Feedback
ella
Sociaal passief eenheidsstatuut: jaarlijkse informatieplicht naar fiscus
Uit het Belgisch Staatsblad van 04/07/2019
Gepubliceerd op 06/07/2019

Werkgevers kunnen binnen bepaalde grenzen en voorwaarden een deel van de winst of baten fiscaal vrijstellen. Ze doen dit door een belastingvrije provisie eenheidsstatuut aan te leggen voor de kosten die de onderneming moet dragen in geval van ontslag. Deze vrijstelling sociaal passief eenheidsstatuut werd ingevoerd in 2014, maar zal pas effectieve gevolgen hebben vanaf 2019. 

 

De werkgever bezorgt jaarlijks de gevraagde informatie via elektronische weg aan de fiscale administratie. Voorheen moest de informatie enkel bijgehouden worden met het oog op een eventuele controle.

 

De lijst van gevraagde informatie breidt eveneens uit.

 

De regel kan nog niet effectief in werking treden. De elektronische applicatie is immers nog niet beschikbaar.

Bron:
KB van 13 juni 2019tot wijziging van artikel 46quater, van het KB/WIB 92, met betrekking tot de toepassingsmodaliteiten inzake het sociaal passief ingevolge het eenheidsstatuut, p. 67952; MB van 24 juni 2019 tot bepaling van de modaliteiten van de elektronische communicatie bedoeld in artikel 46quater van het koninklijk besluit tot uitvoering van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992, p. 67956.

Intro

Werkgevers kunnen binnen bepaalde grenzen en voorwaarden een deel van de winst of baten fiscaal vrijstellen. Ze doen dit door een belastingvrije provisie eenheidsstatuut aan te leggen voor de kosten die de onderneming moet dragen in geval van ontslag. Deze vrijstelling sociaal passief eenheidsstatuut werd ingevoerd in 2014, maar zal pas effectieve gevolgen hebben vanaf 2019. 

 

De werkgever is niet verplicht een sociaal passief in aftrek te brengen in de personen- of vennootschapsbelasting. Het is een mogelijkheid voor de werkgever.

 

Op het moment dat een werknemer, voor wie een aftrek werd genoten, de onderneming verlaat, zal de hele provisie toegevoegd worden aan de winsten of baten. De werkgever zal dit bedrag in mindering brengen van de eventuele ontslagkosten, die op hun beurt aftrekbaar zijn van de belastbare winsten.

 

De werkgever zal dus op dat moment de belasting betalen die hij gedurende de voorgaande jaren niet heeft betaald.

 

Voorbeeld:

Een werknemer waarvoor er effectief een aftrek van een provisie werd toegepast, verlaat de onderneming. Het bedrag aan sociaal passief bedraagt over alle voorbije jaren heen 1.000 EUR.

 

De werknemer geeft zelf zijn ontslag. De werkgever betaalt geen ontslagvergoeding. Het bedrag van 1.000 EUR wordt volledig toegevoegd aan de belastbare basis waarop belasting verschuldigd is. Wordt de arbeidsovereenkomst echter verbroken door de werkgever met een verbrekingsvergoeding van 800 EUR, dan is de effectieve fiscale aftrek van de ontslagkost slechts 200 EUR. Het verschil (1000 – 200) wordt onrechtstreeks belast door terugname van de provisie. 

Juridische inhoud

1. Bewijs

De werkgever stelt een nominatieve lijst op van de betrokken werknemers waarvoor hij een sociaal passief in aftrek brengt.

 

De lijst bevat voor elke werknemer:

  • de volledige identiteit en, in voorkomend geval, het nationaal nummer;
  • de datum van indiensttreding;

  • de  anciënniteit verworven binnen het eenheidsstatuut;

  • de bruto belastbare bezoldigingen beperkt tot de maandgrens.

 

De lijst met gevraagde informatie breidt uit met:

  • het bis-identificatienummer toegekend door de Kruispuntbank sociale zekerheid voor een werknemer zonder een nationaal nummer;

  • het bedrag van de vrijstelling;

  • in voorkomend geval de einddatum van de arbeidsovereenkomst;

  • in voorkomend geval het bedrag dat in de winst en baten van het belastbaar tijdperk is opgenomen.

2. Jaarlijkse informatieplicht

De werkgever bezorgt jaarlijks de gevraagde informatie langs elektronische weg aan de fiscale administratie. Voorheen moest de informatie enkel bijgehouden worden met het oog op een eventuele controle.

 

De elektronische informatieverstrekking gebeurt via Belcotax-on-web. De verdere modaliteiten en de elektronische applicatie werkt de fiscus nog verder uit. De werkgever kan de elektronische informatieoverdracht dan ook nog niet effectief uitvoeren. Er werd geen datum vermeld wanneer de elektronische toepassing beschikbaar zal zijn.

Oeps,

Onze excuses, er is iets fout gelopen.

Probeert u het later eens opnieuw.

Was deze informatie nuttig voor u?

Ja Nee

Welke van de volgende beschrijft jouw feedback het best?






Jouw feedback

De versie van de browser die U gebruikt is niet optimaal voor deze website. De meeste functies zullen niet goed werken. De versie die u gebruikt wordt ook niet meer ondersteund door Microsoft en hierdoor loopt u security risico’s. Om de veiligheid en privacy van uw data te kunnen blijven garanderen, raden wij aan om zo snel mogelijk naar Internet Explorer 11 te upgraden of de laatste versie van een andere browser te gebruiken.