De regering werkte nieuwe regels uit om langdurig zieken te begeleiden naar een gepaste job.
De regels spelen op twee fronten:
- er wordt voorzien in een procedure gericht op een re-integratie in de onderneming van de zieke persoon;
- daarnaast is er een procedure die de re-integratie van de zieke op de algemene arbeidsmarkt stimuleert.
Hierna volgt een gedetailleerde bespreking van de tweede procedure.
Voor een langdurig arbeidsongeschikte persoon, die uitkeringen geniet en niet (meer) gebonden is door een arbeidsovereenkomst, ligt de focus uiteraard volledig op de re-integratie in de reguliere arbeidsmarkt. In dit kader is de spilfiguur de adviserend geneesheer van het ziekenfonds.
Inwerkingtreding
Het besluit treedt in werking op 1 december 2016.
De gerechtigden kunnen toepassing vragen van deze maatregelen vanaf:
- 1 januari 2017 voor arbeidsongeschiktheden die aanvatten vanaf 1 januari 2016;
- 1 januari 2018 voor arbeidsongeschiktheden die aanvatten voor 1 januari 2016.
Wat betekent dit voor de werkgever?
De werkgever kan te maken krijgen met een gerechtigde die ingeschakeld is in een re-integratietraject en zal dan rekening moeten houden met de beschreven procedure.
Wat betekent dit voor de publieke sector?
De besproken wijzigingen hebben in principe eveneens betrekking op het contractueel personeel tewerkgesteld in de publieke sector.
Intro
Zoals boven toegelicht, krijgen we twee nieuwe procedures gericht op re-integratie van langdurig zieken in het arbeidscircuit.
De tweede procedure beoogt een re-integratie in de arbeidsmarkt in het algemeen. Die procedure verloopt via de adviserend geneesheer van het ziekenfonds.
Juridische inhoud
1. Wat houdt de procedure in?
De procedure vormt een re-integratietraject naar een functie bij een andere
werkgever of in een andere bedrijfstak.
2. Voor wie?
De procedure viseert gerechtigden op ziekteuitkeringen die niet meer
tewerkgesteld zijn of niet meer tewerkgesteld kunnen worden door hun eigen werkgever.
3. Wie en wanneer start het re-integratietraject?
Ten laatste twee maanden na de aangifte van de arbeidsongeschiktheid bij het ziekenfonds
start de adviserend geneesheer van het ziekenfonds het traject.
4. Wie is de spilfiguur in het re-integratietraject?
De adviserend geneesheer van het ziekenfonds zorgt voor het goede verloop en de opvolging van het traject.
5. Welke zijn de verschillende stappen van dit re-integratietraject?
5.1. Eerste inschatting van de resterende capaciteiten
Ten laatste twee maanden na de aangifte van de arbeidsongeschiktheid bij het ziekenfonds, maakt de adviserend geneesheer een eerste inschatting van de resterende capaciteiten van de betrokkene.
Hierbij plaatst hij de betrokkene in een welbepaalde categorie.
Is de persoon op dat ogenblik nog gebonden door een arbeidsovereenkomst, dan brengt de adviserend geneesheer hem/haar in één van onderstaande categorieën onder:
- Cat.1: de werknemer kan vermoedelijk uiterlijk tegen het einde van de 6de maand spontaan het overeengekomen werk terug uitoefenen;
- Cat.2: een werkhervatting lijkt niet mogelijk;
- Cat.3: een werkhervatting lijkt voorlopig niet mogelijk omwille van de medische diagnose of behandeling;
- Cat.4: een werkhervatting is mogelijk door een al dan niet tijdelijk aangepast werk of ander werk.
Ook personen die niet gebonden zijn door een arbeidsovereenkomst op dat ogenblik, plaatst hij in een categorie (van 1 tot 4).
Opmerking
Dezeeerste inschatting gebeurt niet indien de werknemer een re-integratietraject bij zijn werkgever heeft gevraagd via de preventieadviseur- arbeidsgeneesheer (volgens de nieuwe afdeling 6/1 in de Codex Welzijn).
5.2. Re-integratietraject binnen of buiten de onderneming
De adviserend geneesheer heeft twee mogelijkheden:
Is de betrokkene nog gebonden door een arbeidsovereenkomst, dan verwijst hij
die door naar de PA-AG in de onderneming voor het opstarten van een re-
integratietraject (stap 5.2.1);
Is dit niet het geval, dan start hij zo snel mogelijk een re-integratietraject op voor de
reguliere arbeidsmarkt (stap 5.2.2.).
5.2.1. Re-integratietraject binnen de onderneming
5.2.1.1. Doorverwijzing naar de PA-AG
De adviserend geneesheer zal de werknemer (persoon die nog steeds gebonden is door een arbeidsovereenkomst) doorverwijzen naar de PA-AG in de onderneming in volgende gevallen:
De werknemer werd in cat. 1 geplaatst en is na 6 maanden nog altijd arbeidsongeschikt en nog steeds gebonden door een arbeidsovereenkomst. Bovendien oordeelt de adviserend geneesheer op basis van een nieuwe inschatting dat een werkhervatting mogelijk is door het aanbieden van een tijdelijk of definitief aangepast werk of ander werk.
De werknemer is in cat.3 geplaatst. Om de 2 maanden herbekijkt de adviserend geneesheer de situatie. Bij zo’n evaluatie blijkt dat een werkhervatting mogelijk lijkt door het aanbieden van een tijdelijk of definitief aangepast werk of ander werk.
De werknemer is in cat.4 geplaatst.
5.2.1.2. Bevinding over toestand van arbeidsongeschiktheid en/of beslissing over toegelaten arbeid
De adviserend geneesheer krijgt van de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer een kopie van het re-integratieplan. Op basis hiervan gaat hij na of het uitvoeren van het re-integratieplan een einde kan maken aan de toestand van arbeidsongeschiktheid van de werknemer.
Het re-integratieplan kan ook bestaan uit toegelaten arbeid bij de werkgever, conform de bestaande regels. De werknemer moet de toelating niet vragen van de adviserend geneesheer.
5.2.1.3. Mededeling aan de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer
De adviserend geneesheer deelt zo spoedig mogelijk zijn bevindingen over de toestand van de werknemer of over de toegelaten arbeid mee aan de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer.
Geeft de adviserend geneesheer geen reactie binnen 3 weken na ontvangst van een kopie van het re-integratieplan, dan wordt verondersteld dat:
het uitvoeren van het plan geen einde zal maken aan de toestand van arbeidsongeschiktheid van de werknemer;
de beslissing van de adviserend geneesheer over de toegelaten arbeid positief is.
5.2.2. Re-integratietraject buiten de onderneming
5.2.2.1. Start sociaalprofessionele re-integratie
De adviserend geneesheer start een re-integratietraject gericht op sociaalprofessionele re-integratie buiten de onderneming.
Dat zal het geval zijn in de situatie waarbij het re-integratietraject van de definitief arbeidsongeschiktewerknemer beëindigd is. De arbeidsovereenkomst zal in dat geval beëindigd zijn.
5.2.2.2. Medisch-sociaal onderzoek
De betrokkene wordt opgeroepen voor een medisch-sociaal onderzoek en overleg. Dit gebeurt binnen de maand na de start van het re-integratietraject gericht op sociaalprofessionele re-integratie.
De bedoeling is de restcapaciteit en de mogelijkheden tot wedertewerkstelling te bepalen.
De adviserend geneesheer deelt zijn bevindingen mee aan de behandelende geneesheer.
5.2.2.3. Aanbod van re-integratieplan gericht op sociaalprofessionele re-integratie
Binnen een termijn van 4 weken (verlengbare periode met 2 tot 4 weken) na het medisch-sociaal onderzoek, stelt de adviserend geneesheer een aanbod van re-integratieplan gericht op sociaalprofessionele re-integratie op.
De adviserend geneesheer overlegt voorafgaand met de behandelend geneesheer en betrekt er desgevallend de begeleider van de VDAB (Forem, ..) bij.
Enkel om gegronde medische redenen kan hij afzien van het opstellen van een aanbod.
5.2.2.4. Mededeling van het aanbod van re-integratieplan
De betrokkene ontvangt zo snel mogelijk het aanbod van re-integratieplan. De adviserend geneesheer nodigt de betrokkene schriftelijk uit voor een gesprek. Het gesprek moet gebeuren binnen de twee weken na de uitnodiging, tenzij de betrokkene een geldige reden voor uitstel geeft.
Tijdens dit gesprek wordt de betrokkene geïnformeerd over de inhoud, de draagwijdte en de gevolgen van het re-integratieplan.
5.2.2.5. Opvolging om de 3 maanden
Het re-integratieplan wordt om de 3 maanden opgevolgd, desgevallend in overleg met de begeleider van de VDAB, Forem, Actiris of ADG.
6. Wettelijke basis
7. Inwerkingtreding
Het besluit treedt in werking op 1 december 2016.
De gerechtigden kunnen toepassing vragen van deze maatregelen vanaf:
- 1 januari 2017 voor arbeidsongeschiktheden die aanvatten vanaf 1 januari 2016;
- 1 januari 2018 voor arbeidsongeschiktheden die aanvatten voor 1 januari 2016.