Feedback
ella
Werkbaar en wendbaar werk na ministerraad: vereenvoudiging formaliteiten deeltijdse arbeid
Uit het nieuws 28/10/2016
Gepubliceerd op 09/11/2016

Net voor de zomer bezorgde minister van Werk Kris Peeters een voorontwerp van wet betreffende werkbaar en wendbaar werk aan de sociale partners.

 

Met een aantal maatregelen wil hij vanaf 2017 het arbeidsrecht moderniseren en innoveren.

 

Tijdens en na de zomer werd de oorspronkelijke tekst uitgebreid besproken en bediscussieerd.

 

De tekst werd op een aantal punten bijgestuurd en vorige week goedgekeurd door de Ministerraad.

 

Binnenkort buigen de parlementsleden zich over de ontwerpteksten, zodat ze (als alles goed gaat) vanaf 2017 in voege kunnen treden. 

 

Uiteraard zullen we pas zekerheid hebben na de parlementaire behandeling en de publicatie van de wet in het Belgisch Staatsblad.

 

Eén van de maatregelen tot meer wendbaar werk is de vereenvoudiging van de formaliteiten voor deeltijdse arbeid.

 

We bespreken deze maatregelen hier meer in detail.

 

Deze bepalingen focussen zich op het versoepelen van de verplichtingen van de werkgever bij deeltijdse arbeid door:

 

  • de afschaffing van de verplichting om alle mogelijke variabele deeltijdse uurroosters op te nemen in het arbeidsreglement;
  • bewaring van een afschrift van de deeltijdse arbeidsovereenkomst op elektronische wijze;
  • de bekendmaking van de uurroosters aan de werknemer en de aanplakking voor het begin van de arbeidsdag ervan te verenigen in één enkel, eventueel elektronisch, bericht;
  • de afschaffing van het afwijkingsregister toe te laten indien een systeem van tijdsopvolging voorhanden is


Opgelet!

Deze bespreking is gebaseerd op ontwerpteksten. Amendementen zijn dus nog steeds mogelijk waardoor de regeling zoals hier beschreven nog kan wijzigen. Deze bespreking geldt tevens onder voorbehoud van publicatie in het Belgisch Staatsblad.

Wat betekent dit voor de werkgever?

De besproken bepalingen zijn voorlopig nog onderdeel van een voorontwerp van wet. Het is afwachten of ze ongewijzigd ook wet zullen worden.

 

Voor deze bepalingen is bovendien een uitgestelde datum van inwerkingtreding voorzien, namelijk de eerste dag van de zevende maand na die waarop de wet bekendgemaakt wordt in het Belgisch Staatsblad.

 

Als de bepalingen in werking treden zullen de administratieve lasten van de werkgever in het kader van een deeltijdse tewerkstelling gevoelig verlicht worden.

Wat betekent dit voor de publieke sector?

De besproken wijzigingen hebben eveneens betrekking op de publieke sector. Volledigheidshalve vermelden we dat publiekrechtelijke werkgevers enkel ten aanzien van hun deeltijds contractuele personeelsleden de verplichting hebben om afwijkingen op de deeltijdse werkroosters afzonderlijk te registeren. Ten aanzien van deeltijds statutaire personeelsleden geldt deze verplichting niet.

Bron:
Voorontwerp van wet betreffende werkbaar en wendbaar werk

Juridische inhoud

1.  Afschaffing verplichting alle mogelijke variabele deeltijdse uurroosters in het arbeidsreglement op te nemen

1.1. Huidige situatie

 

De Arbeidsreglementenwet vereist momenteel dat alle toepasselijke uurroosters opgenomen worden in het arbeidsreglement.

 

Voor wat betreft deeltijdse werknemers tewerkgesteld met variabele werkroosters is in het ontwerp voorzien om:

 

  • deze verplichting af te schaffen en  

 

  • in het arbeidsreglement slechts een algemeen tijdskader op te nemen waarbinnen gewerkt kan worden. 

 

1.2. Toekomstige situatie

 

Men zal een dagelijks tijdvak moeten voorzien en de dagen van de week waarop arbeidsprestaties voorzien kunnen worden rekening houdend met een minimale en maximale dag- en weekgrens.

 

Betrokken deeltijdse werknemers werken dan volgens een contractueel overeengekomen arbeidsregeling en het uurrooster dat de werkgever hen schriftelijk bekendmaakt, op de wijze en binnen de termijnen zoals voorzien in het arbeidsreglement.

 

Het valt op dat dit kader zeer ruim werd omschreven.

 

De werkgever zou kunnen volstaan met de algemene vermelding dat bijvoorbeeld kan gewerkt worden van maandag tot vrijdag en tussen 6u en 20u, samen met de minimale en de maximale dag- en weekgrens (eventueel te differentiëren naargelang de categorie van werknemer).

 

Vervolgens kan dan binnen dat kader telkens tijdig en op gepaste wijze het specifieke werkrooster meegedeeld worden.

 

De werkgever bekomt dus een grote autonomie inzake het bepalen van het werkrooster, gelet op het ruime kader dat hij kan voorzien in het arbeidsreglement.

 

1.3. Overgangsbepaling voor aanpassing arbeidsreglementen van werkgevers die reeds deeltijdse werknemers met een variabel uurrooster tewerkstellen

 

Het wetsontwerp voorziet een overgangsbepaling voor de aanpassing van de arbeidsreglementen van werkgevers die voor het in werking treden van de wet werkbaar en wendbaar werk reeds toepassing maakten van variabele deeltijdse werkroosters.

 

Deze arbeidsreglementen moeten in overeenstemming worden gebracht met de nieuwe bepalingen binnen de zes maanden te rekenen vanaf de dag volgend op de inwerkingtreding van de wet.

 

Tot die dag blijven de regels van toepassing voor deze werkgevers zoals zij golden voor de bepalingen van de wet werkbaar en wendbaar werk.

 

Het is momenteel niet geheel duidelijk of werkgevers verplicht zullen zijn om de wijze van werken die zij nu hanteren af te schaffen en expliciet te voorzien in het “algemene kader” voor de tewerkstelling van deeltijdse werknemers met variabele uurroosters.

 

Aangezien het wetsontwerp uitdrukkelijk voorziet in deze overgangsbepaling om het reeds bestaande arbeidsreglement in overeenstemming te brengen met de nieuwe regeling, lijkt het ons dat de toepassing van het nieuwe systeem verplicht zal moeten worden ingevoerd.

 

1.4. Geen overgangsbepaling voor variabele deeltijdse arbeid na inwerkingtreding van de wet

 

Voor alle duidelijkheid: de verlengde periode voor de aanpassing van het arbeidsreglement geldt niet voor werkgevers die voor de inwerkingtreding van de wet nog geen deeltijdse variabele werknemers tewerk stelden.

 

Zij zullen, indien zij variabel deeltijdse werknemers tewerk willen stellen na de inwerkingtreding van de wet, onmiddellijk moeten voldoen aan de vereisten van de wet.

2.  Bekendmaking en aanplakking van de variabele uurroosters in één, eventueel elektronisch, bericht

De werkgever moet de deeltijdse werknemers met een variabel uurrooster ten minste vijf werkdagen vooraf in kennis brengen van het uurrooster.

 

Er is een mogelijkheid om deze termijn te wijzigen, zonder dat deze korter mag zijn dan één werkdag.

 

Om deze termijn te kunnen wijzigen, dient gebruik gemaakt te worden van een sectorale, bij KB algemeen verbindend verklaarde cao.

 

Momenteel moet de werkgever eveneens, ten behoeve van het Toezicht Sociale Wetten, voor iedere deeltijdse werknemer afzonderlijk het uurrooster aanplakken in de lokalen van de onderneming vóór het begin van de arbeidsdag.

 

Het wetsontwerp voorziet een regeling waarbij deze twee verschillende handelingen (bekendmaking aan de werknemer en aanplakking ten behoeve van TSW) kunnen worden verenigd in één bericht, hetzij in papieren vorm, hetzij in elektronische vorm.

 

Het arbeidsreglement zal hét werkinstrument worden om een flexibele werkorganisatie in goede banen te leiden.

3.  Bewaring van een elektronisch afschrift van de deeltijdse arbeidsovereenkomst

Momenteel is de werkgever verplicht om een papieren afschrift van de arbeidsovereenkomst of een uittreksel van die arbeidsovereenkomst met de werkroosters van de deeltijdse werknemers, te bewaren op de plaats waar het arbeidsreglement kan geraadpleegd worden.

 

Na inwerkingtreding van de wet werkbaar en wendbaar werk zal het mogelijk zijn om dit elektronisch te bewaren.

4. Afschaffing afwijkingsregister indien systeem van tijdsopvolging

Bij elke afwijking van het overeengekomen deeltijds uurrooster moet de werkgever op een controledocument de gepresteerde afwijkingen registreren.

 

Onder bepaalde voorwaarden kan een systeem van tijdsopvolging het afwijkingsregister vervangen en wordt het hiermee gelijkgesteld.

 

Het begrip “systeem van tijdsopvolging” is ruim te interpreteren en het kan zowel een elektronisch systeem als een systeem op papier zijn.

 

Een systeem van tijdsopvolging kan het controledocument vervangen, indien volgende voorwaarden zijn vervuld:

  • het bevat voor elke betrokken werknemer volgende gegevens:
      • de identiteit van de werknemer;
      • het juiste tijdstip van het begin en het einde van de arbeidsdag, alsook het begin en einde van de rustpauzes (tijdstippen die moeten worden opgetekend op het moment dat zij beginnen of eindigen);
      • de periode waarop de opgetekende gegevens betrekking hebben;
  • het houdt de opgetekende gegevens bij gedurende de betrokken periode en de gegevens kunnen geraadpleegd worden door de werknemer en de bevoegde ambtenaar (Toezicht Sociale Wetten);
  • de opgetekende gegevens worden bewaard gedurende vijf jaar;
  • de vakbondsafvaardiging wordt in de mogelijkheid gesteld om, conform cao nr. 5, haar bevoegdheden uit te oefenen met betrekking tot het systeem van tijdsopvolging en de opgetekende gegevens.

 

Ook hier zal een systeem van tijdsopvolging de sleutel zijn tot meer flexibiliteit.

Gevolgen voor de werkgever

De besproken bepalingen zijn voorlopig nog onderdeel van een voorontwerp van wet. Het is afwachten of ze ongewijzigd ook wet zullen worden.

 

Voor deze bepalingen is bovendien een uitgestelde datum van inwerkingtreding voorzien, namelijk de eerste dag van de zevende maand na die waarop de wet bekendgemaakt wordt in het Belgisch Staatsblad.

 

Als de bepalingen in werking treden zullen de administratieve lasten van de werkgever in het kader van een deeltijdse tewerkstelling gevoelig verlicht worden.

 

Voortaan zullen niet meer alle mogelijke variabele deeltijdse uurroosters moeten worden opgenomen in het arbeidsreglement en is er een mogelijkheid om het afwijkingsregister te vervangen door een systeem van tijdsopvolging.

 

Bovendien worden “nieuwe” technologische middelen, zoals de bewaring van een elektronisch afschrift van de deeltijdse arbeidsovereenkomst, en de afschaffing van de aanplakking van werkroosters, nu ook expliciet mogelijk gemaakt.

Oeps,

Onze excuses, er is iets fout gelopen.

Probeert u het later eens opnieuw.

Was deze informatie nuttig voor u?

Ja Nee

Welke van de volgende beschrijft jouw feedback het best?






Jouw feedback

De versie van de browser die U gebruikt is niet optimaal voor deze website. De meeste functies zullen niet goed werken. De versie die u gebruikt wordt ook niet meer ondersteund door Microsoft en hierdoor loopt u security risico’s. Om de veiligheid en privacy van uw data te kunnen blijven garanderen, raden wij aan om zo snel mogelijk naar Internet Explorer 11 te upgraden of de laatste versie van een andere browser te gebruiken.