagd wordt aan de verkrijger ervan.

 

De 40% zou ook berekend worden op het VAA vóór aftrek van een eventuele persoonlijke bijdrage van de werknemer of bedrijfsleider. Een extra kostenverhogende factor dus.

 

Ook vennootschappen die de brandstofkosten voor de persoonlijke verplaatsingen niet ten laste nemen, zouden een kostenverhoging kunnen ondervinden. Meer bepaald wanneer de wagen niet kosteloos ter beschikking gesteld wordt.

Het percentage van het VAA dat als verworpen uitgave beschouwd wordt, blijft voor hen weliswaar behouden op 17%, maar zou vanaf 2017 ook berekend worden op het VAA vóór aftrek van een eventuele eigen bijdrage van de werknemer of bedrijfsleider.


Opgelet!

Deze bespreking is gebaseerd op ontwerpteksten, die nog niet besproken werden op de ministerraad.

De uiteindelijke maatregelen kunnen er dus nog helemaal anders gaan uitzien. We wilden jullie echter op de hoogte brengen van deze nieuwe piste die de kop opsteekt.

Wat betekent dit voor de werkgever?

Vanaf 2017 zou het ter beschikking stellen van een wagen die ook privé (woon-werk en/of zuiver privé) gebruikt mag worden, duurder worden voor de werkgever.

 

Dit zou het hardst voelbaar zijn voor werkgevers die naast de terbeschikkingstelling van de wagen ook geheel of gedeeltelijk tussenkomen in de brandstofkosten verbonden aan het privégebruik van de wagen.

Maar ook voor werkgevers die deze brandstofkosten niet ten laste nemen, wordt de terbeschikkingstelling duurder wanneer zij de wagen niet kosteloos ter beschikking stellen. 

 

Enkel werkgevers die geen wagen ter beschikking stellen maar enkel een tankkaart, lijken voorlopig de dans van kostenverhoging te ontspringen... 

Wat betekent dit voor de publieke sector?

Bovenstaande geldt zowel voor entiteiten onderworpen aan:

  • de vennootschapsbelasting als aan
  • de rechtspersonenbelasting.
    Uitgesloten zijn: de Staat, de gewesten, de Gemeenschappen, de provincies, de agglomeraties, de federaties van gemeenten, de gemeenten, OCMW's, de Polders en Wateringen en openbare kerkelijke instellingen.

 

Op de vernoemde uitsluitingen na, zal de hogere belasting dus ook de werkgevers uit de publieke sector treffen.

Oeps,

Onze excuses, er is iets fout gelopen.

Probeert u het later eens opnieuw.

Was deze informatie nuttig voor u?

Ja Nee

Welke van de volgende beschrijft jouw feedback het best?






Jouw feedback

De versie van de browser die U gebruikt is niet optimaal voor deze website. De meeste functies zullen niet goed werken. De versie die u gebruikt wordt ook niet meer ondersteund door Microsoft en hierdoor loopt u security risico’s. Om de veiligheid en privacy van uw data te kunnen blijven garanderen, raden wij aan om zo snel mogelijk naar Internet Explorer 11 te upgraden of de laatste versie van een andere browser te gebruiken.